آخرین خبرها

خارج شدن از برجام و تعرفه های جدید، عاملان انزوای ترامپ در G7

‘ ‘مایکل کرولی’ روزنامه نگار آمریکایی روز گذشته (جمعه) به وقت محلی، در شروع گزارشی با عنوان ‘شاخ و شانه کشیدن ترامپ با متحدین در خلال نشان دادن در باغ سبز به دشمنان’، درج کرد: بعد از دیدار نه چندان خوشایند دونالد ترامپ با متحدین قبل از نشست G7 وی در حال تدارک دیدار با رهبران روسیه و کشور کره شمالی هست، اما در حقیقت ریاست جمهوری آمریکا با سر در گم کردن هنجارهای سیاست بیگانه، به بعضی از نزدیکترین دوستان آمریکا، پشت کرده هست؛ بگونه ای که با ورود وی به کانادا برای شرکت در نشست سران گروه G7، وی مطرود متحدین بود و این به سبب خارج شدن وی از توافق اتمی با ایران و وضعیت تعرفه های جدید بر واردات فلزات هست.
کرولی در ادامه گزارش خود اضافه کرد: از طرف دیگر، این تنش ها با اعلام درخواست ترامپ برای حضور دو مرتبه روسیه در این گروه بالا گرفت، چون که این اولین بار بعد از سال ۲۰۱۴ و ملحق شدن کریمه به روسیه هست که این مبحث مطرح می گردد.
ترامپ شنبه صبح قبل از انتهاء اجلاس سران، کانادا را ترک اظهار کرد و برای دیدار با رهبر کشور کره شمالی که حتی از پوتین منزویتر و مورد تنفر هست، به سنگاپور رفت.
یکی از مقام های ارشد دولتی روز جمعه خارج شدن قبل از موعد ترامپ را از کانادا به سخره گرفت و اظهار کرد ‘ترامپ توان ندارد بیشتر از این در جایی بماندکه هیچ کس وی را دوست ندارد، لکن بی صبرانه انتظار دیدار با دیکتاتور ترسناک و ترسناک کشور کره شمالی را می کشد’.
‘ ‘توماس رایت’ از اعضای ارشد اندیشکده بروکینگز که سیاست بیگانه ترامپ را ارزیابی می کند در این خباره بر این باور هست که وی رهبران نیرومند را به رهبران دموکراتیک ترجیح می دهد.’
‘به عبارتی این احساس متقابل هست؛ یعنی در حالی که رهبرانی مثل ‘جاستین ترودو’ نخست وزیر کانادا، ‘امانوئل مکرون’ ریاست جمهوری فرانسه و ‘آنگلا مرکل’ صدر اعظم آلمان کوشش می نمایند احساس خود را درمورد رفتارهای عوام گرایانه و ددمنشانه ترامپ مخفی کنند، به نظر می آید پوتین و ‘کیم جونگ اون’ مشتاقانه منتظر وقت گذراندن با وی می باشند.
درمورد درخواست ترامپ برای حضور دو مرتبه روسیه به نشست سران G7 باید اضافه کرد این سخنان در حالی صورت گرفته که تنها کمتر از سه ماه از اخراج گروهی از دیپلمات های روس از اروپا و آمریکا به سبب اقدام به کشتن یک جاسوس روس در بریتانیا که به کرملین نسبت داده گردید، می گذرد. ترامپ علاوه بر این قبل از عزیمت به کانادا برای نشست سران G7 به خبرنگاران اظهار کرد ‘چرا باید این نشست بدون حضو روسیه برگزار گردد؟ آنان باید اذن دهند روسیه به این گردهمایی بازگردد و ما باید روسیه را بر سر میز گفتگوها داشته باشیم’.

** جذابیت رهبران مستبد برای ترامپ
یک روز قبل از این هم وی در کاخ سفید در سخنانی که بطور قطع رضایت کیم را هم جلب کرده هست، اضافه کرد ‘ناظران کشور کره شمالی باور دارند که رهبر این کشور کوشش می نماید تا عکس خود را از ستمگری بی رحم به مرد صلح و بانی اصلاحات اقتصادی تغییر دهد’. ‘ ‘من می اندیشم او قصد دارد شاهد رخدادهای غیر قابل باور برای مردم کشور کره شمالی باشیم.’
‘در این میان نباید فراموش کرد علل خوبی برای برقرار کردن صلح با پوتین و کیم وجود دارد. هر دوی آنان جنگ افزار اتمی دارند و خصومت آنان با ایالات متحده، اغراض دیگر آمریکا را مثل ارتباط با چین و انتهاء دادن به جنگ داخلی طولانی سوریه پیچیده می کند. به ویژه دستیابی به موفقیت با کشور کره شمالی، مانع از افزایش درگیری های اتمی در قاره آسیا می گردد.
اما از طرف دیگر جذاب بودن شخصیت رهبران دیکتاتور برای ترامپ و تحقیر متحدین آمریکا، سیاست بیگانه آمریکا را مختل کرده و متحدین آمریکا را با این چالش رو به رو کرده هست که چه طور توان دارند با ریاست جمهوری که به شدت غیر قابل حدس هست، برخورد نمایند.
از طرف دیگر نباید ندید گرفت ترامپ اولین ریاست جمهوری آمریکا نیست که با متحدین دیرین آمریکا برخوردی غیر دوستانه دارد؛ ارتباطات ایالات متحده در زمان ریاست جمهوری ‘جرج دبلیو بوش’ با قدرت های غربی اروپایی مثل فرانسه و آلمان به سبب هجوم آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ نیز تیره گردید. این تیرگی بگونه ای بود که جمهوریخواهان در کنگره در همان سال رای دادند تا سیب زمینی سرخ شده را که در انگلیسی ‘فرنچ فرایز’ نامیده می گردد و در کافه ها به فروش می رسید، به ‘سیب زمینی آزادی’ تغییر اسم دهند.
اما زیادی از کارشناسان و مقام های سابق ایالات متحده باور دارند وضعیت امروزه بحرانیتر از پیش هست چون که ترامپ در پی برقرار کردن ارتباط با رهبران کشورهایی هست که فعالانه برای تضعیف اتحاد و دمکراسی در اروپا عمل می نمایند. اما ترامپ آن را نمی بیند.

* *پولیتیکو یک سازمان روزنامه نگاری سیاسی مستقر در آرلینگتون، ویرجینیا هست، که مسائل، ایده ها و شخصیت های در پس سیاست و سیاست گذاری در صحنهٔ آمریکا و جهانی را پوشش می دهد و محتوای آن از طریق، تلویزیون، اینترنت، روزنامه و رادیو توزیع می گردد. این روزنامه در سال ۲۰۰۷ ایجاد گردید و سردبیر کنونی آن ‘جان هریس’ هست.
اروپام***۷۲۷۶**۱۴۷۹

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا