آخرین خبرها

صنعت خودرو چگونه بین المللی می‌شود؟

 مفهوم «مورد پسند»، هم در کیفیت و قیمت خود را نشان می دهد و هم در خدمات پس از فروش تجلی پیدا می کند. در مورد کیفیت و خدمات پس از فروش استانداردهایی وجود دارد که در سطح بین المللی تعاریف مشخصی در مورد آنها طراحی شده است. رعایت مجموع این استانداردها به تولید خودروی روز با سطح کیفی مشخص و خدمات پس از فروش استاندارد، در دنیا منجر می شود. به همین دلیل است که محصولات وارداتی به ایران، در جلب رضایت مشتریان موفق عمل می کنند. این خودروها از خدمات پس از فروش مناسبی برخوردارند.

حتی خودروهای وارداتی که از کشورهای آسیایی وارد کشور می شوند در خدمات به مشتری موفق عمل می کنند. هرچند پراکندگی نمایندگی این شرکت ها در کشور زیاد نیست و معمولا در مراکز استانها نمایندگی برپا می کنند، اما در رساندن خدمات مناسب به مشتری به موفقیت رسیده اند. بنابراین برای تولید خودروی مورد پسند باید الگو و استانداردهای روز دنیا مورد توجه قرار گیرد. تولید پلت فرم های جدید خودرو در ایران، نیازمند سرمایه گذاری جدید است.

تردیدی نیست که بدون سرمایه گذاری نمی توان از کیفیت و ویژگی های روز برخوردار شد. اگر قرار باشد یک محصول بر اساس نیازهای روز توسعه پیدا کند، نیاز به سرمایه گذاری دارد چراکه باید طراحی، نمونه سازی و مدل سازی مهندسی صورت گیرد و مدل هایی نمونه برای هماهنگ سازی اجزای خودرو ساخته شود.

 برای صنعتی سازی محصول نیز فرآیندهایی باید در دستور کار قرار گیرد که سخت و پیچیده اسـت به همین دلیل نیاز است تا از کشورها و شرکت های دارای دانش استفاده شود که این کار نیازمند سرمایه گذاری است. نمی توان با ایجاد تغییرات کوچک در فیس لیفت به تغییرات بنیادی در محصول دست یافت.

صنعت خودروی ایران برای رسیدن به شرایط هدف گذاری شده در سند چشم انداز این صنعت، نیازمند سرمایه گذاری خارجی است. بدون سرمایه گذاری جدید نمی توان به تولید محصول روز و مورد پسند جامعه هدف دست یافت.

 همکاری با برندهای بین المللی نیز با این هدف که قطعات خودروو در داخل تولید شود، مزیت اقتصادی خواهد داشت. اینکه خودروها صرفا در ایران مونتاژ شوند نمی تواند نیازهای صنعت را برآورده کند. خودرویی که صرفا با مونتاژ قطعات وارداتی در ایران تولید می شود، سودش برای کشورهای مبدأ خواهد بود و موجب اتلاف منابع و امکانات قطعه سازی کشور خواهد شد. باید همکاری ها به گونه ای طراحی شود که ارزش افزوده تولید خودرو برای کشورمان محفوظ بماند.

*عضو عضو شورای سیاست گذاری خودرو

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا