اقتصادی

اکتساب وکار خانگی همدان در انحصار قالیبافان

به گزارش تدبیرشرق به نقل از ایسنا، در نشست تخصصی کارآفرینی به مبحث شغل ها خانگی و جنبه های چندگانه آن پرداخته گردید تا زمینه های شایسته ای برای آشنایی مسئولان و کارشناسان تعلیم و اشتغال فنی وحرفه ای، بهزیستی و بنیاد علمی فرهیختگان با ظرفیت های موجود در سایر بخش های صنعتی و شرکت های دانش بنیان و همکاری و همکاری برای جذب مددجویان و سایر اشخاص دارای مهارت برای اشتغال در بخش های فعال و مجموعه های کارآفرینانه موفق به وجود آید که امید داریم خروجی آن افزایش قیمت تولید و اشتغال و بهره وری استان باشد.

* اغلب دستگاه های اجرایی مشمول ایجاد اشتغال در حوزه شغل ها خانگی می باشند

ریاست اداره اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان در نشست ایسنا در مورد کارآفرینی و شغل ها خانگی اظهار کرد: قانون شغل ها خانگی از سال ۸۹ به تصویب رسید و مرحله اجرایی آن از سال ۹۰ آغاز گردید تا مجوزهایی برای اشخاص تقاضاکننده دریافت تسهیلات شغل ها خانگی صادر گردد.

اسماعیل قهرمانی به تشریح شغل ها خانگی پرداخت و اظهار کرد: شغل ها خانگی به آن دسته از فعالیت ها اطلاق می گردد که یکی از اشخاص یا تمام اعضای خانواده در منزل مسکونی بدون ایجاد مزاحمت برای همسایگان، اقدام به تولید کرده و یا عرضه خدمات اشتغال دارا باشند.

وی شغل ها خانگی را بر دو نوع دانست و اضافه کرد: در حالت اول فرد مراجعه کننده با دریافت مجوز کالایی را در منزل خود تولید می کند و در حالت دوم اشخاص به صورت پشتیبان مواد اولیه تولید را برای گروهی که در منزل فعالیت می کنند، تأمین کرده و کالاهای تولیدی آنان را به فروش می رسانند و پورسانتش را پرداخت می نمایند.

قهرمانی اغلب دستگاه های اجرایی را مشمول ایجاد اشتغال در حوزه شغل ها خانگی معرفی کرد و دنبال کرد: سازمان جهادکشاورزی، بهزیستی، بنیاد شهید، کمیته امداد، صندوق کارآفرینی امید، ارشاد، سازمان صنعت، معدن و تجارت و میراث فرهنگی من جمله دستگاه های اجرایی می باشند که برای شغل ها خانگی مجوز فعالیت صادر می کنند.

وی فرآیند صادر کردن مجوز شغل ها خانگی را از طریق سیستم ای بدین منظور عنوان نمود و اظهار کرد: تقاضا کنندگان اشتغال در حوزه شغل ها خانگی توان دارند از طریق سامانه  mashaghelekhanagi.ir

قهرمانی با اشاره به راهنمایی های موجود در سایت شغل ها خانگی اضافه کرد: اشخاص بعد از ثبت درخواست خود در این سیستم نام دستگاه اجرایی مربوط به شغل خواسته شده خود را دریافت می کنند و توان دارند برای دریافت مجوزهای لازم به ارگان ذی ربط مراجعه کنند.

وی شغل قالیبافی را به عنوان مثال مطرح نمود و اظهار کرد: فردی که برای قالیباقی درخواست ثبت کرده، باید به سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مراجعه کند و در آنجا امکان دارد کارشناسان ذی ربط از تقاضا کنندگان، امتحان و یا مدارک مهارتی قالیبافی اخذ کنند تا بدانند فرد مدنظر دارای مهارت لازم برای انجام شغل ها خانگی در رشته قالیبافی را دارد و پس از ان معرفی به بانک های عامل برای دریافت تسهیلات صورت می پذیرد.

* یک سوم مجورهای صادره در حوزه شغل ها خانگی در راستای قالیبافی هست

قهرمانی یک سوم مجوزهای صادر گردیده در حوزه شغل ها خانگی استان را در راستای قالیبافی عنوان نمود و اضافه کرد: اشخاص تقاضاکننده در این بخش کارت مهارت صنعتگری قالیبافی از سازمان صنعت، معدن و تجارت داشته و سایر اشخاص تقاضاکننده شغل ها خانگی نیز دارای گواهینامه های مهارتی فنی وحرفه ای بوده اند.

وی صادر کردن مجوزهای شغل ها خانگی را با عنوان و امضای بالاترین دستگاه اجرایی صادر کننده مجوز اعلام نمود و اظهار کرد: مجوزهای شغل ها خانگی با امضای مدیر دستگاه اجرایی و ادارهکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی صادر میشود و به شهرستان ها نیز این اختیار تفویض شده تا رؤسای شهرستان ها بتوانند مجوزها را از جانب مدیرکل امضا نمایند.

قهرمانی با اهتمام بر اینکه از سال ۹۴ دستگاه های اجرایی موظف به صادر کردن معافیت مالیاتی برای شغل ها خانگی شده اند، دنبال کرد: شاغلان این حوزه باید هر ساله اظهارنامه مالیاتی خود را در خردادماه به اداره امور مالیاتی استان اعلام کنند و در غیراین صورت جرائمی برای آنان درنظر گرفته می گردد.

ریاست اداره اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان در ادامه گفته بود: در سال ۹۶ حدود ۴ هزار و ۲۰۰ مجوز شغل ها خانگی در سیستم ثبت شده که برای دریافت تسهیلات خوداشتغالی به بانک های عامل معرفی شده اند و بیشتر از ۹۸ آنان فعال می باشند.

وی قانون شغل ها خانگی را با رویکرد ساماندهی عنوان نمود و اظهار کرد: مشاغلی که در خانه های خود مشغول تولید و اکتساب وکار می باشند و با سرمایه های اندک فعالیت دارند، با پرداخت تسهیلات زیادتر توسعه داده گردد و اشخاص در کار خود رشد دارا باشند و بتوانند اشخاص بیشتری را به کار مشغول کنند.

قهرمانی با بیان اینکه پرداخت تسهیلات در قالب شغل ها خانگی تنها به منظور توسعه اکتساب وکارهای خانگی اشخاص بوده هست، اضافه کرد: بنده از اوائل فعالیتم در اداره کار، مسئول حوزه شغل ها خانگی بودم و در آغاز اعتقادی به توسعه یافتن این مقوله نداشتم اما بعد از اینکه گروهی از تهران آمدند و به صورت تصادفی عده ای از شغل ها خانگی را مورد بازدید قرار دادند، متوجه گردیدم بیشتر کسانی که مجوز گرفته بودند در این بخش مشغول به کار و فعالیت می باشند و طرح شغل ها خانگی طرح موفقی بوده هست.

وی اضافه کرد: از ۱۴۷ مورد بررسی شده در شهرستان های متفاوت تعداد ۱۱۶ طرح فعال بود و این نشان دهنده موفق بودن طرح شغل ها خانگی در استان بوده و با پرداخت تسهیلات سرمایه گذاری، توسعه یافته هست.

وی تعداد رشته های شغل ها خانگی را اعلام نمود و اظهار کرد: ۳۵۲ رشته در حوزه شغل ها خانگی وجود دارد و در سال ۹۶ تعداد ۴ هزار و ۲۰۰ مجوز شغل ها خانگی در استان همدان صادر گردیده و ۱۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان تسهیلات برای این بخش تخصیص داده و با همکاری دستگاه های اجرایی ۲۰ میلیارد تومان طرح عرضه گردید و حدود ۱۲ میلیارد تومان تسهیلات به تقاضا کنندگان پرداخت شده هست.

ریاست اداره اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان تعداد طرح های فرهنگی و هنری و به صورت مثال انیمیشن را ۱۳۴مورد عنوان و اظهار کرد: پایین ترین میزان مجوز صادر گردیده در حوزه شغل ها خانگی را فرهنگ و ارشاد داشته و علی رغم طرح های خوبی که در این بخش وجود دارد، مورد توجه فرهنگ و ارشاد قرار نگرفته و در اولویت های خود قرار نداده هست.

*تخفیف ۸۰ درصدی برای تبلیغات کالاهای همدانی 

ریاست دفتر پژوهش ها و پژوهش های شورای شهر همدان نیز در دفتر ایسنا گفته بود: مسئول مشخصی در شهرداری و شورای شهر برای ایجاد اشتغال تشریح نشده اما عرضه طرح برای نارسایی ها و کمبودهای جامعه به مسئولین جامعه از وظیفه ها شوراها هست.

حمید بادامی رهایی با بیان اینکه بیشتر از ۸۰ درصد مراجعات به شورای شهر در مبحث اشتغال و اقتصاد هست و این مبحث زمان زیادی از شورا و شهرداری را به خود اختصاص می دهد، اضافه کرد: از آنجایی که شعار سال با عنوان «حمایت از کالای ایرانی» انتخاب شده، طرح بهنام توسط شورای شهر همدان با هدف پشتیبانی از کالاهای همدانی ایجاد شده هست و ۸۰ درصد تخفیف برای تبلیغات کالاهای همدانی درنظر گرفته گردید و شهرداری را ملزم کردیم که قطعا کالاهای ساخت همدان را در داخل این نهاد استفاده و در اولویت دوم کالای ایرانی خریداری گردد.

وی با بیان اینکه فرهنگ سازی در شورای شهر در رأس امور قرار گرفته هست، تصریح کرد: بازرسی از واحدهای تولیدی در سطح شهر یکی دیگر از کارهای در راستای پشتیبانی از کالای ایرانی هست.

بادامی رهایی با اشاره به اینکه شغل ها خانگی عموما در حوزه شهری تشریح شده و به عنوان قسمتی از وظایف شهرداری با اداراتی که به صورت مستقیم در این حوزه دخیل می باشند، مربوط هست، اظهار کرد: دست کم کاری که توان داریم انجام دهیم پشتیبانی در بخش فروش فرآورده ها در بازارچه های محلی هست و روزبازارها و بازارچه های محلی در اختیار فروشندگان فرآورده ها شغل ها خانگی قرار می دهیم و این حوزه نیازمند متولی خاص هست.

* آمادگی ساماندهی بازارهای شبانه برای فروش فرآورده ها شغل ها خانگی

عضو شورای اسلامی شهر همدان با بیان اینکه شب بازارها نیازمند ساماندهی می باشند، اضافه کرد: ما در شهرداری این آمادگی را داریم که بازارهای شبانه را برای فروش فرآورده ها شغل ها خانگی و صنعت های دستی همدان ساماندهی کنیم.

وی بیشترین دغدغه در حوزه تولید را فروش محصول دانست و تصریح کرد: این امر توسط شهرداری قابل حل هست و در مرکز پژوهش ها شورای شهر در کنار وظیفه ها ذاتی طرح «شهر دوستدار توسعه اکتساب وکار» در همدان قابل اجرا هست که موافقت های اولیه انجام شده و به دنبال ایجاد یک فرآیند اکوسیستمی در حد توان هستیم تا مجموعه هایی که توان دارند در حوزه اکتساب وکار در شهر همدان توان دارند مفید باشند را وارد کنیم و همدان را به عنوان آزمایشی شهری که دست کم موانع اکتساب کار را دارد معرفی کنیم.

بادامی رهایی با بیان اینکه توقع داریم مابقی ارگان هایی که هنوز نمایندگان خود را در حوزه اکتساب وکار به شورا معرفی نکرده اند، معرفی کنند، دنبال کرد: در کنار طرح شهر اکتساب وکار در حوزه شغل ها خانگی، شورا برنامه ای را مصوب کرده که یک سوغات سرای پیشرفته در همدان ایجاد کند چون که شغل ها خانگی به صورت فله ای اقدام به فروش محصولاتشان می کنند.

وی عرضه ارزش افزوده به فرآورده ها تولیدی شغل ها خانگی را به عنوان یکی از کارهای شورا دانست و اظهار کرد: یکی از این راه ها تخصیص مکان هایی هست که فضا و مکان مناسب برای عرضه این فرآورده ها در اختیار آنان قرار گیرد و نیازمند آن هست که شهرداری، اداره کل کار و دستگاه های مربوطه کمک و همکاری و هم افزایی کنند.

* شورا به دنبال ایجاد فرهنگسرای کار

عضو شورای اسلامی شهر همدان با اهتمام بر اینکه همدان در مسیر رفت و آمد زیادی از استان های غرب و مرکز کشور قرار دارد و توان داریم از این ظرفیت استفاده نمود و فرآورده ها همدانی را به مسافران عرضه دهیم، ۱۷ فرهنگسرای سطح شهر را به عنوان زیرساخت معرفی کرد و اظهار کرد: مکررا اعلام نموده ایم قدرت ایجاد «فرهنگسرای کار» را در سطح شهر داریم و شهرداری زیرساخت را در اختیار حوزه تعلیم فنی وحرفه ای قرار می دهد تا در راستای اشتغال فعالیت نمایند.

وی با اهتمام بر اینکه شهرداری تمام مجوزهای لازم برای ایجاد سوغات سرا عرضه خواهد داد، اضافه کرد: اداره کل کار باید شغل ها خانگی را ساماندهی کند و بازارچه های فصلی در خوب ترین و پرترددترین نقاط شهر همدان ایجاد گردد.

وی افزود: آمادگی سوق دادن شغل ها و دستفروشان میدان به سمت تولیدات مخصوص استان و شناسنامه دار شدن آنان هستیم و اشخاص باید از فروش فله ای فرآورده ها اجتناب کنند چون که با این روش ارزشی ایجاد نمی توان و تولیدات و فروش باید به صورت تخصصی و حرفه ای باشد تا دارای ارزش افزوده برای خود کارآفرینان و شهر باشد.

* ایجاد دو سرای شوکا در همدان

این عضو شورا با بیان اینکه به دنبال شغل ها پایدار هستیم، تصریح کرد: شوراها قدرت کاهش عارضه ها نمایشگاه های فصلی را دارند در نتیجه آمادگی داریم مکان های مدنظر برای فروش فرآورده ها در فصل تابستان را بر طبق تفاهم نامه با تخفیف عرضه دهیم.

وی با بیان اینکه سال کنونی دو سرای شوکا به صورت آزمایشی در سطح شهر راه اندازی خواهد گردید، اعلام نمود: به دنبال ایجاد سرای شوکا در همدان هستیم که مخفف «شهر دوستدار اکتساب وکار» هست که مخصوص در حوزه اکتساب وکار می باشد و نیازمند تعلیم فنی وحرفه ای هست.

* شرکت های دانش بنیان پشتیبانی صددرصدی ندارد

ریاست بنیاد علمی فرهیختگان استان همدان نیز در سخنانی اظهار کرد: شرکت های دانش بنیان تنها در نام شکیل چکیده شده و پشتیبانی صددرصدی ندارد در حالیکه شرکتی صادراتی هست و سال کنونی این عنوان رد شده هست.

دکتر حسن ختن لو با بیان اینکه کمک همه دستگاه ها من جمله بنیاد فرهیختگان را احتیاج داریم، تصریح نمود: باید به قدرت ها و استعداد های شرکت های دانش بنیان ایمان پیدا کرده و باور نماییم چون که در این شرکت ها نیروهای نابغه زیادی وجود دارد که به سادگی در همه دستگاه ها جذب خواهند گردید پس باور توانمندی های فرهیختگان باید توسط مسئولین جدی گرفته گردد.

وی در مورد وظیفه ها بنیاد علمی فرهیختگان اظهار کرد: وظیفه بنیاد فرهیختگان در راستای وظیفه ها دانشگاه ها در حوزه کارآفرینی هست. وظیفه دانشگاه ها ایجاد شغل نیست لکن تربیت کارآفرین، ایجاد داعیه و فرهنگ سازی کارآفرینی من جمله وظیفه ها آنان هست.

ریاست بنیاد علمی فرهیختگان استان همدان با بیان اینکه فرهنگ سازی، تربیت و تعلیم با اهمیت ترین وظیفه بنیاد علمی فرهیختگان هست، اضافه کرد: جامعه هدف بنیاد بسیار کوچک تر از دانشگاه هست چون که تمرکز بنیاد بر روی اشخاص خاص نابغه هست. در بنیاد، نابغه ها را طبق تاثیرگذاری در جامعه تقسیم بندی می کنند و نابغه هایی که تاثیرگذاری کمتری دارند، به درد بنیاد نمی خورند.

* افزایش تاثیرگذاری فرهیختگان در جامعه از وظیفه ها بنیاد

وی افزایش تاثیرگذاری فرهیختگان در جامعه را من جمله وظیفه ها بنیاد دانست و دنبال کرد: اگر نابغه ای محدوده اثرش در جامعه کم باشد، موظف هستیم این محدوده را گسترش دهیم.

ختن لو با اشاره به برنامه های تشریح شده برای بنیاد افزود: برپایی نشست ها، اجتماعات و مشاوره های فرهیختگان و تألیف عقاید، نظرات و اطلاعات فرهیختگان و در اختیار قرار دادن آنان به واحدهای نیازمند این ایده ها من جمله این برنامه ها هست.

وی گفته بود: برپایی رویدادها از دیگر وظیفه ها بنیاد فرهیختگان هست به طوریکه سال کنونی با همکاری بنیاد برای اولین برنامه کارآفرینی در قالب کارستان دانشگاه بوعلی سینا با مبحث تعلیم برگزار گردید که نحوه تأسیس، اداره و موضوعات حقوقی شرکت تعلیم داده گردید. برپایی کارگاه های ایده پردازی و رویدادهایی که اشخاص در آنجا ایده ها و نظرات خود را عرضه می دهند یکی دیگر از برنامه های بنیاد هست.

وی با بیان اینکه فرهیختگان به وسیله این کارگاه ها شناسایی و مشاوره داده می گردند و سر انجام به جاهایی که از این ایده ها پشتیبانی گردد معرفی خواهند گردید، اضافه کرد: با اهمیت ترین کار بنیاد کار کردن بر روی فرهیختگان به جهت کارآفرین کردن اشخاص هست.

ریاست بنیاد علمی فرهیختگان استان همدان بازدید فرهیختگان از جایگاه ها و شرکت ها را یکی دیگر از برنامه های بنیاد معرفی و گفته بود: همکاری، سازگاری و سیاستگذاری با دانشگاه ها و مراکزی که در تربیت و فرهنگ سازی کارآفرینی فعال می باشند از دیگر برنامه های بنیاد هست.

* مشکل بنیاد، شناسایی فرهیختگان هست

وی با بیان اینکه مشکل کلیدی بنیاد، شناسایی فرهیختگان هست که اگر این مسأله توسط دستگاه های اجرایی انجام پذیرد بنیاد به خوبی پشتیبانی را انجام می دهد، دنبال کرد: سیاستی که جدیدا بنیاد فرهیختگان در پیش گرفته این هست که فعالیت خود را در آموزش و پرورش وارد کرده و جامعه هدف را از دانشگاه ها به مدرسه ها جابه جا کند.

ختن لو تصریح کرد: بنیاد یک دستگاه اجرایی نیست لکن دستگاه های اجرایی باید به عنوان بازوان کلیدی بنیاد بوده و اداراتی چون کمیته امداد و بهزیستی این مجموعه را در این زمینه یاری کنند.

ریاست بنیاد علمی فرهیختگان استان همدان با بیان اینکه بنیاد فرهیختگان با تعلیم و تربیت کارآفرینان، موجب ایجاد شغل برای یک عده در جامعه می گردد، اظهار کرد: طرح شهاب در آموزش و پرورش برای شناسایی فرهیختگان دانش آموزی درحال اجرا هست که سال کنونی وارد پنجمین سال می گردد به طوریکه استعدادهای برتر محصلین پایه چهارم تا هفتم مورد شناسایی قرار گرفته و به بنیاد معرفی می گردند.

وی با بیان اینکه کارآفرینی در بعضی از اشخاص به صورت ذاتی وجود دارد و تنها نیازمند شناسایی هست، اعلام نمود: در آموزش و پرورش قانون اجرایی داریم و به صورت خاموش فرهیختگان شناسایی می گردند که در صورت همکاری بهزیستی و کمیته امداد این طرح نیز در بین مددجویان این دستگاه ها انجام می گیرد.

ختن لو با بیان اینکه در کمال تأسف دانشگاه ها تنها یکسری اشخاص پشت میزنشین احتیاج به اشتغال تربیت می کنند، یادآور گردید: دانشگاه ها را طبق خروجی فارغ التحصیلی نسنجیم لکن به تربیت کارآفرینان آنان ببالیم.

* بهزیستی ایجاد کننده اشتغال برای مددجویان نیست

معاون همکاری های مردمی اداره کل بهزیستی استان همدان نیز در نشست ایسنا اظهار کرد: بهزیستی به عنوان یک سازمان حمایتی دارای توصیف وظیفه ها متفاوتی از سایر سازمان ها و نهادهای اجرایی هست.

حمیدالله فارسی با اشاره به اصل ۲۱ و ۲۲ قانون بنیادی اضافه کرد: قانونگذار وظیفه ها متعددی را برای بهزیستی تشریح کرده که یکی از آنان مربوط به اشتغال مددجویان تحت پوشش با عنوان توانمندسازی هست.

وی با اهتمام بر اینکه بهزیستی ایجاد کننده اشتغال برای مددجویان نیست لکن روند توانمندسازی و اشتغال را برای آنان آسان سازی می کند، گفته بود: بهزیستی به مددجویان خود کمک می کند تا بتوانند از ابزارها موجود در جامعه استفاده نمایند.

فارسی با بیان اینکه در سال گذشته ۲۳ میلیارد تومان به بهزیستی استان تخصیص داده گردید، دنبال کرد: سازمان توانست از اعتبارات تخصیصی که حدود ۱۹ میلیارد و ۳۴۴ میلیون تومان بود، ۱۸ میلیارد و ۷۵ میلیون تومان آن را جذب کرده و دارای تعهد گردید برای ۱۲۲۲ نفر از مددجویان جویای کار، شغل ایجاد کند.

وی بر تحقق تعهد بهزیستی مبنی بر ایجاد اشتغال برای هزار و ۲۲۲ نفر از تحت پوششان تصریح کرد و اظهار کرد: علاوه بر تحقق این تعهد، بهزیستی توانست ۲ هزار و ۴۲۷ نفر را شاغل کند که اطلاعات آنان در پورتال بهزیستی ثبت شده و دو برابر تعهد سازمان پژوهشگر گردید که ۵۵۳ مورد خدمات جاری و تثبیت شده دریافت می کنند و ۱۰۱ مورد از طریق جایگاه ها غیردولتی فعال زیرنظر سازمان، به کار معرفی شده و ۱۲۷۱ نفر تسهیلات خوداشتغالی دریافت نموده اند .

فارسی به مجموعه کارهای بهزیستی در اشتغالزایی استان در سال گذشته اشاره نمود و دنبال کرد: کارهای سازمان منتج گردید تا در مجموع ۲ هزار و ۴۲۷ نفر از تحت پوششان این سازمان جذب کار و اشتغال گردند و در حال حاضر تیم هایی از سوی بهزیستی مأمور بررسی و راستی آزمایی کارهای صورت گرفته در این زمینه شده اند و عده ای از مددجویان را به صورت رندوم در سطح استان انتخاب نموده و با سرکشی به کارفرمایان وضع اشتغال آنان را بررسی می کنند.

* معرفی مددجویان به کارآفرینان موفق

وی سیاست سازمان در سال ۹۷ را متمایز از سال های موخر اعلام نمود و اظهار کرد: سال کنونی برنامه ای برای استفاده از ظرفیت های کارآفرینی و در سایر ارگان ها و نهادهایی مثل شرکت شهرک ها و سازمان صنعت، معدن و تجارت و معرفی مددجویان به کارآفرینان موفق داریم و به ازای هر نفر تا سقف ۲۰ میلیون تومان تسهیلات با نفع ۴ درصد برای ایجاد مجال اشتغال و جذب ۱۰ نفر از اشخاص تحت پوشش بهزیستی به کارفرمایان اعطا می گردد .

فارسی اضافه کرد: از کارفرمایان برای به خدمت گرفتن مددجویان معرفی شده تضمین نامه محضری اخذ می گردد تا دارای تعهد گردند برابر قانون کار حقوق و حق بیمه به مددجویان پرداخت کنند که در این صورت بهزیستی تا ۵ سال حق بیمه کارفرمایان را عودت می دهد و این طرح به عنوان سیاستی تشویقی برای ایجاد مجال اشتغال برای مددجویان عرضه شده هست.

وی با بیان اینکه بر طبق قانون سازمان بهزیستی موظف شده تا هر ساله ۱۰ درصد از مددجویان تحت پوشش را توانمند و از چرخه حمایتی خارج کند، اضافه کرد: این روند به منظور افزایش بهره وری و استمرار عرضه خدمت به سایر مددجویان جامعه تدوین شده و خوب ترین روش برای تحقق اغراض بهزیستی و خدمت رسانی به مردم جامعه هست.

معاون همکاری های مردمی بهزیستی استان همدان در ادامه گفته بود: سال کنونی تعهدی افزون بر ۱۳۴۰ نفر درنظر گرفته شده هست که امید داریم با پیگیری برنامه های متنوع بتوانیم در تحقق این تعهد نیز موفق عمل کنیم.

وی در مورد شغل ها خانگی اظهار کرد: در بهزیستی با معلولیت های متنوع رو به رو هستیم و براین اساس نشست ها مشاوره ای برای هر یک از مددجویان تشکیل می گردد تا با بررسی و استعدادیابی شغل مناسب برای آنان انتخاب گردد.

فارسی پرداخت تسهیلات خوداشتغالی در سال گذشته را اعلام نمود و دنبال کرد: در سال ۹۶ تعداد ۳۲ نفر تسهیلات خوداشتغالی دریافت کرده و با استفاده از وام های حدود ۳۱ میلیون تومانی برخوردار شده اند.

وی با اشاره به اهمیت اشتغال بانوان سرپرست خانوار افزود: این چنین اشخاص چنانچه بتوانند در محل سکونت خود به کار و اشتغال بپردازند هم مشکلات رفت و آمد و جابجایی را ندارند و هم از فرزندان و یا معلولانی که در منزل از آنان حفظ می کنند، غافل نمی گردند و آرامش خاطر بیشتری دارند.

فارسی شرایط بانوان سرپرست خانوار تحت پوشش بهزیستی را برشمرد و اظهار کرد: دور نگهداشتن بانوان سرپرست خانوار از محیط ها و فضاهایی که امکان بروز مشکلات برای آنان دارد من جمله اغراض بهزیستی برای پشتیبانی آنان هست.

* رده سوم بهزیستی در حوزه اشتغال

وی رده فعالیت بهزیستی استان را در کشور اعلام نمود و یادآور گردید: سازمان بهزیستی استان با دریافت امتیاز ۱۴۳ درصدی در حوزه اشتغال، بعد از استان های یزد و گرگان با اختلاف یک درصدی دارای رده سوم در کشور هست.

وی اعتبارات ابلاغ شده برای اشتغالزایی مددجویان بهزیستی استان را تا به امروز عنوان نمود و اضافه کرد: تا به حال مبلغی افزون بر ۱۵ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان به استان همدان تخصیص داده شده و حدس ما این هست که این رقم در سال جدید افزایش یابد و تا ۳۵ میلیارد تومان برای استان همدان ارزش درنظر گرفته گردد.

فارسی تحقق تعهد ۱۳۴۰ نفری برای سال ۹۷ را در گرو تخصیص اعتبارات بیشتری دانست و اظهار کرد: امید داریم بانک ها در عرضه اعتبارات و تسهیلات در این زمینه زیادتر با مددجویان بهزیستی همکاری داشته باشد و با این حال سازمان به دنبال یافتن راه های خوب تر و بیشتری برای ارتقاء سطح کیفی و اقتصادی و معیشت تحت پوششان خود هست .

معاون همکاری های مردمی بهزیستی استان همدان در مورد عرضه تعلیم های لازم برای تحت پوششان بهزیستی گفته بود: بهزیستی متولی امر تعلیم نیست اما در راستای اشتغالزایی مددجویان، آنان را برای اکتساب تعلیم و مهارت های لازم معرفی می کند و تعلیم های ۴۸ ساعت مهارت های زندگی و آشنایی با قوانین و مقدمات آغاز اکتساب وکار برای مددجویان را دارد.

وی اضافه کرد: بهزیستی در قالب تفاهم نامه هایی که با فنی وحرفه ای و سایر ارگان های ذی ربط دارد، ابزارها موجود در جامعه را در اختیار مددجویان قرار می دهد و بانک ها زمانی اقدام به پرداخت تسهیلات می کنند که اشخاص تقاضاکننده دارای مهارت اشتغال مدنظر خود باشند.

وی با بیان اینکه ۷۱ هزار خانوار تحت پوشش بهزیستی استان هست، اظهار کرد: در حوزه اشخاص تحت پوشش بهزیستی، ۲ هزار و ۳۰۰ نفر به عنوان جویای کار در سیستم این سازمان ثبت شده اند و مدرک مهارت فنی وحرفه ای و شرایط اشتغال را دارند و در حوزه توانبخشی ۳۸ هزار نفر تحت پوشش بهزیستی اند و ۱۸ هزار نفر نیز با عنوان های متفاوت اجتماعی و ۱۵ هزار نفر از اقشار نیازمند و عارضه پذیر تحت پوشش قرار گرفته اند و ۱۱ هزار نفر در جرگه مستمری بگیران این سازمان قرار دارند که ناتوان و دارای معلولیت های شدید می باشند و دربردارنده تعلیم نمی گردند.

* ورود رشته های تازه ای به بخش تعلیم فنی وحرفه ای استان 

کارشناس تعلیم اداره کل فنی وحرفه ای استان همدان نیز در سخنانی گفته بود: با حضور مدیرکل جدید در فنی وحرفه ای استان، رویکرد تازه ای در رابطه با تعلیم ایجاد گردید به طوریکه در اوائل سالجاری دو طرح با اهمیت در اداره کل فنی وحرفه ای استان اجرا شده هست.

علیرضا معزی اضافه کرد: بازدید محصلین دوره اول تعلیم متوسطه از جایگاه ها تعلیم فنی وحرفه ای در قالب طرح ملی و ایجاد همکاری و همکاری با آموزش و پرورش و نیازسنجی که در مدرسه ها صورت می پذیرد، علت هدفمندی تعلیم و آغاز مهارت آموزی اشخاص از مقطع ها تحصیلی قبل از ورود به دانشگاه خواهد گردید که بازدهی بهتری را برای اشتغال اشخاص به دنبال خواهد داشت.

وی به حضور کارگزار رسمی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی در فنی وحرفه ای و بررسی های انجام شده در راستای نیازسنجی رشته های مورد توجه نسل جوان اشاره نمود و اظهار کرد: با اطلاعاتی که از این طریق حاصل گردید، رشته های تازه ای وارد بخش تعلیم فنی وحرفه ای استان گردید و بر همین اساس آموزش و پرورش نیز برنامه های تحصیلی و مهارت آموزی محصلین را تدوین کرد.

معزی از طرح دیگری با عنوان توانمندسازی بانوان سرپرست خانوار حرف زد و اظهار کرد: این طرح با همکاری بهزیستی و کمیته امداد برگزار گردید که تعلیم های این دوره در حال اتمام هست و درنظر داریم با همکاری سایر دستگاه های ذی ربط تسهیلات مورد احتیاج این گروه از اشخاص را تأمین کنیم تا مشغول به کار گردند.

وی در ادامه واحدی در اداره کل فنی وحرفه ای استان را معرفی کرد و اظهار کرد: در اداره کل واحدی با عنوان رهگیری شغل ها داریم و کسانی که دوره های آموزشی و مهارتی را می گذرانند در سیستم این واحد ثبت می گردند و طبق میزان تأثیرگذاری و کاربری تعلیم ها در اشتغال اشخاص، برنامه های آموزشی سال بعد تدوین می گردد.

وی تألیف آمار رسمی اشخاص شاغل شده بعد از شرکت در دوره های مهارت آموزی فنی وحرفه ای در اردیبهشت ماه هر سال را گفته بود و اضافه کرد: سایر دستگاه های اجرایی آمار اشتغال خود را در ماه های فروردین و اردیبهشت جمع بندی و اعلام می نمایند و به همین علت آمار رسمی اشخاص تعلیم دیده ای که برای خود اشتغال ایجاد می کنند و یا جذب بازارکار می گردند، در اردیبهشت ماه در سیستم کاوش فنی وحرفه ای اعلام می گردد.

کارشناس تعلیم اداره کل فنی وحرفه ای استان همدان دنبال کرد: آمار مربوط به سال ۹۶ استان هنوز تکمیل نشده و از سایر دستگاه های اجرایی درخواست ها داریم اطلاعات خود را تألیف و عرضه کنند.

وی سیستم کاوش فنی وحرفه ای را به عنوان یکی از راه های بررسی تاثیرگذاری و برنامه ریزی آموزشی فنی وحرفه ای عنوان نمود و یادآور گردید: از دستگاه های اجرایی خواسته شده آمار اشتغالزایی خود را با توجه به تعداد اشخاص دارای گواهینامه مهارت شغلی اعلام کنند.

معزی با اهتمام بر قانون بودن شغل ها خانگی اظهار کرد: با توجه به اینکه این مقوله به عنوان قانون مطرح هست، همیشه جاری و ساری هست و مثل طرح های دولتی نباید به آن نگاه ۶ ماهه و یکساله داشت و مثل طرح هایی چون بنگاه های زودبازده و تسهیلات روستایی و فراگیر با آن برخورد کرد.

وی نقش دستگاه های اجرایی در حوزه شغل ها خانگی را گفته بود و اضافه کرد: بر طبق قانون، یکی از شرایط مخصوص صادر کردن مجوز فعالیت در حوزه شغل ها خانگی، داشتن کارت مهارت فنی وحرفه ای هست و سایر دستگاه های اجرایی صادرکننده مجوز شغل ها خانگی باید این مورد را در هنگام تشکیل پرونده کارجویان لحاظ کنند .

* قراردادن عده ای سوله و زمین بایر در اختیار کارآفرینان

کارشناس تعلیم اداره کل فنی وحرفه ای استان همدان از وجود دوره های آموزشی فنی وحرفه ای در ۳۵۲ رشته از شغل ها خانگی حرف زد و تصریح کرد: فنی وحرفه ای در حوزه شغل ها خانگی با سایر دستگاه های اجرایی همکاری و همکاری تنگاتنگی دارد.

وی در مورد فعالیت های فنی وحرفه ای در راستای کارآفرینی اظهار کرد: عده ای از سوله ها و اراضی بایر سازمان را از طریق مزایده و یا عقد تفاهم نامه های آموزشی در اختیار کارآفرینان موفق استان قرار داده ایم و تشکیل اتاق فکر با همکاری اتاق بازرگانی نیز از دیگر کارهای سازمان در راستای ایجاد اکتساب وکار بوده هست.

وی با اهتمام بر ضرورت نیازسنجی تعلیم در بخش های متفاوت استان و فرهنگسراهای محلات اظهار کرد: شهرداری و دفتر پژوهش ها شورای شهر توان دارد در تنظیم طرح هایی به منظور نیازسنجی حوزه های تعلیم و اشتغال محلات اقدام نماید و فنی وحرفه ای نیز در راستای ساماندهی تعلیم در فرهنگسراها و سراهای شوکا گام های موثری بردارد.

معزی تعلیم های فنی وحرفه ای احتیاج کانون معرفی کرد و اظهار کرد: فنی وحرفه ای طبق نیازسنجی و تقاضاهایی که برای برپایی دوره های مهارتی وجود دارد، اقدام به تعلیم می کند.

* بیمه مشکل کلیدی نیروی انسانی شرکت های دانش بنیان هست

ریاست انجمن شرکت های دانش بنیان استان همدان نیز در دفتر ایسنا اظهار کرد: شرکت های دانش بنیان و مجموعه پارک علم و فناوری رابطه ای به شغل ها خانگی ندارند و شرکت هایی داریم که در بخش خدمات فعالیت دارند.

حسام نجاری اضافه کرد: باید با فنی وحرفه ای توافق نامه ای برقرار گردد که اعضا توسط این نهاد تعلیم داده گردند و از بهزیستی وام قرض الحسنه برای کارآفرینی بگیرند.

وی با بیان اینکه بیمه مشکل کلیدی نیروی انسانی شرکت های دانش بنیان هست، تصریح نمود: اگر مبحث تأمین اجتماعی حل گردد در بحث تأمین نیروی انسانی تفاهم نامه ای با بهزیستی منعقد خواهیم کرد.

نجاری با بیان اینکه شرکت های دانش بنیان در بحث تعلیم، جابه جایی دانش و تولید کارهای مفید زیادی توان دارند انجام دهند، اضافه کرد: شرکت های دانش بنیان به دشواری جلو رفته اند و این آمادگی را دارند که نیروهای متخصص را تربیت و در اختیار دستگاه ها و بخش هایی که به نیروی متخصص احتیاج دارند، قرار دهند.

وی گفته بود: اهتمام ما بر اشتغال کارآفرینی اجتماعی هست و علی رغم ظرفیت فراوان حاشیه نشینان و روستائیان، نهادهایی مثل بهزیستی کمک شایانی به ما خواهند کرد.

خبرگزاری ایسنا سری نشست های کارآفرینی خود را در راستای معرفی طرح ها و برنامه های متنوع و کاربردی دستگاه ها و ارگان ها و ایجاد رابطه تعاملی و آشنایی زیادتر و خوب تر مسئولین ارگان ها با یکدیگر ادامه خواهد داد .

انتهای پیام

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا