آخرین خبرهاسیاسیملی

نوبخت: کسی از یارانه بگیران در سال ۱۴۰۰ حذف نمی‌شود / افزایش دو برابری حقوق سربازان وظیفه / حامل های انرژی گران نمی‌شوند

تدبیرشرق/رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: ۸۴۰ هزار میلیارد تومان بودجه درنظر گرفته شده برای سال ۱۴۰۰ است که از این رقم ۲۳ درصد از طریق فروش نفت تامین خواهد شد.

محمدباقر نوبخت در گفت وگو با شبکه خبر اظهار کرد: ساختار بودجه را سازمان برنامه و بودجه در دوسال اخیر تهیه کرده و به شورای عالی هماهنگی اقتصادی تقدیم کرده و کلیات تصویب اما با جزییات آن موافقت نشد.

وی ادامه داد: پس از تشکیل مجلس یازدهم اصلاح ساختار بودجه را تقدیم مجلس کردیم و امیدواریم هرچه ما انجام ندادیم از سوی نمایندگان مجلس به سرانجام برسد.

رییس سازمان برنامه و بودجه توضیح داد: مجلس بهترین فرصت را دارد که در این بودجه هرچه لازم است اعلام کند. از نظر ما برنامه ارائه شده علمی است و انتظار داریم مجلس منتظر دولت و یا اتفاق ویژه ای نباشد و نظارت اعمال شود تا از فروردین ۱۴۰۰ همه موظف به اجرای آن باشیم.

نوبخت یادآور شد: آنچه به مجلس تقدیم کردیم بودجه ای با منابع و مصارف ۸۴۱ هزار میلیارد است که با ۱۷ جلد پیوست به مجلس ارائه شد. این اعداد و ارقام با سال گذشته متفاوت است و این اعداد همه نو است. روز شنبه اهالی رسانه در سازمان برنامه ریزی و بودجه به سوالات شفاف پاسخ می دهند و شنونده نقدهای سازنده هستیم.

بودجه ۸۴۰ هزار میلیارد تومانی

وی اظهار کرد: بودجه در قانون به عنوان برنامه ای یکساله است و در آن منابع و مصارف پیش بینی شده است. ابتدا باید از منابع برآورد داشته باشیم که این مهم حدود ۸۴۰ میلیارد تومان است. ۳۱۷ میلیارد از محل درآمد خواهد بود که شامل مالیات و گمرک و خدمات دولتی است. مجلس در این بخش می تواند درباره این رقم بحث و گفت وگو داشته باشد.

رییس سازمان برنامه وبودجه ادامه داد: ۲۹۸ هزار میلیارد تومان نیز از فروش اوراق و سهام کارخانجات خواهیم داشت و تکلیف ما در سیاست های اقتصاد مقاومتی این است که مالکیت و مدیریت را به بخش خصوصی بدهیم و دولت ناظر و سیاستگذار باشد. با این اتفاق به بورس نیز کمک خواهیم کرد.

به گفته نوبخت، ۲۲۵ هزار میلیارد تومان نیز فروش دارایی های سرمایه ایی است که ۱۹۹ هزار میلیارد از این رقم مربوط به نفت است.

وی ادامه داد:. کشورهای بزرگ اقتصادشان یک سوم و تا یک چهارم کوچیکتر شده است و معتقدیم بیشتر از این نمی توان مالیات گرفت.

۲۳ درصد بودجه نفتی

نوبخت تاکید کرد: فروش نفت را طوری تنظیم کردیم که در بیشترین حد به ۱۹۹ هزار میلیارد تومان می رسد که حدود ۲۳ درصد کل بودجه به نفت وابسته است. فروش نفت امسال نسبت به پیش بینی ناچیز بود. ما این سه منبع را تعریف کردیم و متناسب با این بودجه باید خرج کنیم. ابتدای سال ۱۴۰۰ تمام اوراقی که به پایان رسیده را باید بخریم. در کار ما در پرداخت سهم اوراق بدهی نداشتیم و باید ۱۵۰ هزار میلیارد تومان اوراق و سودش را بپردازیم و این رقم را باید نقد بپردازیم.

وی گفت: ۱۰۴ هزار میلیارد نیز برای طرح های عمرانی هزینه خواهیم کرد. برای سال آینده حداقل ۱۲۰۰ کیلومتر راه اصلی و بزرگراه تحویل خواهیم داد و ۳۵۰۰ کیلومتر راه روستایی را آسفالت کرده و ۱۰۱۵ کیلومتر راه فرعی به اصلی را اسفالت می کنیم. در تمامی استان ها ایجاد راه و خطوط راه آهن و… ادامه دارد. ۱۱۸۰ کیلومتر راه آهن تحویل خواهیم داد و حتی کرونا نیز مانع ما نشد. ۴۱۹ کیلومتر خط راه آهن دوم زنجان را نیز افتتاح می کنیم. در این راستا ۵۵۸ کیلومتر ازادراه تحویل می دهیم.

رییس سازمان برنامه و بودجه افزود: بزرگترین تونل ایران را تا بهار امسال تحویل خواهیم داد. در بخش عمران شهری ۲۴ پروژه تصفیه خانه فاضلاب را داریم. ۸۰ هزار واحد مسکونی برای محرومین را تحویل می دهیم و ۲۵ هزار کلید را نیز به محرومین تحویل دادیم.

نوبخت توضیح داد: برای خطوط شهری نیز ۱۰۳ کیلومتر تحویل می دهیم و ۱۵ سد را آبگیری می کنیم. هرکسی که یارانه می گرفت و کسانی که یارانه می گرفتند در سال آتی نیز این رقم را تحویل می گیرند. کسانی که یارانه معیشتی می گیرند نیز پرداخت می کنند.

وی در ادامه یادآور شد: درصورتی که ارز ۴۲۰۰ تومانی به کالاهای اساسی تعلق نگیرد یارانه معیشتی را سه برابر افزایش می دهیم.

رییس سازمان برنامه و بودجه عنوان کرد: کارکنان دولت ۲۵ درصد حقوقشان افزایش می یابد و برای بخش بهداشت و درمان نیز مجوز ۵۳ هزار کادر درمانی دیدیم. فوق العاده ویژه کادر درمان را نیز درنظر گرفتیم و برای کادر زندان نیز درنظر گرفتیم و حتی حقوق سربازان را دوبرابر کردیم. حتی برای کارگران و کسانی که تحت پوشش تامین اجتماعی هستند برای رفع دین به این سازمان رقمی را درنظر گرفته ایم. ممکن است برخی منابع ما تحقق پیدا نکند اما در هشت سال اخیر یک روز حقوق به تاخیر نیفتاده و امیدواریم اعداد و ارقام تحقق یابد.

نوبخت تاکید کرد: تلاش می کنیم اجازه ندهیم رفاه مردم دچار اختلال شود و تحریم شرایط را به شدت تحت تاثیر قرار داده است. از مجلس تشکر می کنم و ما کنار مجلس هستیم ما پیشنهاد دهنده هستیم و رسیدگی اصلی را مجلس محترم انجام خواهد داد.

تفاوت بودجه ۱۴۰۰

نوبخت در ادامه گفت: بخش قابل توجهی از بودجه مابرای بخش های هزینه ای می رود. تمام هزینه های ما در چهار بخش رفاه اجتماعی، آموزش و پژوهش، امور دفاعی و سلامت است و رویکرد ویژه ای به توسعه زیرساخت ها داریم. ۵۲ هزار میلیارد از بخش طرح های عمرانی را پرداخت کردیم. ۵۰ هزار میلیارد از منابع ما در ۸ ماه اول تحقق پیدا نکرد و ۳۱ هزار میلیارد نیز صرفه جویی اجباری کردیم و این در حالی است که همسان سازی را انجام دادیم و ۵۴ هزار میلیارد تومان برای طرح های عمرانی پرداخت کردیم و از تن خواه بانک مرکزی کمتر استفاده کردیم.

وی افزود: چیزی که نگران کننده است استقراض از بانک مرکزی خواهد بود که آنرا انجام نمی دهیم. تورم ما ناشی از افزایش نقدینگی و تقاضا نیست اما فشار هزینه ناشی از افزایش قیمت ارز قیمت کالاها را افزایش داده است. موظف هستیم مصارف معیشتی مردم را تامین کنیم.

به گفته رییس سازمان برنامه ریزی و بودجه، نمی توانیم حقوق بازنشستگان و فرهنگیان را از این کمتر کنیم و از بودجه خود دفاع می کنیم و تمام ارقام در بودجه دیده شده است. بودجه ما از نفت زیر ۲۰۰ هزار میلیارد است و پیشتر بخش بزرگی از بودجه ما از نفت تامین می شد.

مالیات

نوبخت همچنین تصریح کرد: نظام مالیاتی را تغییر دادیم تا مالیات کسانی که درامد دارند و مالیات نمی دهند شناسایی کنیم. ما کسانی را که از تور مالیاتی در می رفتند شناسایی کردیم. بخشی از ساختار جدید مالیات در حال تصویب است تا امکان اخذ عادلانه مالیات بیشتر رخ دهد. ما تمام سختی ها ۱۰۰ درصد مالیات ها را دریافت کردیم و تعرفه ها را بالا نبردیم. دولت الکترونیک با شفافیت جلوی انحرافات را گرفته است و اشراف کامل از سوی دولت الکترونیک در حال تحقق است.

وی ادامه داد: امسال ۱۸۰ تا ۱۹۰ هزار میلیارد تومان به راحتی مالیات خواهیم گرفت و ۲۲۵ هزار میلیارد تومان بیشتر نخواهد شد.

رشد مثبت اقتصادی

رییس سازمان برنامه و بودجه توضیح داد: رشد اقتصادی ما در سال آتی مثبت خواهد بود و براساس اعلام مرکز آمار در تابستان امسال زشد اقتصادی مثبت داشتیم و ۲ دهم رشد اقتصادی داشتیم و همینکه منفی نبود اتفاق خوبی است.

نوبخت افزود: با توجه به پیش بینی ها رشد اقتصادی ما سال آتی مثبت خواهد بود؛ در بخش تورم نیز سال گذشته تورم رو به کاهش بود اما در ماه های اخیر به دلیل نوسان ارز تورم افزایش یافت. پیش بینی رییس بانک مرکزی این است که حداکثر تورم ما ۲۲ درصد خواهد بود. همچنین حامل های انرژی را اصلا گران نخواهیم کرد. سازمان برنامه و بودجه پاسخگو است و درخواست داریم در سازمان برنامه ریزی و بودجه شنونده نظرات هستیم و خود را موظف می دانیم پاسخگو باشیم.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا