آخرین خبرهایادداشت

صاحب مقصودی /نظام آموزشی، تشکر تشکر

یادداشت -تدبیرشرق: صاحب مقصودی: درحالیکه لزوم آموزش سایر زبان ها به غیر از انگلیسی در جامعه بیش از پیش احساس می شود، نظام آموزشی کشور ما در یک حرکت عجیب، آموزش حتی همان زبان انگلیسی را هم در مقاطع ابتدایی ممنوع کرده است.
امروزه و با پیشرفت فن‌آوری‌های روز، نیاز به دانستن زبان‌های خارجی بیش از هر چیز دیگری نمود پیدا کرده است، یادگیری یک زبان خارجی می‌تواند زندگی شما را به شیوه‌های زیادی بهبود بخشد و بر مواردی مانند سلامتی، فرصت‌های شغلی، رشد و توسعه‌ روابط فردی اثر بگذارد. وقتی زبان دیگری را بدانید درهای زیادی به روی‌تان گشوده می‌شود تا مسیر صعود را بپیمایید. در این بین باید به زبان انگلیسی به عنوان یک زبان بین المللی و یکی از پرکاربردترین زبان های دنیا بهای بیشتری داده شود، چراکه از هر ۵ نفر در جهان، یک نفر می تواند به زبان انگلیسی صحبت کند.
زبان انگلیسی شانس شما را برای گرفتن یک شغل مناسب افزایش می دهد زیرا یکی از مهارت های مهم برای کارفرمایان، دانستن این زبان است. کار با ابزاری نظیر کامپیوتر و انواع نرم افزارها مستلزم دانستن زبان انگلیسی است. زبان اصلی اینترنت هم، انگلیسی است و بسیاری از وب سایت ها به این زبان هستند. یادگیری بسیاری از علوم و فنون و تجربیات، مستلزم دانستن زبان انگلیسی است. تحصیل در بسیاری از کشورها نیاز به دانستن زبان انگلیسی دارد. لازمه شرکت در سمینارها و همایش های بین المللی که فضای مناسبی برای تبادل نظرات تخصصی و آشنایی با متخصصان مختلف دارند زبان انگلیسی است. پس از یادگیری موفقیت آمیز زبان و گذراندن دوره های تربیت مدرس، می توان تدریس زبان انگلیسی را شروع کرد که این خود، داشتن یک شغل است. دانستن زبان انگلیسی سبب افزایش اعتماد به نفس می شود زیرا خود، یک مهارت مهم است. محققان دریافتند که یادگیری زبان، کمک بسیاری به تقویت نیمکره راست مغز می کند و قدرت خلاقیت و نوآوری را افزایش می دهد و همچنین سبب افزایش انعطاف پذیری ذهن و قدرت حافظه می شود. یکی دیگر از دلایل مهم یادگیری زبان انگلیسی، استفاده از آن در مسافرت هاست و دانستن زبان انگلیسی کمک به مدیریت زمان در سفر و کیفیت آن دارد. بسیاری از منابع دانشگاهی بویژه در مقاطع بالا به زبان انگلیسی است و در پژوهش ها و تحقیقات، زبان انگلیسی کاربرد بسیاری دارد. بنابراین یادگیری زبان انگلیسی خیلی جذاب است!
و اکنون در عصری زندگی می کنیم که باید تلاش کنیم علاوه بر انگلیسی، آموزش سایر زبان ها را نیز آرام آرام در نظام آموزشی جا بیاندازیم. اما این سیستم آموزشی کهنه و مستهلک با افکار پوسیده، نه تنها اشتیاقی به آموزش سایر زبان ها نشان نداده است بلکه طی بخشنامه ای آموزش زبان انگلیسی در مقاطع ابتدایی را هم ممنوع اعلام کرده است.
انگار نظام آموزشی نمی خواهد پیشرفت کند، نمی خواهد رنگ تغییر ببیند، از زمان اولین مکتب خانه تا به امروز، از حربه نمره جهت تشویق که نه جهت ترساندن دانش آموز برای درس خواندن بکار می گیرد، سالیان سال است تخته سیاه و نیمکت در مدارس وجود دارد، اگرچه در شهرهای بزرگ تخته سیاه به وایت برد و گچ به ماژیک تبدیل شده است اما در بسیاری از نقاط کشورمان همان تخته سیاه و وایت برد هم وجود ندارد، حتی کلاس درس هم ندارند و در کانکس و یا فضای باز به امر مهم تعلیم و تربیت می پردازند. از غولی به نام کنکور که دیگر حرف نمی زنم.
حال از این نظام آموزشی نه تنها انتظار تغییر و تحول ظاهرا نابجاست، بلکه باید تقدیر و تشکر هم کرد که اجازه دادند زبان انگلیسی در مدارس متوسطه و راهنمایی تدریس شود.
بنابراین اکنون که همه باهم هستیم، نترسید و فریاد بزنید: نظام آموزشی تشکر تشکر

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا