آخرین خبرها

رویکرد ترامپ عامل اتحاد قسمتی در ایران هست

به گزارش تدبیرشرق به نقل از گروه آنالیز، تفسیر و پژوهش های خبری، ریاست جمهوری و وزیر امور خارجه ایالات متحده در چند هفته گذشته سخنانی را درباره ایران بیان کردند که به باور تحلیلگران چارچوب طرز اندیشه کاخ سفید در خصومت با ایران را نشان می داد. عمده کارشناسان غربی هدف کلیدی و پایانی دولت آمریکا را تغییر نظام ایران بررسی کردند.
با وجودی که «مایک پومپئو» چنین سوژه ای را رد نموده هست اما شروط ۱۲ گانه وی بیانگر از آن هست که کاخ سفید به صورت ریشه ای خواستار تغییر مشی ایران هست.
بهر صورت تحلیلگران مسئله های سیاسی معتقدند تغییرات در عرصه بین المللی به شکلی هست که خارج شدن کاخ سفید از برجام به آسیب ایالات متحده می باشد و دونالد ترامپ و تیم همراهان وی نخواهند توانست نیت ها حقیقی خود را درباره ایران عملی سازند.

**کاخ سفید در پی استفاده ابزاری از اهرم اقتصاد هست
در این روال دولت آمریکا تمرکز کلیدی خود را بر تاکتیک هزینه افزایی برای ایران نهاده هست.
تارنمای نشریه Newsday در گزارشی به میزان کارآمدی راهبرد دولت ترامپ درباره ایران پرداخت و درج کرد: مایک پومپئو وزیر امور خارجه آمریکا در اولین سخنرانی با اهمیت خود در بنیاد هریتیج راهبرد کاخ سفید درباره ایران را مطرح نمود. گرچه آنان توافق اتمی با ایران را نامناسب خوانده اند اما نکته هایی که وی در اظهارات خود به عنوان استراتژی جدید آمریکا هم مطرح نمود از مطلوبیتی برای سیاست بیگانه برجامی ترامپ بهره مند نبود.
با اهمیت ترین انتقاد ریاست جمهوری و وزیر امور خارجه آمریکا به برجام، احتمال گریز ایران از تحریم های جامع و دست باز ایران بعد از انتهاء دوره توافق بود. حال دولت ترامپ تمرکز خود را بر مسئله های اقتصادی قرار داده هست تا از این طریق موازنه راهبردی را ایجاد کند و بتواند به اغراض کلیدی خود درباره ایران دست یابد.
وی هدف پایانی هزینه زایی آمریکا برای ایران را تشدید فشار اقتصادی و پشتیبانی از مخالفان داخلی عنوان نمود. این نشریه گرچه هدف پایانی آمریکا از فشار بر ایران را نامشخص عنوان نمود اما خواسته کلیدی کاخ سفید را تغییر نظام در ایران (regime change) حدس زد.

**بهانه های بی اعتبار ترامپ برای خراب کردن انسجام ملی
ریاست جمهوری آمریکا چند هفته قبل برای توجیه خارج شدن کاخ سفید از برجام مجموعه توجیهاتی را از افزایش هزینه نظامی ایران تا گسترش نفوذ تهران در خاورمیانه مطرح نمود. وی مدعی گردید توافق اتمی باعث تشدید سیاست های ایران برای نفوذ در منطقه و افزایش هزینه های نظامی تهران شده هست.
ترامپ با بیان مدعیات بدون پشتوانه در پی خراب کردن انسجام ملی و افزایش هزینه ها از طریق چند دستگی اندازی بین نظام و مردم هست. یکی از دستاویز های ترامپ برای خارج شدن از برجام افزایش ۴۰ درصدی هزینه نظامی ایران بعد از اجرای توافق اتمی بود.
به نوشته «نشنال اینترست» اما تحقیقات آماری موسسه SIPRI نشان می دهد که بین سال های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ هزینه های نظامی ایران تقریبا ثابت بوده هست.
نکته دیگر اینجاست که با ایجاد تنگنا در فعالیت های اتمی، ایران بر قدرت هایی متعارف خود اضافه کرد. از طرف دیگر هزینه های نظامی ایران در برابر فروش های میلیاردی ایالات متحده آمریکا به عربستان سعودی و صرف مبالغ هنگفت برای جنگ نیابتی در منطقه چندان به چشم نمی آید. حتی با این حال هم افزایش هزینه های نظامی عربستان سعودی ۵ برابر ایران بوده هست.
به نوشته این نشریه آمریکایی توافق اتمی برخلاف مدعیات ترامپ باعث افزایش فعالیت های منطقه ای ایران نشده هست. در برابر ریاست جمهوری ایالات متحده با اظهارات خود باعث تحریک و تقویت دیدگاه افراطیون در ایران می گردد و هر نتیجه ای را که تاحالا حاصل گردید را نابود می سازد.
زیادی از تحلیلگران تردید دارند که هدف ترامپ از خارج شدن توافق اتمی سال ۲۰۱۵ با تهران نابود شدن دستاورد سیاست بیگانه ریاست جمهوری قبل از او باشد لکن منطق ترامپ می گوید توافق صلح و آرامش را برای آمریکا نیاورد.
وی در پی آن هست تا با افزایش فشارهای سیاسی از خارج و اقتصادی از داخل ایران را به پذیرش خواسته های ۱۲ گانه خود ناچار سازد اما همان گونه که روزنامه واشنگتن پست درج کرد «برنامه ترامپ برای تغییر نظام در ایران نتیجه تصویر خواهد داد».
این روزنامه اضافه کرد: به صورت قطع هدف دولت ترامپ راه اندازی یک سری گفتگوها خلع سلاحی جدید با ایران نیست لکن کاخ سفید در پی افزایش فشار اقتصادی بر ایران هست. مشاوران ریاست جمهوری آمریکا ایمان دارد در پایین ترین حالت این اقدام باعث ناخشنودی های اجتماعی می گردد که نظام دینی ایران را برای امضای توافقی بزرگتر با ایالات متحده مجبور می سازد. البته معلوم هست که خوب ترین گزینه برای واشنگتن، تغییر نظام ایران هست.
البته هیچ فرد و نهادی در ایران حرف جام بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا را که می گوید هدف آمریکا تغییر نظام در ایران نیست را نپذیرفته است. درواقع اظهارات ترامپ و شرط های پومپئو نشان می دهد که هسته مرکزی مشی آمریکا تقابل با ایران هست که توان دارد منفعت های امنیت ملی آمریکا را تضعیف کند. به نوشته این روزنامه آمریکایی، حالا توجه مردم ایران از درون کشور به سمت دشمن بیگانه یعنی آمریکا متمرکز شده هست. از طرف دیگر تهران استدلال کافی دارد تا نشان دهد که آمریکا ، عربستان و اسرائیل در پی فقیر سازی مردم ایران می باشند. مثل دوره های گذشته و با اوج گیری تهدید بیگانه، در حقیقت همه وطن پرستان ایرانی گرد پرچم خود متحد شده اند.

پژوهش**۹۱۳۰ **۱۶۰۱**

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا