اقتصادی

اشتباه «تاریخی» ترامپ خبرساز گردید

به گزارش تدبیرشرق به نقل از روز پنجشنبه ایرنا، این تارنمای آمریکایی درج کرد: دونالد ترامپ ریاست جمهوری آمریکا و جاستین ترودو نخست وزیر کانادا بیست و پنجم مه (۴ خرداد) در تماسی تلفنی در مورد تعرفه های اعمال شده از سوی دولت ترامپ بر واردات فولاد و آلومینیوم از کانادا، سخن گفتند. ترودو از ترامپ سؤال کرد که چه طور رابطه مساله اعمال تعرفه ها را به «امنیت ملی آمریکا» توجیه می کند. ترامپ در جواب اظهار کرد: «مگر شما نبودید که کاخ سفید را به آتش کشیدید؟»
ترامپ در جواب اظهار کرد: «مگر شما نبودید که کاخ سفید را به آتش کشیدید؟»ترامپ در حقیقت به جنگ ۱۸۱۲ اشاره می کرد.
مشکل این اظهارت دراین هست که این سربازهای بریتانیایی بودند که درجریان جنگ ۱۸۱۲ کاخ سفید را به آتش کشیدند. به نقل از تاریخ دانان، هجوم بریتانیا به واشنگتن در حقیقت به تلافی هجوم آمریکایی ها به یورک در استان اونتاریو روی داد، که در آن زمان از کلونی های بریتانیا بود اما بعد ها بخشی از کانادای کنونی گردید.
دستیاران ریاست جمهوری آمریکا و نخست وزیر کانادا از اظهارنظر در مورد سخنان ترامپ مبنی براین که کانادا کاخ سفید را به آتش کشیده هست ، سر باز زدند.
سی ان ان در ادامه درج کرد: ترودو به صورت علنی توجیه امنیتی برای اعمال تعرفه ها بر علیه کانادا را محکوم نموده هست.
«»
کریستیا فریلند(Chrystia Freeland) وزیر امور خارجه کانادا نیز در صحبت با تلویزیون سی ان ان اقدام دولت ترامپ را زیر سؤال برده و اظهار کرد: «من از دوستان آمریکایی پرشمار کانادا می پرسم، آیا کانادا واقعا تهدیدی برای امنیت ملی شماست؟»
» به نوشته این شبکه خبری، ترامپ روز شنبه در توییتی از تصمیم خود برای اعمال تعرفه بر واردات از کانادا ودیگر متحدین آمریکا دفاع نمود ونوشت: « در حوزه ی تجارت باید با آمریکا منصفانه مشی گردد.»
»مقام های کانادایی با شبکه سی ان ان در میان گذاشتند که چند ماه قبل ترامپ به شخصه به ترودو اطمینان خاطر داده بودکه کانادا از تعرفه های آلومینیوم و فولاد معاف خواهد گردید.
کانادا در ماه آوریل (فروردین- اردیبهشت) کوشید تا به نگرانی ترامپ در مورد این که آلومینیوم و فولاد چینی در کانادا تخلیه شده و از آن جا به آمریکا جابه جا می گردد، رسیدگی کند. در آن دوره ترودو در اطلاعیه ای از افزایش بودجه و هوشیاری های مرزی برای «جلوگیری از جابه جایی فولاد و آلومینیوم بیگانه با نرخ های غیرمنصفانه به بازارهای آمریکای شمالی،» اطلاع داد.
مقام های کانادایی در آن زمان بر این باور بودند که چنین کاری دولت ترامپ را راضی کرده و کانادا را تا ابد از تعرفه های فولاد و آلومینیوم معاف خواهد کرد.
دولت «دونالد ترامپ» ریاست جمهوری آمریکا اوایل سال جاری میلادی تعرفه های وسیع ای را بر واردات فولاد وآلومینیوم به آمریکا وضعیت کرد که با اعتراضات وسیع ای از سوی شرکای تجاری این کشور رو به رو گردید.
این اقدام دربردارنده تعرفه ۲۵ درصدی بر واردات فولاد و ۱۰ درصدی بر واردات آلومینیوم هست.
ترامپ اظهار کرد کشورش سالیانه میلیاردها دلار در تجارت با تقریباً همه شرکای تجاری خود از دست می دهد و باید با این تجارت یک طرفه مبارزه کند.
این تصمیم ترامپ واکنش هایی را از سوی کشورهای متفاوت برانگیخت و این کشورها اعلام نمودند که در مبارزه با این اقدام تعرفه هایی را بر واردات کالا از آمریکا اعمال می کنند.بعضی تحلیلگران از این اقدام به عنوان جنگ تجاری یاد می کنند.
اروپام**۹۴۱۸**۱۵۹۰

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا