آخرین خبرهااستان ها

تعلل دانشگاه علوم پزشکی گیلان در اجرای طرح های عام المنفعه؟!

تدبیرشرق/اگر با هدف پیگیری اخبار سلامت استان به پورتال اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان مراجعه کنید، با حجم انبوهی از اخباری روبرو می شوید که همگی حکایت از موفقیت های این دانشگاه در حوزه مختلف دارد. مثلا خلاصه سازی سفر قائم مقام وزیر بهداشت به گیلان به خبری چند خطی آن هم با تیتری که صرفاً حکایت از تعریف و تمجید از عملکرد مدیریتی رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان دارد!

اگرچه از پورتال اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در حوزه انعکاس عملکرد رییس این دانشگاه، انتظاری غیر از تعریف و تمجید نمی رود، اما بعضا اخباری در آن منتشر می شود که با کمی پیگیری، می توان به راحتی دریافت بعضا برخلاف آن چه وانمود می شود، همه چیز گل و بلبل نیست! ضعف در اطلاع رسانی در خصوص وجود سامانه ای جامعه تحت عنوان سامانه سیب و به کارگیری آن به نفع مردم یکی از همین موارد است.

بیشتر بخوانید: گیلان با بیش از ۴۰۰۰ بیمار خاص، بدون داشتن حتی یک سهم از ۸۳ مرکز بهره برداری شده جامع خدمات بیماران خاص!

سامانه سیب چیست؟!

به زبان ساده، سامانه سیب برنامه ای است که با هدف ایجاد پرونده الکترونیک سلامت برای تمام ایرانیان طراحی و پیاده سازی شده است. این سامانه که تحت عنوان سامانه یکپارچه بهداشت فردی شناخته می شود، یکی از مهمترین طرح های بهداشتی و پیشگیری از بیماری های فردی در جامعه و مکمل طرح تحول سلامت است. نحوه ثبت نام در این سامانه هم به این صورت است که هر فرد با توجه به محل سکونت و نزدیک بودن به یکی از مراکز بهداشت، می تواند با در دست داشتن کارت ملی به پایگاه های سلامت مراجعه و ضمن ثبت نام در این سامانه، از مزایا و خدمات رایگان بهداشتی برخوردار شود.

وضعیت گیلان در مقایسه با سایر استان ها در به کارگیری سامانه سیب چگونه است؟

دیروز (پنجم آذر ۹۷) رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در جلسه شورای راهبردی دانشگاه خبر از استقرار موفق نظام ارجاع الکترونیک داد و گفت: گیلان، در تیرماه ۹۷ با استفاده از سامانه سیب استقرار برنامه را در دستور کار خود قرار داد و این امر قدرت علمیاتی را در این زمینه افزایش داد و موجب شد که استان ظرف ۵ ماه بتواند این برنامه را در ۶ شهر گیلان استقرار دهد، کاری از سال ۹۵ هیچ دانشگاهی موفق به انجام آن نشده بود. گیلان با استقرار موفق نظام ارجاع الکترونیک توانست هدف دیرینه وزارت بهداشت را محقق کند!!

برای قضاوت در خصوص ادعای رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، جستجوی ساده ای در اینترنت با کلیدواژه سامانه سیب نتایج قابل تاملی را به همراه دارد! مثلاً رئیس مرکز بهداشت و درمان شهر بیجار در استان کردستان در فروردین سال جاری خبر از ثبت نام ۶۵ درصد مردم این شهرستان در طرح سیب (سامانه یکپارچه بهداشتی) می دهد و البته از میزان پایین این ثبت نام ابراز نارضایتی هم می کند!

اگرچه زیرساخت ها و امکانات شهرهای گیلان همچون کلانشهر رشت به هیچ عنوان با بیجار کردستان قابل مقایسه نیست اما به نظر می رسد ضعف اطلاع رسانی در معرفی این سامانه و یا تعلل در استقرار آن در گیلان، سبب شده تا گیلان حداقل از این منظر بسیار عقب تر از سایر استان ها باشد. عجیب آن که اخبار بسیار کمی از معرفی این سامانه و نحوه ثبت نام در آن که مزایای رایگان بسیاری برای گیلانیان خواهد داشت، در پورتال دانشگاه علوم پزشکی گیلان در مقایسه با سایر استان ها به چشم می خورد! عجیب تر هم اینکه بدانیم اسفند سال قبل، معاون برنامه‌ریزی راهبردی و هماهنگی وزارت بهداشت خبر از ثبت اطلاعات بیش از ۷۰ میلیون نفر در سامانه سیب می دهد و این نشان می دهد این سامانه به واسطه خدمات رایگانی که ارائه می دهد، به شدت مورد استقبال هم وطنان قرار گرفته است!

ثبت نام یک میلیون و ۶۰۲ هزار همدانی در سامانه «سیب» آن هم تا روزهای پایانی مهر ۹۶ و دریافت ۱۵ میلیون خدمت رایگان توسط آنان موفقیت بزرگی است که با همت عملی و نه کلامی! مسئولان دانشگاه علوم پزشکی همدان به دست آمده است. دکتر ویدا سمیعی مسئول سامانه سیب استان همدان مهر ماه ۹۶ از تحت پوشش قراردادن ۹۲ درصد از جمعیت این استان سخن می گوید و با بیان اینکه مهمترین هدف سامانه سیب پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها و جلوگیری از مرگ زودرس است، می افزاید: برای تکمیل ثبت‌نام و تحت پوشش قراردادن همه جمعیت، تیم‌های بهداشتی به ادارات بزرگ همچون استانداری، فرمانداری، آموزش و پرورش و بیمارستان‌ها اعزام شده‌اند تا در همانجا خدمات اولیه را به آنها ارائه دهند!

حتی در شهر کم برخورداری همچون بوکان هم این سامانه از سال ۱۳۹۵ آغاز به کار نموده و تا دی ماه ۹۶ از جمعیت ۲۵۱ هزار نفری بوکان، تعداد ۱۶۳ هزار نفر سرشماری و اطلاعات آنها در این سامانه ثبت شده است و از خدمات مربوطه همچون خدمات ویزیت و آزمایشات قند و چربی خون بهره مند شده اند و سیاست هایی در خصوص مراجعه حضوری ماموران به درب منازل شهروندان برای ثبت نام در این طرح وجود داشته است. این در حالی است که دانشگاه علوم پزشکی گیلان بنا به ادعای رئیس این دانشگاه، تازه از تیرماه ۹۷ با استفاده از سامانه سیب استقرار برنامه را در دستور کار خود قرار داده است.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا