آخرین خبرهااستان ها

از ابتدای آغاز به کار شورای پنجم تاکید داشتم که شهردار انتخاب کنیم نه کسی که مطیع ما باشد

احمد رمضانپور نرگسی،منتخب اول مردم در شورای پنجم شهر رشت به دلیل جایگاه ویژه و سابقه مشخص سیاسی،اجتماعی اش انتخاب اول سلسله مصاحبه های گیلنامه بود او تلاش کرد در فرصت اندک ایجاد شده پاسخگوی سوالات ما باشد.

تدبیرشرق/به عنوان اولین سوال آیا این که مطرح می شود شما در انتصابات شهرداری نقش دارید حقیقت دارد؟

ابتدا از اینکه شفاف وراحت سوال خود را مطرح می کنید تشکر می کنم.

از روز نخستی که به عنوان منتخب مردم به شورای اسلامی شهر رشت ورود کردم، تلاش داشتم با اعضای شورا نشست های ۱۱ نفره ای داشته باشیم و به وجوه مشترکی برسیم و کار خود را با وحدت و نگاه به توسعه شهر آغاز کنیم در همان اولین جلسه این نشست ها نیز اعلام کردم که ما باید شهردار انتخاب کنیم نه امر بری که مطیع ما باشد و تاکید داشتم انتخاب ما شهرداری باشد که مدیران خود را براساس تجربه،تخصص و شایستگی انتخاب کند و این موضوع را در همان یکی دو ماه اول نیز در تمام جلسات شورای اداری و در نطق ها اعلام کردم که ما در دموکراسی دو واژه داریم مطالبه گری و پاسخگویی و اگر ما مدیری را به شهردار تحمیل کنیم در صورت بروز مشکل و قصور آن مدیر به عنوان مطالبه گر از سوی مردم نمی توانیم از شهردار پرسشگری داشته باشیم.

لذا همان زمان اعلام کردم که اگر ما اینگونه عمل کنیم هم پرسشگری و هم مطالبه گری هم زمان دفن خواهد شد پس نظر من این بود که بهتر است ما شهردار را آزاد بگذاریم که مدیران خود را انتخاب کند تا به موقع ما بتوانیم پرسشگر باشیم وشهردار هم پاسخگو باشد.به شهادت همه دوستان این استراتژی من بوده و خوشبختانه اکثریت قریب به اتفاق دوستان نیز از این استراتژی من استقبال کردند و به ضرس قاطع می گویم که اکثریت دوستان ما اکنون نیز بر همین روال هستند.

البته ما تبصره ای به این موضوع اضافه کردیم زیرا در شهرداری وجاهای دیگر افرادی بودند که انتظار داشتند حداقل به شهردار تعرفه شوند بنابراین؛ تصمیم گرفتیم به دلیل اینکه شهردار بومی نیست و روی افراد شناخت ندارد افراد توانمند و متخصصی که تجربه و توانایی کافی دارند را به ایشان معرفی کنیم تا شهردار خود بررسی کند و با مطالعه رزومه فرد و مصاحبه در صورت نیاز از این افراد استفاده کند و اگر نظر شهردار این نبود من و دیگران حق نداریم برای استفاده نکردن از این افراد او را تحت فشار بگذاریم منتها برخی از رسانه ها که منافعشان از من تامین نمیشد حرف وحدیث هایی مطرح کردند که من سکوت اختیار کردم.

در خصوص ماجرای دلخوری یکی از افراد اصلاح طلبی که جدیدا نیز وارد شورا شده از شما و اینکه ایشان مطرح می کنند که شما حمایت لازم را برای ورودش به شورا انجام ندادید و از آقای شکریه حمایت کردید توضیح بفرمایید

در ماجرای آقای بهراد ذاکری و آقای شکریه تنها می توانم بگویم که من از قانون حمایت کردم و بحث فرد مطرح نبوده اگر دکتر ذاکری هم جای من بود همین کار را می کرد. زمانی که شکریه در انتخابات شرکت کرد در قانون نیامده بود کسی که می خواهد از اصناف در انتخابات شرکت کند باید ۶ _۷ ماه پیشتر استعفا بدهد.بعدتر  این قانون وضع شد که افراد همزمان نمی توانند در شورای شهر و اصناف باشند  و باید یکی از این دو را انتخاب کنند آقای شکریه نیز براساس قانون زمان انتخابات به شورا ورود و هزینه کرد،تایید صلاحیت و انتخاب شد . در این موضوع قطعا منی که آشنایی به قانون دارم حق اظهار نظر داشتم و نظر من براساس قانون این بود که قانون عطف به ماسبق نمی شود. این قانون جدید برای دوره ششم به کار می آید نه برای دوره پنجم و هنوز هم به نظر من مجلس کار اشتباهی کرد اما قانون شد و شورای نگهبان هم تایید کرد و بنابراین ما هم اطاعت می کنیم اما این نشاندهنده عدم آگاهی مجلس شورای اسلامی ست زیرا؛ نمایندگان واقعی مردم پشت در مجلس اند.

پس از اینکه این قانون تصویب و تایید شد آقای شکریه نظر من را برای ماندن در شورا یا اصناف سوال کرد و نظر من این بود که از شورا برود برای اینکه کرسی نیابت اتاق اصناف کشور را داشته باشیم زیرا این برای گیلان یک فرصت است و زمانی که ایشان استعفا داد هم من به عنوان تنها موافق استعفای شکریه صحبت کردم.

من اگر حمایت کردم حمایت شخص شکریه نبود اما در شرایط غربت ما در شورا در حالیکه شکریه که در لیست ما نبود و از ما به همین دلیل دلخوری زیادی داشت به ما پیوست و همین پیوستن سه به علاوه یک موجب شد که هزینه بدهد و مشکلات زیادی را تحمل کند.

من خیلی خوشحال می شدم که دکتر ذاکری که انرژی جوانی دارد،پزشک است و در لیست ما قرار دارد و من نیز بارها برای ایشان سخنرانی کردم و برای اینکه اسم ایشان در لیست اصلاح طلبان باشد افراد دیگری با من مخالف شدند و به من رای ندادند در شورا حضور داشته باشد حتی در دوران تبلیغات انتخابات تاکید من به مردم این بوده که اگر می خواهید به من رای بدهید من به تنهایی نمی توانم کاری پیش ببرم و باید به لیست ما رای بدهید. من برای ایشان این کارها را انجام دادم ایشان چشم من است. مگر می شود آدم انگشت بزند چشم خودش را کور کند؟

من بین خودم و دکتر ذاکری مشکلی نمی بینم اما برخی رسانه ها و بعضی افکار عمومی حرف و حدیث هایی دارند که شاید هم از نوشته های آقای ذاکری تفسیر به رای می کنند کما اینکه یکی از سایت ها اخیرا مجتهدشده  است و هرکس سخنرانی می کند می نویسد منظور آن شخص رمضانپور بوده! آقای کوچکی نژاد صحبتی کرده راجع به موضوعی و می نویسند منظور آقای کوچکی نژاد رمضانپور بود! در حالیکه شخص آقای کوچکی نژاد در صحن شورا اعلام کرده که من اصلا همچین منظوری نداشتم و موضوع به من ارتباطی ندارد و رمضانپور از سرمایه های این استان است و یا آقای ذاکری مصاحبه ای کرده است و همان آقایانی که به تازگی مجتهد شده اند می گویند بله منظور آقای ذاکری رمضانپور است! در حالی که اگر آقای ذاکری منظوری دارد خودش می تواندبیان کند.

آقای رمضانپور آنچه از ثابت قدم به یادگار مانده است بدهی بسیار سنگین بوده که مقداری از آن پرداخت شده باتوجه به این که در سال ۹۷ هم روزهای زیادی حساب شهرداری مسدود بوده و از طرفی ما فصل خوب برای فعالیت های عمرانی را از دست داده ایم یعنی ۳ ماه اول سال و ۳ ماه تابستان که یک ماه از آن گذشته وضعیت پروژه های عمرانی چه خواهد شد؟

ما چیزی بالغ بر حدود ۷۰۰ میلیارد در بودجه ۹۷ برای پروژه های عمرانی تعریف کردیم که البته نظرمن در مورد بودجه مشخص است و تنها کسی که مخالف این بودجه بوده من بودم چون بودجه غیر واقعی ست و قابل تحقق نیست البته بحث بر سر بودجه زمان خاصی می طلبد.با این وجود، ما یک سری کارهای روتین داریم مثلا بازگشایی بعضی معابر و مسیرها که این ها کارهای شهرداری ست و باید انجام شود اما یک تعداد پروژه هم هست که در آنها نگاه ملی مطرح است مثلا بحث پروژه های گردشگری ، محیط زیست،ایجاد بلوار و کمربندی و… این ها پروژه هایی نیستند که بتوان از منابع شهرداری تامین کرد چون منابع شهرداری محدود است و با این منابع فقط شهرداری می تواند هزینه های جاری خود را پوشش دهد دولت ها نیز امروز درهیچ کجای دنیا به شهرداری کمک چندانی نمی کنند.
بهترین کار اینست که برای پروژه هایی مثل رودخانه ها ،تالاب عینک،تراموا،نوسازی ناوگان حمل ونقل یا موارد مشابه از سرمایه گذاران استفاده کنیم که فراخوان دادیم و حدود ۷۲ توافقنامه امضا شد و در حال حاضر نیز ۲۵ پروژه را احصا کردیم و برای هر کدام یک مدیر پروژه گذاشتیم.کار های زیر بنایی در حال انجام است و مردم آثار بعضی از این پروژه ها را در آینده خواهند دید.

با وجود رای بالایی که داشتید مردم از شما انتظاراتی دارند چرا در موارد حساسی همچون شعار نویسی روی دیوارهای ساختمان تاریخی شهرداری موضعی اتخاذ نمی کنید؟

من معمولا موضع گیری هایی می کنم که برای شهر،جامعه و مردم من خروجی داشته باشد و اگر خروجی نداشته باشد سعی نمی کنم آن برگه را بسوزانم. توجه داشته باشید که بحرحال شما ۳ نفر معرفی کردید به شورای شهر و ما باید با ۸ نفردیگر کار و سیاستگذاری کنیم و کارهای اجتماعی، فرهنگی را پیش ببریم اگر بنا باشد برای هر موضوعی موضع گیری کنیم وحدتی که اکنون وجود دارد و با ۱۱ رای شهردار می آید و با ۱۰ رای برای سرپرست تعیین تکلیف می شود وجود نداشت. این هنر همه اعضای شورا بوده که در جاهایی باهم راه می آییم تا بتوانیم آثار این وحدت را ببینیم.  به نظر من در یک جاهایی لازم است سکوت کنیم و درجاهایی موضع بگیریم ولی ما از ارزش های خود هیچ زمان کوتاه نیامده ایم.

آقای رمضانپور سوال بعدی در خصوص تناقضات گفتاری شماست زمانی از شهردار و استاندار بومی دفاع می کنید و در مرحله ای شهردار و استاندار غیربومی را بهترین گزینه می دانید و موارد این چنینی  که در رسانه ها مفصل به این موارد پرداخته شده در این خصوص توضیح بفرمایید

نقطه نظر من این بود که استاندار می تواند غیربومی باشد اما شهردار باید بومی باشد اما ما شهردار غیربومی انتخاب کردیم زیرا در عمل شرایط و موقعیت هایی پیش آمد که صلاح را در این دیدیم.در هر حال زمانی که ما کاندید استاندار بومی داریم و معرفی هم کردیم اما نتیجه نگرفتیم و استاندار غیربومی آمد من برای توسعه استان باید چه کنم؟ باید شمشیردست بگیرم  و برعلیه او بایستم؟

وقتی می بینم ۴ سال سابقه استانداری دارد،جوان است و تسلط خوبی بر مسائل گردشگری و اقتصاد و… دارد من باید از او حمایت کنم اگر اکنون نیز بگویند سالاری برود بنده بکی از مخالفین سرسخت رفتن او هستم زیرا اینجا کلاس آموزشی نیست که یک نفر بیاید یکسال کار را یاد بگیرد و برود به همین دلیل من مخالف رفتن نصرتی هم بودم .من یکی از ۳ نفر در جمع ۱۰ نفر بودم که با علم به اینکه میدانستم بودن ایشان در سمت جدید فرصتی برای گیلان است و می خواهد برود و همه اعضا هم می خواهند به استعفای او رای بدهند به استعفای او رای ندادم.

لذا با این توضیحات من تناقضی نمی بینم. مادامی که من کاندید دارم تلاش می کنم آن فرد بیاید اما زمانی که فرد دیگری آمد من حق ندارم روبروی او بایستم زیرا اینکار جلوگیری کردن از پیشرفت و توسعه شهر و استان است.

شما به فساد سیستماتیکی که برخی از افراد اعتقاد دارند درشهرداری رشت وجود دارد معتقد هستید؟

فساد همه جا وجود دارد شهرداری با بدنه مردم سرو کار دارد  و هرکاری کند خود را نشان می دهد و این دیگر سیستماتیک نیست و عرفی ست.

من اعتقاد دارم اگر ما نمایندگان واقعی مردم و مجلس سالم و شجاعی داشته باشیم دولت صالح وسالمی انتخاب می شود  اگر غیر از این باشد دولت بی عرضه و بی اختیاری انتخاب می شود شما عملکرد مجلس ششم را دیدید چون نمایندگان واقعی مردم در مجلس حضور داشتند تا آخر هم ایستادگی کردند و هزینه هم دادند و همچنان هم هزینه می دهند.
شورای شهر هم همین طور، مردم باید به جایی برسند که بدانند چه کسانی را به عنوان نماینده انتخاب می کنند اگر نمایندگان سالم، پاکدست ،متخصص و امین انتخاب کردند آن ها به عنوان اعضای شورای شهر می توانند شهردار امینی انتخاب کنند و شهردار نیز می تواند مدیران امینی انتخاب کند.

هر فعال سیاسی، اجتماعی در سطح شما قطعا به آن پختگی لازم رسبده که خودش را نقد کند انتقادتان به خودتان چیست؟

من حرفم این است که تنها نمی توانستم کاری از پیش ببرم من اگر مجلس نمی رفتم شاید اینحا بهتر می توانستم کار کنم اما فکر می کنم یکسال برای مطالعه کافی ست و اعتقادم اینست که ما امروز باید در شورا یک فراکسیون کاری داشته باشیم نه فراکسیون سیاسی.تاکید من بر اینست که امروز دیگر منتخب اول و دوم و لیست امید و اعتدال و اصوالگرا مطرح نیست امروز همه نماینده شورای شهر هستیم.من در طی این مدت همه تلاش خود را انجام دادم و تمام راه هایی که بشود به وحدت نزدیک شد را رفتم و اکنون فضایی ایجاد شده  است که پذیرفته ایم در کنار هم فعالیت کنیم.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا