اقتصادی

دستخوش احتکار شده ایم

سعید حسین زاده در اظهار کرد وگو با ایسنا، در جواب به این سؤال که گفته می گردد به سبب شرایط ارزی کشور در ماه های گذشته واردات پوشاک به طرز چشمگیری کاهش یافته و حالا زیادتر پوشاک مورد احتیاج در داخل تولید می گردد، توضیح داد: کم شدن واردات به سبب آن هست که نوعی شوک به بازار وارد گردیده و همگان در انتظار می باشند که نگاه کنند شرایط بازار چه طور خواهد گردید. این دوره توان دارد فرصتی مناسب برای تولیدکنندگان ما باشد. وقتی که جلوی واردات گرفته گردد مثل آن هست که فرصتی برای صادرات ایجاد گردد.

عضو اتحادیه صادرکنندگان پوشاک دنبال کرد: در حقیقت به این ترتیب میتوان اظهار کرد که در مقطع فعلی، تولید حکم صادرات را دارد و توان دارد جلوی خارج شدن ارز از کشور را بگیرد اما باید توجه داشت که این مبحث نیازمند پشتیبانی هست.

حسین زاده اضافه کرد: این روزها تامین مواد اولیه مبدل به معضلی جدی برای واحدهای تولیدی شده هست. از طرف دیگر بحث قوانین و تامین نقدینگی، مواردی هست که اگر به آنان توجه گردد توان دارد به تولید کمک زیادی کند. حالا مثل اوایل انقلاب دستخوش احتکار شده ایم و احتیاج هست دولت بتواند مراجع مالی تولیدکنندگان را تامین کند تا آنان مواد اولیه خود را در زمان قطعی وارد کنند و به تولید بپردازند تا به این ترتیب دست کم بازار داخل را در دست دریافت کنیم.

این فعال تجاری با تاکید بر این که در راستای تامین احتیاج کشور در راستای پوشاک پتانسیل های لازم وجود دارد، اظهار کرد: با این وجود احتیاج هست که دولت تامین ارز دولتی را آسان سازی کند.

این عضو کنوانسیون صادرات اظهار کرد: صادرات پوشاک نیازمند این هست که در بازار نوعی ثبات وجود داشته باشد و بتوانیم در بازارهای هدف بازاریابی کرده و حضور مداوم دارا باشیم.

عضو کنفدراسیون صادرات علاوه بر این یادآور گردید در شرایطی که تفاوت قابل ملاحظه ای میان نرخ ارز دولتی و آزاد وجود دارد صادرکنندگان دلگرمی کار ندارند، چراکه نمی دانند سر انجام ارز با چه قیمتی به دست آنان خواهد رسید. حالا افزایش نرخ ارز موجب گرانی مواد اولیه شده هست. به ما گفته می گردد که موظف هستید ارز حاصل از صادرات را به نظام بانکی برگردانید اما برای تامین مواد اولیه وادار می گردیم از ارز با نرخ آزاد استفاده نماییم. البته امکان دارد گفته گردد که ارز رسمی در اختیار واردکنندگان قرار می گیرد، اما مسئله آن هست که طبق معمول این پروسه چند ماهی زمان می برد و در کار تجارت یکی از فاکتورهای با اهمیت سرعت کار هست.

این نوع مباحث با روح صادرات و تجارت منافات دارد.

این صادرکننده با تاکید بر این که شرایط فعلی را میتوان خوب ترین زمان برای صادرات دانست، اظهار کرد: اگر مشکلات پیش پای صادرات رفع گردد و دولت شرایطی را برای کارکردن آسان سازی کند و تجار بتوانند در زمانی مناسب به ارز تک نرخی دسترسی پیدا نمایند میتوان در این دوره صادرات پوشاک را توسعه داد. حالا مدت زیادی هست که از مشوق های صادراتی بی بهره هستیم، در حالی که میتوان با دسترسی به شرایط خوب در بازارهای هدف نفوذ کرد.

انتهای پیام

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا