آخرین خبرها

شورای گفت و گو چگونه جانی تازه گرفت؟

شورای گفت و گو چگونه جانی تازه گرفت؟

شورای گفت و گو تنها جلسه اقتصادی است که هر سه قوه در کنار بخش‌خصوصی حاضر می‌شوند

به گزارش خبر آنلاین، شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی یکی از پل های ارتباطی مهم میان بخش خصوصی و دولت است در چند سال اخیر بعد از روی کار آمدن دولت یازدهم رونقی دوباره پیدا کرد.

شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی یکی از جلسات و نشست های مشترک میان فعالان اقتصادی بخش خصوصی و مقامات دولتی است که ماهی یکباره به میزبانی اتاق بازرگانی ایران برگزار می شود.

بر اساس آیین نامه این شورا رئیس شورای گفت و گو وزیر اقتصاد و دارایی است و رئیس اتاق بازرگانی ایران هم همواره باید در جلسات حضور داشته باشد.

اعضای این شورا شامل تعدادی از اعضای بخش خصوصی می شود که از طریق رای گیری انتخاب می شوند و به شورا راه پیدا می‌کنند و از بخش دولتی به غیر از وزیر اقتصاد که عضو ثابت است بسته به موضوع جلسه وزاری اقتصادی دیگر و یا رئیس کل بانک مرکزی در جلسات حضور پیدا می کند.

همچنین در این جلسات اغلب نمایندگان از مجلس شورای اسلامی و نمایندگان از قوه قضایه هم حضور پیدا می کنند. در واقع می‌توان گفت که شورای گفت و گو تنها جلسه اقتصادی است که هر سه قوه در کنار بخش خصوصی حاضر می شوند و درباره چالش‌ها و مسائل مختلف بخش خصوصی و فعالان اقتصادی بحث و تبادل نظر می کنند.

هدف اصلی از برگزاری جلسات شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی مطرح شدن مشکلات فعالان اقتصادی است که اعضا بخش خصوصی در شورا باید به نمایندگی از تمامی اعضاء اتاق بازرگانی و سایر فعالان اقتصادی دغدغه های آن ها را مطرح کنند.

این دغدغه ها و مشکلات وسیعی از مسائل را دربرمی گیرد. مشکلات تولید، صادرات، واردات، مسائل مربوط به بیمه، مالیات و یا قوانین و مقررات دست و پا گیر و روابط بانکی دست از جمله موضوعاتی است که معمولا در شورای گفت و گو مطرح می شود.

از آنجایی که بخشی عمده ای از مشکلات فعالان اقتصادی مربوط به سیاست گذاری و قانون گذاری های دولت و مجلس است، شورای گفت و گو محل مناسبی است که سیاست گذاران اقتصادی با بخش خصوصی نسبت به موضوعات و چالش های مختلف به اجماع برسند و موانع را از پیش رو بردارند.

البته شاید یکی از انتقاداتی که به جلسات شورای گفت و گو مطرح می شود این است که معمولا مباحث پیرامون یک موضوع طرح نمی شوند و نوعی پراکندگی در دیدگاه و نظرات دیده می شود و مجموعه نظرات کمتر به جمع بندی واحد می رسند.

یکی از دلایل این امر را می توان در میان خود بخش خصوصی و نمایندگان اتاق بازرگانی در شورا جستجو کرد. نمایندگانی که در مواقعی دیده شده بیشتر دغدغه ها و نگرانی های صنفی خود را مطرح می کنند و کمتر به مشکلات مورد اجماع بخش خصوصی می‌پردازند. از این رو به نظر می رسد نوعی عدم هاهنگی در میان بخش خصوصی در جلسات شورا دیده می شود.

البته لازم به ذکر است که در طول سال های گذشته شرایط جلسات شورای گفت و گو به یک روال نبوده است. در دولت های نهم و دهم شورای گفت و گو چندان به شکل مطلوب برگزار نمی شد چرا که در آن زمان رابطه دولت با بخش خصوصی رابطه سازنده و مثبتی نبود و عملا تعاملی بین دو بخش دیده نمی شد و جلساتی که بعضا برگزار می شد نتیجه خاصی نداشت.  

اما با روی کار آمدن دولت یازدهم و حضورعلی طیب نیا به عنوان وزیر اقتصاد وضعیت کاملا دگرگون شد و جلسات شورا تقریبا هر ماه به شکل منظم برگزار شد و انسجام بیشتری هم پیدا کرد. در این دوره تقریبا همه وزرای اقتصادی و رئیس کل بانک مرکزی به دفعات در جلسات حضور یافتند و پای صحبت های فعالان بخش خصوصی نشستند.

به اعتقاد بسیاری از اعضا اتاق بازرگانی، طلایی ترین دوران شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی در زمان ریاست علی طیب نیا بر این شورا رقم خورد و در مجموع سال های ۹۲ تا ۹۶ را شاید بتوان فعال ترین دوران شورای گفت و گو تلقی کرد.

با رفتن علی طیب نیا از وزارت اقتصاد و انتخاب مسعود کرباسیان به عنوان وزیر اقتصاد به تبع ریاست شورای گفت و گو هم تغییر کرد و کرباسیان به شورای گفت و گو آمد. آنچه از وضعیت این جلسات بعد از روی کار آمدن کرباسیان به نظر می رسد این است که تقریبا همان روال دولت یازدهم در این دولت هم ادامه داشته است جلسات به طور منظم هر ماه برگزار شده است، هر چند حضور سایر وزاری اقتصادی در این چند ماه کمتر بوده است.

در مجموع باید به این نکته توجه داشت که انسجام و برگزاری منظم جلسات شورای گفت و گو از مطالبات اصلی بخش خصوصی است اتفاقی در دولت یازدهم افتاد و شورای گفت و گو متحول شد و این انتظار می رود که این مسر در دولت دوازدهم با قدرت بیشتری ادامه پیدا کند و البته به خروجی های مشخص تری هم منجر شود.

۳۵۲۲۶

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا