اقتصادی

پشت پرده تصویری از یک «ملاقات اتفاقی»

این عکس هم نظیر تمام عکس های دیگر ثبت یک لحظه هست و نه زیادتر. تقریباً از هیچ یک از عکس های دیگر این نشست که از مراجع دیگر منتشر شده، نمی شود قرائت های همانند این عکس را داشت و آنان را به «لجاجت ترامپ» یا «جسارت مرکل» یا موضع بالا یا پایین این و آن تعبیر کرد.

با این وجود از منظر رسانه ای، انتشار این عکس برای نخستین بار در اینستاگرام  صدر اعظم آلمان، آن را واجد معانی ثانویه ای می کند که عموماً به زبان بدن ترامپ و مرکل اشاره دارند که از غیردوستانه بودن فضا و تنش میان آمریکا و اعضای اجلاس حکایت می کند.

مرکل این عکس را در اینستاگرام منتشر نمود و درج کرد: «روز دوم اجلاس جی-۷ در کانادا: ملاقات رخدادی بین دو جلسه ی کاری»

اما فارغ از خوانش های «نمادین» از تصویری که آنگلا مرکل پس از نشست سران اقتصادهای بزرگ جهان (موسوم به اجلاس جی-۷) در اینستاگرام خودش منتشر نمود و گذشته از رمزگشایی از این نمادها، اکنون این کشورهای «متحد» بر سر منفعت های کشورشان به اختلاف خورده اند و سیاست های جدید ترامپ را زمینه ساز «جنگ تجاری» تلقی می کنند.

اگر چه کشورهای عضو جی-۷ یعنی فرانسه، آلمان، انگلیس، ایتالیا، کانادا و ژاپن متحدان سنتی ایالات متحده محسوب می گردند اما عکس منتشرشده با حقیقت امروزشان همخوانی دارد و سبب کلیدی انتشار وسیع ی آن و واکنش های افکار عمومی، رسانه ها و حتی چهره های سیاسی، همین تطابق معنادار هست؛ تطابقی که بی شک با هوشمندی تیم رسانه ای دولت آلمان ایجاد شده تا فضای سنگین جهانی بر علیه سیاست های آمریکا را از طریق صف بندی قدرت های جهانی در یک سوی میز و انزوای آمریکا در آن سوی میز، نمایان کند.

پشت این عکس چه خبر هست؟

ترامپ به این مفتخر هست که توانسته در دو سال ریاستش بر دولت ایالات متحده، نرخ بیکاری را کاهش دهد و این دست آوردی هست که او حتی به نرخ سرشاخ شدن با قدرت های بزرگ اقتصاد جهان، حاضر نیست آن را از دست بدهد. با توجه به ارتباط ی مستقیم تولید و اشتغال، ترامپ برای محافظت دست آورد خود تصمیم گرفته سر راه واردات، مانع تراشی کند.

وزیر بازرگانی ایالات متحده، دهم خرداد رسماً اعلام نمود تعرفه ی واردات فولاد و آلومینیوم برای اتحادیه اروپا، کانادا و مکزیک افزایش خواهد یافت. این افزایش، ۲۵ درصد برای فولاد و ۱۰ درصد برای آلومینیوم مدنظر داشته شده که زیادتر از همه دامن کانادا و اتحادیه ی اروپا را خواهد گرفت که هر کدام ساالانه نزدیک به ۵۰۰ میلیون دلار از صادرات فولاد به آمریکا درآمد دارند. پس از اینها کره ی جنوبی که حدود ۳۰۰ میلیون دلار و مکزیک که حدود ۲۵۰ میلیون دلار از این محصول به آمریکا صادر می کنند از این قانون جدید آسیب می کنند. اگر چه این سیاست هم تیغی دولبه هست که توان دارد آمریکا را با کم بودن رو به رو کند و تا زمان افزایش تولید این فرآورده ها در داخل این کشور، صنعت های بزرگ آن را با چالش های جدی روبه رو کند.

تصویری که کاخ سفید پس از انتشار عکس اول توسط مرکل منتشر نمود تا نشان دهد فضا آنطور که تفسیر شده نبوده هست

این وضعیت قطعاً مطلوب کشورهای صادرکننده ی فولاد و آلومینیوم نیست و کاهش درآمد و افزایش بیکاری را برای آنان به دنبال خواهد داشت. مانفرد وبر عضو کمیسیون اروپا در عکس العمل به سیاست جدید ایالات متحده، در توییترش  درج کرد: «اروپا دنبال جنگ تجاری نیست اما اگر ترامپ تصمیم بگیرد با اروپا نظیر دشمن مشی کند، راه حلی جز دفاع از صنعت های، شغل ها و منفعت های اروپایی نداریم».

با در نظر گرفتن اینکه دولت آمریکا نخستین قدم را در زمینه سیاست های اقتصادی جدید خود برداشته و معلوم نیست گام بعدی چه می باشد، طبیعی هست که سیاستمداران اروپایی هم این اتفاق را سرآغاز یک جنگ تجاری در جهان خواهند دید؛ اگر چه ترامپ گوشش به هشدارها بدهکار نیست و معتقد هست اگر جنگی هم در کار باشد آمریکا برنده این جنگ می باشد.

دولت آمریکا معتقد هست که سایر کشورها با پایین ترین تعرفه ها از بازار آمریکا بهره می برند اما همان ها برای کالاهای آمریکایی تعرفه های سنگین وضعیت می کنند و آمریکا را به چشم یک قلک خواهند دید! و این یکی از عللی بود که ترامپ تصمیم گرفت در تجارت با اروپا «موازنه» ایجاد کند.

به دنبال همین تنش های اقتصادی که ترامپ به دستاویز ی مسائل امنیتی، علت ساز آن شده بود، محوریت اجلاس جی-۷ امسال، تجارت بین اروپا و آمریکا بود که در انتهاء آن، ترامپ و شش عضو دیگر توافق نمودند اطلاعیه ی انتهایی اجلاس را با محوریت «پایبندی به نظام تجارت جهانی» امضا نمایند. اما ناگهان دونالد ترامپ اعلام نمود به سبب موضع های نخست وزیر کانادا که سیاست آمریکا را بی احترامی آمیز دانسته و بیان کرد کشورش تعرفه های سنگینی را برای واردات کالاهای آمریکایی وضعیت خواهد کرد، اطلاعیه ی جی-۷ را امضا نمی کند.

عکس العمل ها و تعابیر سیاسی

این عکس علاوه بر واکنش های زیاد اعضاء در شبکه های اجتماعی و تعابیر و تفاسیر بسیار متنوع، سیاستمداران ایرانی را هم به عکس العمل واداشت.
ترامپ دیر به اجلاس آمد و زود هم رفت و در موضع های خود تنها بود. این عکس گویای حقایق زیادی از ماهیت فعلی ارتباطات آمریکا با متحدان خود می باشد. خانم ترزا می، ماکرون و نخست وزیر ژاپن، به پشتوانه قدرت خانم مرکل، ترامپ را دوره کرده اند».

حمید ابوطالبی، مشاور سیاسی ریاست جمهوری هم این عکس را «میزِ شکاف» اسم نهاد و درج کرد: «چالشِ امنیت و تجارت میان غول های اقتصاد آمریکا با اهتمام بر لزوم تشکیل G۸، امنیت اروپا را به چالش کشید؛ اروپا با اهتمام بر لزوم محافظت برجام، تجارت آمریکا را به چالش کشید؛ در مسیر رسیدن چالش ها به نقطه تعادل، همیشه حلقه ضعیف شکننده تراست.

جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا هم که در این عکس ها پشت سر ترامپ ایستاده، در توییتی پس از این اجلاس درج کرد: «یک جی-۷ دیگر؛ جایی که سایر کشورها از آمریکا توقع دارند همیشه بانک آنان باشد.

این همان چیزی هست که آنگلا مرکل هم بخوبی پیش بینی می نمود و یک هفته پیش از اجلاس بیان کرد توقع دارد مباحث سختی در این نشست در بگیرد.

بحث هایی که فارغ از چرایی آنان، از شکل گیری نظمی جدید در نظام اقتصاد جهانی خبر می دهند. مرکل در این باره هم بیان کرد خارج شدن ترامپ از معاهده ی اقلیمی پاریس و خارج شدن او از توافق اتمی با ایران و اکنون وضعیت تعرفه برای واردات فولاد و آلومینیوم، از بروز مشکلات جدی در توافقات چندجانبه حکایت می کند.

ایسنا – میثم خدمتی

انتهای پیام

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا