آخرین خبرها

پرواز خواب های نقش بسته بر بالش ها از ایران تا بلژیک

اما تصویر ما، آنگاه که در خوابیم، درست ترین و حقیقی ترین سندی است که از خود ما فاش می شود. شمایلی اصیل که بی واسطه، بی پیرایه و وحشی معرف ما به جهان پیرامونی مان است و «بالش» بستر خواب است همانند بوم یا قابی که جهان را به نظاره تن حامل خواب فرا می خواند؛ به تماشای تن حقیقی ما.
این بیانیه نمایشگاه خواب مریم اشکانیان بانوی هنرمند اهل انزلی در بینال تکستایل هلند است. جایی که او بالش هایی با طرح سر انسان های خفته بر آن را در معرض تماشا گذاشته است .

** بالش به مثابه بومی برای خلق اثر هنری
مریم اشکانیان متولد 1367 انزلی و فارغ التحصیل رشته نقاشی از دانشگاه گیلان در سال 1390 است. آثارش تاکنون در چندین نمایش گروهی در تهران ، دوبی، نیویورک، لس آنجلس، هلند به نمایش گذاشته شد و اکنون نیز کارهایش در بینال تکستایل هلند در معرض دید قرار داده شده است .
وی با شرکت در هفت نمایشگاه انفرادی در داخل و خارج از کشور و حدود 30 نمایشگاه گروهی در خارج از کشور تاکنون 12 جایزه هنری از کشورهای خارجی و یک جایزه در ایران کسب است .
مریم اشکانیان روز دوشنبه در مصاحبه ای با ایرنا می گوید : من مجسمه ساز و نقاشی هستم که نخ و پارچه ابزار کارم است .
این هنرمند جوان بین المللی می افزاید : از همان سال های اول دانشگاه به جای رنگ و بوم نخ و پارچه را به عنوان مدیوم خود انتخاب کردم و گمان کنم داشتن مادر هنرمند قالیباف و خیاط و تماشای کارهای او از کودکی به صورت ناخوداگاه در شکل گیری این تصمیم تاثیرگذار بوده است .
او که پیش تر نیز این بالش های نگارگری شده با نخ را در ایران و بلژیک به صورت انفرادی و در چند نمایشگاه گروهی خارجی دیگر به نمایش گذاشته، یادآور می شود : این ایده حدود چهار سال پیش به ذهنم رسید و اجرا کردم.
هنرمند جوان اهل انزلی ادامه می دهد : کلا من تماشای آدم ها را هنگامی که در خواب هستند خیلی دوست دارم و واقعا می توانم ساعت ها بنشینم و مانند یک فیلم سینمایی نگاهشان کنم .
این نماینده ایران در فیبر آرت می گوید : من حدود 15 کار خواب داشتم که در آنها از بالش به جای بوم یا قاب استفاده کردم، برای طرح روی آن از اعضای خانواده خودم هنگام خواب عکس گرفتم و طرح را روی پارچه پیاده کردم و با دوخت نقش زدم .
اشکانیان خاطرنشان کرد : من فقط این مدیوم را به خدمت خودم در آوردم ، هنر من در به کار بردن این ابزار ، و همچنین در ایده هایم است مثل نقاشی که با رنگ و روغن کار می کند.
اشکانیان نمایش آثارش در موزه تخصصی تکستایل در شهر ریجسویک به مدت شش ماه را اتفاقی بزرگ در زمینه کاری اش می داند .
این بانوی هنرمند می افزاید: در بینال تکستایل هلند ، کارهای 22 هنرمند انتخاب شد و من از ایران برای اولین بار در این جشنواره دوسالانه انتخاب شدم.
وی در زمینه چاپ و عکاسی هم کارهای زیادی کرده و در چندین پروژه عکاسی شرکت داشته و یک بار نیز در بلژیک فرصت ارائه عکس هایش را داشته است .
مریم اشکانیان که ایده های بسیار در سر و برنامه های خوبی پیش رو دارد ؛ می گوید : الان مشغول کار روی یک پروژه هنر محیطی برای یک فستیوال دوبی هستم و سال آینده یک پروژه محیط زیستی برای انزلی شهری که دوستش دارم و در آن بالیده ام را اجرا می کنم .
خبرنگار: گیتی بابایی ** انتشاردهنده: کبیری
6030/2007

انتهای پیام /*

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا