آخرین خبرهااستان هافوری

مدیرکل شیلات گیلان؛ شیلات ماهی نر و ماده را که می شناسد! ماهی پیر و بی حال بود!

مدیرکل شیلات گیلان

 روز گذشته یک قطعه فیل ماهی نر با وزنی حدود 205 کیلوگرم و به طول 273 سانتی متر در پره کولاک بندرکیاشهر صید شد! این صید در حالی صورت گرفته است که این ماهی کمیاب و در خطر انقراض، برای رسیدن به بلوغ و تولید مثل به 14 الی 17 سال زمان نیاز دارد.

به گزارش تدبیرشرق به نقل از خزر، روز گذشته یک قطعه فیل ماهی نر با وزنی حدود 205 کیلوگرم و به طول 273 سانتی متر در پره کولاک بندرکیاشهر صید شد! این صید در حالی صورت گرفته است که این ماهی کمیاب و در خطر انقراض، برای رسیدن به بلوغ و تولید مثل به 14 الی 17 سال زمان نیاز دارد.

در همین راستا، کیانا گودرزی، کارشناس ارشد زیستگاه ها و تنوع زیستی در این خصوص می گوید: طی ده سال گذشته وضعیت هر پنج گونه ماهیان خاویاری دریای خزر به مرحله بحرانی رسیده و این پنج گونه بسیار ارزشمند در آستانه انقراض قرار گرفتند.

وی می افزاید: هر پنج گونه ماهی خاویاری خزر در طبقه “شدیدا در معرض انقراض” لیست قرمز اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت و در ضمیمه 2 کنوانسیون منع تجارت گونه های گیاهی و جانوری در معرض خطر انقراض قرار گرفته‌اند و شدیدترین سختگیری‌ها در مورد هرگونه خرید و فروش و جابجایی این گونه‌ها توسط کنوانسیون سایتیس در سطح جهان اعمال شده است. کنوانسیون سایتس رسما از تمام پنج کشور حاشیه خزر خواست که ممنوعیت صید ماهیان خاویاری در کشورهایشان را به صورت مکتوب اعلام کنند اما از آنجا که این اقدام توسط این کشورها از جمله ایران صورت نگرفت این کشورها در لیست کشورهایی که تعهدات خود را انجام نداده اند جای گرفته‌اند. (اینجا را بخوانید)

با این حال رییس اداره شیلات آستانه اشرفیه در گفتگو با واحد خبر سیمای شبکه باران می گوید: این ماهی صرفا بجهت تکثیر و بازسازی ذخایر ژنتیکی ماهیان خاویاری در دریای خزر صید شده است! اندکی بعد اما خبر کشته شدن این گونه ارزشمند که قرار بود جهت تکثیر و بازسازی ذخایر ژنتیکی ماهیان خاویاری مورد استفاده قرار گیرد، در فضای مجازی منتشر می شود! گویا آنانی که قرار بوده از این ماهی عظیم الجثه به این منظور استفاده کنند حتی در تعیین جنسیت این ماهی هم ناتوان بوده اند!

اسحاق شعبانی، مدیرکل شیلات استان گیلان در گفتگو با خبرنگار خزرآنلاین، اما نظر دیگری دارد. وی می گوید: شیلات که بر اساس خاویار بنا شده مگر می تواند در کار خود اشتباه کند؟! شیلات ماهی نر و ماده را که می شناسد! نکته بعد هم اینکه موضوع ماهیان خاویاری به فضای رسانه ها برده نمی شود، صید ماهیان خاویاری ممنوع است و ما تنها ماهیان مولّد را صید کرده و به مراکز تکثیر منتقل می کنیم. در میان 5 کشور حاشیه دریای خزر ایران اجازه صید ماهیان مولد را دارد.

وی ادامه می دهد: ما بارها به همکارانمان گفته ایم که ممکن است بعدها از نظر بین المللی جریمه شویم! این ماهی توسط پره ها در روز تعطیل صید شده بود. این ماهی بی حال و پیر بود و اگر رهاسازی صورت می گرفت اینبار توسط یک قاچاقچی امکان صید وجود داشت! این ماهی به دلیل سن بالا قابلیت مولدگیری را نداشته است.

قابل تامل آنکه شعبانی در گفتگویی دیگری صراحتاً گفته بود که کارشناسان شیلات استان گیلان در مشاهده اولیه در تشخیص جنسیت این فیل ماهی دچار اشتباه شدند.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا