آخرین خبرها

رؤیای فوتبال ایران، واقعیتی برای دیگر آسیایی ها

به گزارش تدبیرشرق به نقل از ایرنا، بیست و یکمین دوره جام جهانی فوتبال از ۲۴ خرداد ماه سال کنونی شروع می گردد تا ۳۲ تیم حاضر در این مسابقات به مدت یک ماه در طلب جام زرین به مصاف هم بروند. تیم ملی فوتبال ایران پنجمین دوره حضور در این رقابت ها را تجربه می نماید و با امید به اولین صعود خود از فاز مقدماتی به میدان خواهد رفت.

تیم های آسیایی حاضر در ادوار جام جهانی علی رغم هم گروهی با قدرت های برتر فوتبال جهان موفق به راهیابی به دور بعد این مسابقات شده اند. تیم های ملی فوتبال کشور های کره جنوبی، ژاپن، عربستان و استرالیا که در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه حاضر هستند، در ادوار متفاوت جام جهانی با شکست تیم های اسپانیا، پرتغال، ایتالیا، یونان، روسیه، کامرون، دانمارک، مراکش و بلژیک و برابری مقابل رقبای در فاز گروهی به دور بعدی این مسابقات راه یافته اند.

* کره جنوبی
تیم فوتبال کره جنوبی در سال ۱۹۵۴ که کشور سوئیس میزبان جام جهانی بود برای اولین بار در این مسابقات شرکت نمود. آنان با ۹ دوره حضور در جام جهانی پرافتخارترین و خوب ترین تیم آسیایی ادوار جام جهانی هستند. وقتی که کره جنوبی و ژاپن در سال ۲۰۰۲ میزبان مشترک جام جهانی بودند، اکتساب مقام چهارمی خوب ترین نتیجه این تیم و تیم های آسیایی در این رقابت ها نیز محسوب می گردد.
نماینده شرق قاره آسیا در جام جهانی ۲۰۰۲ با برخورداری از امتیاز میزبانی و حضور طرفداران پرشور خود در فاز گروهی توانست لهستان و پرتغال را مغلوب کند و مقابل آمریکا به برابری دست یافته و راهی دور بعد گردد.
شاگردان «گاس هدینگ» سرمربی وقت تیم کره در این فاز دست به کار بزرگی زدند و مقابل اسپانیا بعد از ۱۲۰ دقیقه به برابری بدون گل رسیدند تا در ضربه های پنالتی این اسپانیا باشد که از جام جهانی خداحافظی می کند.

البته کره ای ها در جام جهانی ۲۰۱۰ نیز درخشیدند و با برتری برابر یونان، شکست برابر آرژانتین و برابری مقابل نیجریه به عنوان تیم دوم به یک هشتم پایانی صعود نمودند ولی در این فاز با نتیجه ۲ بر یک به اروگوئه باختند و حذف گردیدند.
ملی پوشان فوتبال کره جنوبی در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه نیز حاضر هستند و در گروه (F) این رقابت ها با تیم های آلمان، مکزیک و سوئد همگروه هستند و شاگردان « شی تائه یونگ» سرمربی کره جنوبی امیدوار به افتخارآفرینی دو مرتبه در روسیه هستند.

* ژاپن
تیم ملی فوتبال ژاپن برای اولین بار در سال ۱۹۹۸ که فرانسه میزبان جام جهانی بود به این آوردگاه راه یافت و از آن موقع در پنج دوره پیاپی هست که یکی از آسیایی ها پای ثابت جام جهانی هست.

پسران دریا چهار سال بعد و وقتی که همراه با کره جنوبی در جام جهانی ۲۰۰۲ میزبان بودند، دست به کار بزرگی زدند و بعد از برابری مقابل بلژیک با شکست تیم های روسیه و تونس در فاز گروهی به یک هشتم پایانی این مسابقات راه یافتند.
آنان در این فاز با یک گل مقابل ترکیه باختند تا وداع تلخی با جام جهانی دارا باشند. تیم فوتبال ژاپن در جام جهانی ۲۰۱۰ نیز دیگربار موفق شد با ۲ برتری برابر کامرون و دانمارک و شکست از هلند به فاز یک هشتم پایانی این رقابت ها راه پیدا نماید اما در برابر پاراگوئه و در ضربه های پنالتی با نتیجه ۵ – ۳ شکست خورد و دور مسابقات کنار رفت.
سامورایی ها در رقابت های جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه و در گروه (H) با تیم های لهستان، کلمبیا و سنگال هم گروه هستند و امید دارند بتوانند برای سومین بار به فاز حذفی جام جهانی صعود نمایند.

* ایران
ملی پوشان ایران برای اولین بار در سال ۱۹۷۸ که آرژانتین میزبان بود، طعم جهانی شدن را چشیدند و بعد از ۲۰ سال دیگربار با هنرنمایی نسل طلایی فوتبال ایران با گذشتن از سد تیم نیرومند استرالیا در پلی آف قاره آسیا به جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه رسیدند. ایران با حضور در جام های جهانی ۲۰۰۶ و ۲۰۱۴ چهار بار حضور در این رقابت ها را تجربه کرده هست.
اما خوب ترین نتیجه ملی پوشان ایران در ادوار این رقابت ها در جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه اتفاق افتاد جایی که مردان ایران در مصاف با تیم آمریکا که از نظر سیاسی نیز برای کشورمان ارزش بسزایی داشت موفق به برتری گردیدند. ۲
ملی پوشان ایران در روسیه باید به مصاف تیم های مراکش، اسپانیا و پرتغال در گروه (B) بروند و امید دارند برای اولین بار از فاز گروهی صعود نمایند.
تیم ایران در جام جهانی روسیه به ترتیب در روزهای ۲۵ خرداد، ۳۰ خرداد و ۴ تیر ماه برابر تیم های مراکش، اسپانیا و پرتغال به میدان می رود.

* استرالیا
ملی پوشان سرزمین کانگورها در جام جهانی سال های ۱۹۷۴، ۲۰۰۶، ۲۰۱۰ و ۲۰۱۴ حضور داشتند که خوب ترین نتیجه آنان، رسیدن به فاز یک هشتم پایانی جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان هست.
تیم ملی فوتبال استرالیا که آخرین دوره حضور خودش را به عنوان نماینده کنفدراسیون اقیانوسیه پشت سر می گذاشت و از آن دوره به تیم های قاره قاره آسیا پیوست، در آلمان و در فاز گروهی ابتدا ژاپن را مغلوب کرد و بعد از ناکامی مقابل برزیل، برابر کرواسی به برابری رسید تا به عنوان تیم دوم راهی فاز بعد گردد.
زرد پوشان استرالیایی هر چند در جام جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی در فاز گروهی تیم غنا را شکست دادند و صربستان را از پیش رو برداشتند ولی به سبب تفاضل گل کمتر، موفق به صعود به فاز حذفی نشدند.
تیم ملی فوتبال استرالیا در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه با تیم های فرانسه، دانمارک و پرو همگروه هست.

* عربستان
عربستان در جام جهانی فوتبال سالهای ۱۹۹۴، ۱۹۹۸، ۲۰۰۲ و ۲۰۰۶ حاضر بوده هست. ۲ ۲ برتری برابر مراکش و بلژیک و شکست ۲ بر یک مقابل تیم نیرومند هلند باعث گردید آنان به عنوان تیم دوم راهی فاز بعد گردند.
البته حضور تیم ملی فوتبال عربستان در فاز حذفی جام جهانی دیگر تکرار نشد و آنان باید در جام جهانی ۲۰۱۸ و در دیدار افتتاحیه به مصاف روسیه میزبان مسابقات بروند. مصر و اروگوئه دیگر رقبای تیم ملی فوتبال عربستان در جام جهانی پیش رو هستند.
تیم فوتبال کشور کره شمالی هم علی رغم غیبت در این دوره از رقابت های جهانی، در جام جهانی ۱۹۶۶ انگلستان با برابری مقابل شیلی و شکست ایتالیا در فاز گروهی به دور بعدی این مسابقات راه یافت، هر چند این کشور در جام جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی حضور داشت اما دیگر چنین موفقیتی را تکرار نکرد.
با این وجود همه کارشناسان باور دارند که اگر ملی پوشان فوتبال ایران در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه با قدرت اراده، غیرت و جسارت به مصاف رقبای بروند و پشتیبانی مدیران، اهالی فوتبال، رسانه ها و مردم نیز همراه آنان باشد، هر غیرممکنی را ممکن خواهند کرد، کاری که قبل از این دیگر آسیایی ها به آن جامه عمل پوشانده اند.
ورزشی**۹۰۲۹**۱۵۹۷

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا