آخرین خبرها

هنگام انزوای آمریکا

به گزارش تدبیرشرق به نقل از گروه آنالیز، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، روزنامه های امروز یکشبه سیزدهم خرداد ماه مسایلی چون رد قطعنامه ایده ای آمریکا در مورد غزه در شورای امنیت سازمان ملل، بازخوانی آموزه های بنیانگذار انقلاب اسلامی و نوسانات بازار مسکن را مبنای گزارش های خبری- تحلیلی خود قرار دادند.

**انزوای آمریکا
رد قطعنامه ایده ای آمریکا در شورای امنیت در مورد غزه، در روزنامه های امروز به عنوان انزوا و تنهایی آمریکا تعبیر گردید.
روزنامه «قانون» در گزارش خود آورد: آمریکا هم در بعد اقتصادی و هم در بعدسیاسی در یکی از عجیب ترین زمان ها در طول تاریخ ۲۰۰ ساله خود، دستخوش شده هست. ایالات متحده بعد از آغاز به کار دونالد ترامپ، رییس جمهور جنجال برانگیز رویه ای نامتعارف را در دنیا درپیش گرفته و صدای قدرت های متفاوت شورای امنیت سازمان ملل من جمله بریتانیا را در آورده هست. دونالد ترامپ، شمشیر را از رو بسته و جز پشتیبانی بی چون و به چه سبب از رژیم اسرائیلی با زیادتر کشورهای دنیا چه در راستای اقتصادی و چه سیاسی، سرشاخ شده هست. جنگ اقتصادی آمریکا با چین و اروپا در بخش فولاد تنها گوشه ای از تقابل تمام عیار واشنگتن با متحدین سنتی هست.
اکنون تمام جهان در یک سو ایستاده و آمریکا در گوشه ای دیگر، تنهاست. شاید اگر حق غیر شرعی وتو نبود، الان آمریکا باید برای پشتیبانی از تل آویو، چاره دیگری می اندیشید!
شاید اگر حق غیر شرعی وتو نبود، الان آمریکا باید برای پشتیبانی از تل آویو، چاره دیگری می اندیشید! به نوشته روزنامه «اعتماد»، از وقتی که دونالد ترامپ در امریکا به قدرت دست یافته هست به جای پیشبرد نزدیکی و همگرایی بین المللی چند دستگی و جدایی جامعه جهانی از یکدیگر را تعمیق می بخشد که این یک خطر بزرگ برای نظام بین الملل هست.
باید تاکید کرد رخدادی که جمعه شب در صحن شورای امنیت اتفاق افتاد و امریکا پیش نویس قطعنامه ایده ای را ارایه داد و تنها یک رای قبول کننده خود را بهمراه داشت اقدامی بدون بدیل بود. در حال حاضر بعد از اقدامی که امریکایی ها در مورد ایران انجام دادند و با مخالفت جامعه جهانی رو به رو گردید این دومین بار هست که کل جامعه جهانی به آنان «نه» می گوید و تنها خودشان به خودشان رای مثبت می دهند.
روزنامه «خراسان» درج کرد: شورای امنیت جمعه شب پر کاری را پشت سر گذاشت، ارزیابی جنایت رژیم اسرائیلی در غزه و علاوه بر این تروریستی خواندن حماس از سوی آمریکا، دو مساله ای هست که واشنگتن را بیشتر از پیش منزوی کرد. در حالی که آمریکا با وتوی قطعنامه ایده ای کویت در مورد خشونت های خونین موخر در غزه مانع از تصویب آن در جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد گردید، پیش نویس ایده ای آمریکا که در آن حماس مقصر معرفی شده بود هم نتوانست حتی یک رای مثبت غیر از خود آمریکا اکتساب کند،رخدادی که در تاریخ پیش نویس های عرضه شده در شورای امنیت بی پیشینه هست.
به نظر می رسد، این نشانگر شکست سنگین سیاست بیگانه اقتدارگرایانه ترامپ و رویکرد پیمان شکنانه آن در ازای معاهدات و اصول حقوق بین الملل هست که سر انجام، به انزوای تحقیرآمیز واشنگتن منتهی شده هست.
به نوشته «آرمان»، در پیش نویس ایده ای کویت که کشورهای عربی و مسلمان حدود دو هفته بر سر متن آن رایزنی کرده بودند، آمده بود برای تامین امنیت جانی ساکنان غزه اگر لازم گردد باید یک مکانیسم بین المللی مدنظر داشته گردد. در این پیش نویس علاوه بر این به کارگیری خشونت فزاینده و نامتناسب از سوی رژیم اسرائیلی و راکت پراکنی از سوی غزه به منطقه های مسکونی در اسرائیل، محکوم شده بود.
در این پیش نویس نامی از حماس دیده نمی گردید. همین مبحث با مخالفت شدید نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد روبه رو گردید که این پیش نویس را جانبدارانه و یک طرفه قرائت کرد و با استفاده از حق وتوی خود به عنوان تنها رأی مخالف در میان ۱۵ عضو حاضر در جلسه، از تصویب آن جلوگیری نمود. بریتانیا، دیگر عضو دایم و مالک حق وتو در این جلسه به این پیش نویس رأی ممتنع داد اما روسیه، چین و فرانسه، سه عضو دایم دیگر به آن آری اظهار کردند و این پیش نویس سر انجام با ۱۰ رأی مثبت، ۴ رأی ممتنع و یک رأی مخالف (آمریکا) تصویب نشد.
اما پیش نویس بعدی که از سوی آمریکا مطرح گردیده بود و در آن اسم حماس به عنوان مقصر معرفی شده بود به صورت بی پیشینه ای در انزوا ماند و به غیراز نیکی هیلی که به آن رأی مثبت داد، هیچ کدام از ۱۴ عضو حاضر دیگر به آن آری نگفتند. این پیش نویس هم با ۱۱ رأی ممتنع، ۳ رأی مخالف و تنها یک رأی قبول کننده (آمریکا) کنار گذاشته گردید.

**بازخوانی آموزه های بنیانگذار انقلاب
فردا چهاردهم خرداد ماه، سالگرد ارتحال بنیانگذار انقلاب اسلامی هست؛ رهبری که توانست با قرائتی درست از آموزه های اسلامی و با ایجاد اتحاد و انسجامی مثال زدنی میان مردمم، زمینه های برتری انقلاب و بقای نظام اسلامی را مهیا کند. روزنامه های امروز به همین دستاویز به بازخوانی آموزه های عملی امام خمینی پرداختند.
روزنامه اعتماد درج کرد: هنوز یک دهه از انقلاب نگذشته بود که بعضی روحانیون تصمیم گرفتند به سبب اختلاف نظرهایی که در تشکل جامعه روحانیت مبارز ایجاد شده بود، راه جدایی پیش گیرند و تشکل مجمع روحانیون مبارز را تشکیل دهند. بعد از این اتفاق بود که امام خمینی(ره) خطاب به روحانیون سفارش نامه ای درج کرد که به منشور برادری آوازه یافت؛ منشوری که سفارش های آن با گذشت چند دهه همچنان برای مردم و مدیران کارساز هست.
به نوشته این روزنامه، اتحاد و اتحاد و همدلی از نقاط کانونی گفتمان امام در دهه ۶٠ بود. در همه سال های بعد از انقلاب امام خمینی به واقع بر روی اتحاد تاکید داشتند و بشدت از چند دستگی و تقابل بیزار بودند و به طور مستمر سفارش می کردند در همه کار اتحاد را مدنظر داشته و از تقابل بپرهیزیم. وصیتنامه عبادی- سیاسی حضرت امام هم منشور ٢٩ صفحه ای هست که در جای جای آن بر موضع اتحاد و اتحاد تاکید شده هست.
روزنامه «ایران» هم در ستون اول دفتر خود درج کرد: کار بزرگ امام خمینی(ره) غبارزدایی از چهره اسلام بود؛ اسلام به عنوان حقیقت نابی که با محوریت قرآن و اهل بیت(ع) دربر دارنده اصول بنیادین زیست مادی و معنوی توأم با سعادت نوع بشر هست.
در کمال تأسف با فقدان امام(ره) حل و بحث مسائل در حوزه دیدگاهی و عملی اسلام که می توانست راهگشای مسئولین و نظام جمهوری اسلامی باشد، ناتمام ماند.
در ادامه مطالعه می کنیم: علی رغم همه این تلاش های امام در کمال تأسف هنوز زیادی از آموزه های اسلام ناب در کشور ما مهجور هست و هنوز نگاه های ارتجاعی و عقب مانده نسبت به بعضی از آموزه های دین به چشم می خورد. بعضی ها هنوز در گذشته سیر می کنند، با مقتضیات زمان حرکت نمی کنند و در حقیقت چهره ای بسته و کوچه هایی تنگ و باریک از اسلام و احکام اسلامی عرضه می کنند که باعث دین گریزی جوانان می گردد.
روزنامه آرمان هم در سرمقاله خود آورد: آرمان های انقلاب نظیر آرمان های اسلام یا حرکات آدم دوستانه همه جهانیان آرمانی نیست که حد یقفی داشته باشد و در حد معینی بایستد و بگوییم که به حد مطلوب آمدیم. از این حیث همان گونه که انسانی که به کمال می رسد به نهایت آن نرسیده و بازهم باید کوشش کند، آرمان های اسلامی نیز بدین گونه هست. مساله انقلاب و اغراض آن نیز از همین قاعده و قانون پیروی می کند.
در انقلاب و اغراض آن مساله کرامت آدم مطرح هست و کرامت آدم نیز آزادی، عدالت و پیشرفت و تکامل عقل آدم هست که آدم باید در راه ترقی پیش برود. آرمان های انقلاب نیز به همینطور بود، به طور مثال شعار مردم در انقلاب و اواخر سال ۵۷ استقلال، آزادی،حکومت اسلامی بود که امام از پاریس با تغییر یک کلمه فرمود بگویید: استقلال،آزادی، جمهوری اسلامی که جمهوری را خود امام افزود.
در ادامه مطالعه می کنیم: وقتی که اطرافیان امام(ره) لفظ جمهوری را از وی شنیدند، تعجب کردند که امام به عنوان یک مرجع تقلید که تا همان سال انقلاب اسلامی را پیش برده بود، چه طور واژه انقلاب را بر می دارد و واژه جمهوری را که تقریبا فکر می کردند واژه ای غربی هست، جایگزین آن می کنند؟ امام در تفسیر آن گفت؛ جمهوری همان چیزی هست که در پاریس پیاده شده و در صحیفه نور نیز آمده که امام می گوید: جمهوری یعنی باید حکومت با مردم اداره گردد.
از این حیث بایداذعان داشت؛ اگر چه این جمهوری آغاز گردید و پیشرفت می کند، اما هنوز به نهایت و آرمانی که واقعا مردم در مسائل متفاوت تصمیم گیرنده باشند، نرسیده ایم.

**التهاب بازار مسکن
افزایش قابل ملاحظه نرخ مسکن در ماه های گذشته، رسانه ها را به واکاوی علل این رشد و حدس آینده بازار مسکن واداشته هست.
روزنامه «تجارت» در گزارش خود آورد: بازار مسکن در شرایطی وارد فصل نقل و جابه جایی ها و رونق خرید و کرایه شده هست که انتظار می رود با توجه به آغاز پرداخت تسهیلات از محل صندوق پس انداز مسکن یکم و کاهش نرخ نفع آن و نیز آسان سازی شرایط پرداخت وام از محل اوراق حق تقدم، شهروندان بیشتری برای خرید خانه به بازار مراجعه کنند.
این در حالی هست که علی رغم افزایش قابل ملاحظه نرخ خانه در ماه های موخر، مشاوران املاک از پدیده انصراف دقیقه نودی فروشندگان خبر می دهند زیرا از این هراس دارند که نرخ ها در هفته ها و ماه های آتی رشد بیشتری داشته باشد و آنان از این بابت زیان کنند.
این انتظار برای احتمال افزایش نرخ مسکن در حالی در میان بعضی از فروشندگان ایجاد شده که طبق یک نظرسنجی انجام گرفته از شهروندان تهرانی، نشان می دهد ۵۴ درصد آنان اعتقاد دارند رونق بازار مسکن در نیمه دوم سال جاری فروکش می کند و رشد نرخ ها دست کم ۱۰ درصد کاهش می یابد.
روزنامه ایران هم در گزارشی درج کرد: حدس ها حکایت از افزایش دو مرتبه نرخ ها در بازار مسکن دارد. در حالی که طی یکماه پیش نرخ مسکن با جهش روبه رو گردید و همه از افزایش نرخ مسکن شوکه شدند، بعضی از کارشناسان آینده بازار مسکن را با ثبات حدس نمی کنند و اعتقاد دارند اگر سیاست های دولت در موضوعات پولی و بانکی درست عمل نشود، افزایش دو مرتبه نرخ منتظر حوزه مسکن هست.
به نوشته این روزنامه، بعضی کارشناسان هم فعالیت های اقتصادی و کنترلی دولت را بی اثر می دانند و بیان می کنند جهش نرخ رخ داده به علت افزایش هزینه ها بوده هست و هنوز افزایش درخواست ها دامنگیر بازار نشده هست و چه بسا با افزایش خرید مسکن از سوی مردم و حتی سوداگران، نرخ مسکن در سال جاری مجدداً با افزایشی روبه رو می گردد که غیرقابل حدس هست.
روزنامه «دنیای اقتصاد» هم به واکاوی علل این افزایش نرخ پرداخت و درج کرد: معاملات واحدهای مسکونی نوساز تحت تاثیر کج رفتاری بعضی از فروشندگان آپارتمان های کلیدنخورده، برای دومین بار طی یک سال موخر، دچار سکته گردید.
افت قابل ملاحظه ظرفیت معاملات خرید واحدهای مسکونی نوساز که از نیمه دوم سال گذشته تحت تاثیر دست کم سه عامل عمده منتج به افزایش قسمت آپارتمان های سالخورده از کل معاملات مسکن شده بود به سبب بروز عامل چهارم، هم اکنون وارد مرحله تازه ای شده هست که میتوان از آن با عنوان سکته دوم معاملات آپارتمان های نوساز یاد نمود. « «دبه کردن بعضی فروشندگان واحدهای مسکونی نوساز»تنها به فاصله اندکی از اعلام نرخ ایده ای به وسیله های فروش ملک، منتج به تشدید روند نزولی قسمت آپارتمان های کلیدنخورده از کل معاملات خرید مسکن شده هست.
در ادامه مطالعه می کنیم: نرخ ایده ای بخش عمده ای از واحدهای مسکونی نوساز عرضه شده به بازار مسکن هم اکنون در سطحی فراتر از اعتبار حقیقی این واحدها قرار دارد و همین مبحث توان دارد باعث فروش نرفتن این واحدها گردد. امکان دارد در ظاهر فروشندگان این واحدها گمان کنند با توجه به قرار گرفتن بازار مسکن در مرحله رونق خریدار کافی برای واحدهای نوساز با هر قیمتی در بازار مسکن وجود دارد، اما این گمان غلط در صورت عدم اصلاح، منتج به ایجاد زمینه برگشت بازار معاملات مسکن به مرحله پیش از رونق می گردد که پیش از هر چیز منفعت های سازندگان و مالکان واحدهای نوساز به سبب حبس سرمایه آنان در آپارتمان های بدون خریدار را تهدید می کند.

**پژوهش**۹۲۷۵**۳۰۵۰**

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا