آخرین خبرهایادداشت

ایرانیان چگونه در سوگ سیاوش، تیغ از نیام برکشیدند

سوگ سیاوشیادداشت – امیدپارسایی فر*:در شاهنامه این کتاب سراسر حکمت و اخلاق، وقتی که سیاوش، این قهرمان پاک و وارسته، به فرمان افراسیاب تورانی ناجوانمردانه به قتل می رسد، داستان طولانی خون خواهی ایرانیان از تورانیان آغاز می شود.

اولینکسی که پای به میدان انتقام خون سیاوش می گذارد، کسی نیست جز رستم دستان که سودابه، آن فتنه گر پرحیلت را با خنجر به دو نیم می کند و بعد به کشور توران لشکر می کشد. افراسیابِ بدسگال از هیمنه‌ی ایرانیان، فرار می کند تا آنکه در انتهای این روایت طولانی از انتقام وخون خواهی در شاهنامه، سال‌ها بعد، کیخسرو، این پسر شجاع و خردمند سیاوش است که #انتقام_سخت پدر را از افراسیاب می گیرد و او را از دم تیغ آخته می گذراند. فردوسی می گوید:

«به شمشیر هندی بزد گردنش

به خاک اندر افکند نازک‌تنش»

و اینک حکایت دشمنان این سرزمین است که سیاوش‌های مملکت ما را سالهاست ناجوانمردانه «می زنند». آخرین سیاوش ما، دانشمند برجسته و ممتاز هسته‌ای و دفاعی کشور، «شهید پیشرفت»، دکتر فخری زاده است .درست است که بالاخره محور جنایتکار «عبری،عربی و غربی» این «عنصر علمی کم‌نظیر» را بعد از ده سال برنامه ریزی پیچیده به خون غلطاندند ، اما این سرزمین این بار نیز با رستم‌ها و کیخسروهای خاموشش،تورانیان را خواهد تاراند ، به حول و قوه الهی .

ما هم به رسم نیاکانمان در این سرزمین ، «صبورانه» به سوی دشمنان میهن مان فرمایش فردوسی حکیم را می غرّیم:

«پدر کشتی و تخم کین کاشتی
پدر کشته را کی بود آشتی»

و در این نبرد همه جانبه ، دلگرم به فرمایش الهی هستیم که فرمود:
« وَلا تَهِنوا وَلا تَحزَنوا وَأَنتُمُ الأَعلَونَ إِن كُنتُم مُؤمِنينَ »
و سست نشوید! و غمگین نگردید! و شما برترید اگر ایمان داشته باشید!

*رییس حوزه هنری استان بوشهر

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا