آخرین خبرها

جنگ تجاری ترامپ، اروپا را از آمریکا دورتر می کند

به گزارش تدبیرشرق به نقل از گروه آنالیز، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، اتحادیه اروپا بعد از خارج شدن ایالات متحده از توافق اتمی ایران نسبت به این اقدام رییس جمهوری آمریکا عکس العمل نمایش داد.
مقام های ارشد اتحادیه اروپا در کنار رهبران کشورهای پرقدرت قاره سبز با صراحت از اقدام ریاست جمهوری آمریکا انتقاد و تصریح کردند تلاش های خود را برای محافظت برجام انجام می دهند.
در مجموع مقام های اروپایی کوشش خود را برای محافظت برجام کرده ، در این مسیر تقابل اقتصادی با واشنگتن را در دستور کار خود قرار دادند و این موضع گیری حتی در نشست رهبران اروپایی نیز تکرار و راهکارهایی برای آن اندیشیده گردید.
در چند هفته گذشته اتحادیه اروپا دست کم از جنبه های اعلامی، مسیر خود را درباره ایران از ایالات متحده جدا کرده است. آنان در تقابلی معلوم با خواست سیاسی و اقتصادی کاخ سفید، گزینه هایی مثل مبادله غیردلاری، تجارت مستقیم با ایران ، جابه جایی پول به بانک مرکزی ایران و اقدام متقابل در مقابل مجازات های کاخ سفید بر علیه شرکت های خرید و فروش کننده با تهران را به عنوان گزینه های خود برای پشتیبانی از تجارت و محافظت برجام مطرح نمودند.
زیادی از تحلیلگران در غرب معتقدند تردیدی که بروکسل در راستای ایستادگی در مقابل واشنگتن داشت حالا با جنگ تجاری که ترامپ با کشورهای جهان بویژه اروپا به راه انداخته، از بین رفته است و تغییرات موخر دشمنان ایالات متحده را با یکدیگر متحدتر می کند. به باور این کارشناسان من جمله بازیگرهایی که امکان دارد از این شرایط سود ببرد ایران می باشد.
روزنامه «ایندیپندنت» در این زمینه معتقد است حالا با تشدید جنگ تجاری ترامپ، کشورها با یکدیگر متحد خواهند گردید و در مقابل کاخ سفید قد علم خواهند کرد. این شرایط به سود ایران و برجام می باشد.
به نوشته این روزنامه انگلیسی، ایران در کنار کشورهای اروپایی، هند، چین و کانادا من جمله مخالفان ایالات متحده می باشند که در یک صف قرار می گیرند زیرا بعضی از این کشورها با ایران تجارت می کنند و دولت ترامپ قصد دارد راهبرد خود را در مجازات شرکت های خرید و فروش کننده با ایران عملی کند.
روزنامه «گاردین» هم بر این اعتقاد است: جدا شدن مسیر اروپا از واشنگتن و تقابل در دوسوی آتلانتیک، فرصتی را به اروپا می دهد تا در کنار ایران به تجارت با این کشور دنبال کردند.

**تعرفه ها و تسریع در استقلال اروپا
اتحادیه اروپا در عکس العمل به مقررات تعرفه ای کاخ سفید اعلام نموده است بر بعضی کالاهای صادراتی آمریکا تعرفه هایی را وضعیت می کند. شهر پکن هم عنوان داشت به رغم توافق موخر با واشنگتن در سیاست های ذی ربط به زمینه سرمایه گذاری در آمریکا تجدیدنظر می کند و آن را کاهش خواهد داد.
ان در گزارشی اعمال تعرفه های دولت ایالات متحده را راه اندازی یک جنگ تجاری بزرگ جهانی از سوی ترامپ دانست و درباره تشدید اختلاف نظرها میان اروپا و آمریکا درج کرد: مقررات تعرفه ای که ترامپ وضعیت کرده است کاخ سفید را به مناقشه ای شدید با دو متحد اقتصادی با اهمیت کشانده است. چین و اتحادیه اروپا حالا به عنوان منتقد کلیدی سیاست های تجاری واشنگتن در مقابل این کشور قرار گرفته اند.
«راس دنتون» کارشناس حوزه تجارت در موسسه بیکر مکنزی معتقد است: «ترامپ از اتخاذ این سیاست ها منافعی را اکتساب نخواهد کرد و در مقابل این شرایط اروپا را تضعیف و از ایالات متحده دور و ناامید می کند.
«ان آورده است: اروپا و آمریکا قبل از این در راستای توافق اتمی ایران نیز برخوردهایی را با یکدیگر داشته اند.
زیرا سیاست های ضد برجامی ترامپ و اعمال تحریم ها بر علیه تهران موجب گردید بعضی مجال های اقتصادی و سرمایه گذاری اروپایی ها در ایران از دست برود. این اقدام کاخ سفید میلیاردها دلار خرید و فروش تجاری آنان با ایران را از بین برد. البته اروپا به این امر عکس العمل نشان داده و کوشش دارد تا مقرراتی را برای مبارزه با این خط مشی آمریکا تدوین کند. نشریه معتبر «نیوزویک» نیز در بررسی شرایط کنونی میان اروپا و آمریکا به مبحث جدایی این دو بازیگر با اهمیت عرصه اقتصاد و سیاست بین الملل پرداخت و در بخش ذی ربط به ایران آورد: چالش تجاری موخر میان دو سوی اقیانوس آرام یکی از تنش هایی است که ترامپ میان دو بازیگر ایجاد نموده است. چندی قبل خارج شدن از برجام و توافق آب و هوایی پاریس هم موجب گردید تا ارتباطات آنان رو به سردی برود زیرا هر دو مبحث برای اتحادیه اروپا اهمیت مخصوصی داشته است. به باور کارشناس نیوزویک، خارج شدن ترامپ از توافق اتمی ایران با اهمیت ترین ضربه به ارزش و منفعت های اروپا بود که ضربه ای جدی بر اعتماد به آمریکا وارد ساخت زیرا واشنگتن با اروپا مثل یک شریک چموش مشی می کند و با سیاست های خود منفعت های آن را هدف قرار می دهد.
بعضی کارشناسان هم معتقدند ریاست جمهوری آمریکا این اقدام را برای اخذ امتیازات زیادتر سیاسی و اقتصادی برای واشنگتن از کشورهای جهان بررسی می کنند. تارنمای «بلومبرگ» به کنایه رویکرد ترامپ نسبت به اروپا را این چنین آنالیز کرد: تعرفه ۲۵ درصدی بر واردات فولاد و ۱۰ درصدی بر آلومینیوم که ریاست جمهوری ایالات متحده به اجرا در آورده است در ازای هزینه های امنیتی برای اروپا فاکتور شده و امکان دارد ترامپ بخواهد از آن به عنوان اهرمی در راستای توافق اتمی ایران استفاده نماید.
این در حالی است که تحلیلگران مسیری را که ترامپ می پیماید اشتباه و بی درنهایت می دانند؛ عواقب این رویکرد هم سرخوردگی کشورهای اروپایی و اتخاذ سیاست هایی در مقابل آمریکا می باشد.
تارنمای اروپایی European Leadership Network بر این باور است شکاف هایی که در دوره موخر میان آمریکا و اروپا پیش آمده است باید موجب بیداری این اتحادیه گردد.
اروپا در این شرایط لزوم برداشتن گام های بزرگتر در مسیر استقلال استراتژیک از ایالات متحده را حس می کند.
طبق این آنالیز، تعهد اروپا به تعهدات (همچون برجام) توان دارد ارزش این مجموعه را در عرصه بین المللی افزایش دهد و حتی به قاره سبز در راستای تامین خوب تر خواسته های امنیتی خود کمک کند.
اقدام اروپا به آمریکا این پیام را جابه جا می سازد که بروکسل در راستای پشتیبانی از منفعت های خود، زیادتر از اینکه حرف بگوید تمایلی به عمل کردن است. در این صورت است که اروپا در جایگاهی قدرتمندانه تر قرار می گیرد و قادر می باشد هر تهدیدی را بر علیه منفعت های خود خنثی کند.

پژوهش**۹۱۳۰ **۱۶۰۱**

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا