آخرین خبرها

فرماندار آستانه اشرفیه : شناساندن جایگاه علمی استاد معین ضروری است

به گزارش روز پنجشنبه خبرنگار ایرنا ،رحیم حیدری در جمع اعضاء ستاد بزرگداشت استاد معین در محل فرمانداری آستانه اشرفیه تصریح کرد: برگزاری آئین بزرگداشت دکتر محمد معین می تواند در شناساندن جایگاه برجسته آن استاد فرزانه به نسلهای جوان موثر باشد.
وی تکریم دکتر معین را تکریم جایگاه علم و دانش عنوان و تصریح کرد : آن استاد برجسته در شناساندن و حفظ فرهنگ و ادب فارسی نقش بسیار ارزنده ای داشته است.
حیدری در ادامه با اشاره به جایگاه علمی استاد معین در عرصه های بین المللی یادآور شد: استاد معین از افتخارات بزرگ کشور است که از وی تالیفات و آثار علمی بسیاری به یادگار مانده است.
وی در پایان از کلیه اعضاء ستاد بزرگداشت دکتر محمد معین خواست تا تلاش لازم را در جهت برگزاری هرچه بهتر آئین بزرگداشت آن استاد برجسته داشته باشند.
رییس بنیاد نخبگان استان گیلان نیز در این جلسه تکریم و الگو سازی افراد نخبه و اثر گذار برای جامعه به خصوص نسلهای آینده را از اهداف این بنیاد عنوان و تصریح کرد: دکتر محمد معین از جمله شخصیتهای برجسته علمی کشور است که تلاش می شود به عنوان یک الگو به جامعه شناسانده شود.
مسعود اصفهانی با اشاره به اینکه استاد معین در طول عمر پربرکت خویش آثار علمی ارزشمندی را برجای گذاشته است افزود: بنیاد نخبگان گیلان تلاش خواهد کرد تا زمینه حضور نخبگان کشوری به ویژه استادان زبان و ادب فارسی را در آئین بزرگداشت استاد معین فراهم سازد.
به گزارش خبرنگار ایرنا در ادامه این جلسه نیز که با حضور دکتر مهدخت معین ،دختر استاد معین و جمعی از مسئولان ادارات و نهادها برگزار شد ،حاضران به بیان نظرات و برنامه های خود در خصوص برگزاری این آئین بزرگداشت پرداختند.
چهل و ششمین آیین بزرگداشت استاد دکتر محمد معین چهاردهم تیرماه امسال در محل آرامگاه آن استاد فرزانه در آستانه اشرفیه برگزار می شود.
از استاد دکتر محمد معین ، مقالات و آثار مهم دیگری به چاپ رسیده که گردآوری و چاپ لغت نامه معین یکی از آثار بزرگ این استاد و اندیشمند فارسی به شمار می رود.
تصنیف و تألیف ستاره ناهید، حافظ شیرین سخن، یک قطعه شعر در پارسی باستان، شاهان کیانی و مرزبان نامه، تصحیح کتبی چون دانشنامه علایی تألیف ابن سینا، چهار مقاله تألیف نظامی عروضی سمرقندی، مجموعه اشعار دهخدا، ترجمه روان شناسی تربیتی و کتیبه های پهلوی ازجمله فعالیت های این استاد بزرگ علم و ادب فارسی است.
این استاد فرهیخته نهم آذر 1345 به سبب عارضه سکته مغزی در بیمارستان آریا تهران بستری شد و در اثر همین عارضه به اغماء رفت .سرانجام دکتر محمد معین 13 تیر 1350 در ایران وفات یافت و هم اکنون نیز آرامگاه این استاد اندیشمند در آستانه اشرفیه در شرق گیلان زادگاه این ادیب فرزانه قرار دارد.
خبرنگار: علیرضا رنجکش ** انتشار دهنده : بابایی
7287 / 6030

انتهای پیام /*

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا