آخرین خبرهااستان ها

دیدار مدیر سازمان اسناد و کتابخانه ملی استان گیلان با آیت الله رودباری + تصاویر

به گزارش تدبیرشرق به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی استان گیلان، دکتر ژاله حساس خواه مدیر این سازمان به همراه دکتر امیری معاونت پژوهشی مجموعه با حضور در بیت عالم عالیقدر حضرت آیت ا.. رودباری با ایشان دیدار نمود .

حساس خواه ضمن ابراز مسرت از این دیدار ارزشمند به تشریح وظایف سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران و همچنین فعالیت های صورت گرفته در مدیریت استان گیلان پرداخت.

مدیر مرکز گیلان با اشاره به اینکه سازمان اسناد ملی در نگهداری میراث مکتوب وظیفه ای شاخص دارد تصریح کرد : شناسایی، گردآوری و صیانت از کتابهای چاپ سنگی و نسخ خطی به ویژه کتاب های خطی که علما و طلاب در گذشته مطالعه می کردند از شاخص مسئولیت های سازمان است.

این مدیر فرهنگی با اشاره به وجود مراجع عالیقدر همچون آیت ا… رودباری در استان و وجود حوزه های علمیه و دانشگاه های بزرگ وضعیت فرهنگ در استان را  در سطح مطلوبی ندانست و افزود : می توان با استفاده از پایگاه مردمی علما در ترویج فرهنگ در میان جامعه بهره مند شد .

وی همچنین با اشاره به شکل گیری بنیاد خادمین میراث مکتوب در تهران خاطر نشان کرد : این بیناد متشکل از اشخاص خیری است که آرشیو ملی و کتابخانه ملی را در غنی سازی و حفاظت از میراث مکتوب از طریق اهداء  و یا وقف مکانی برای حفاظت از این میراث هویتی یاری میکنند .

حساس خواه با تاکید بر اینکه سازمان اسناد و کتابخانه ملی استان از نظر شرایط ساختمان نیازمند توجه مسوولین است عنوان نمود مردم گیلان از دیرباز به فرهنگ خود توجهی خاص داشته اند و از این رو می توان امیدواربود در استان گیلان نیز بشود با بهره مندی از واقفین و خیرین بزرگ مکانی در خور شأن آرشیو ملی تهیه نمود و کتابخانه شخصی هریک از چهره های شاخص علمی ، مذهبی و فرهنگی استان را به نام همان شخص در معرض استفاده عموم قرار داد.

وی همچنین با اشاره به اقلیم رطوبتی گیلان عمر کتب ارزشمندی که در کتابخانه های خانگی بزرگانی چون آیت ا.. رودباری حفظ می شود را بسیار پائین دانست و گفت : افسوس جبران ناپذیری است اگر این میراث مکتوب ارزشمند که نماد هویت ملی ایرانیان است بدست نابودی سپرده شوند .

مدیر سازمان اسناد و کتابخانه ملی استان گیلان در بخش دیگری از صحبت های خود به حمایت های چشمگیر دکتر نوبخت به این مدیریت استانی اشاره نمود و خاطر نشان کرد : آرشیو ملی استان گیلان که آئینه هویت ملی این منطقه از کشور محسوب می شود غنی و در خور شأن تاریخ استان نخواهد شد مگر با همراهی و همدلی سایر چهره های شاخص استان اعم از علما و مسئولین .

حضرت آیت ا… رودباری نیز در این دیدار با اشاره به ساخت کتابخانه امیرالمومنین این کتابخانه را یکی از بزرگترین کتابخانه های استان و از افتخارات زندگی علمی خود عنوان نمود .

آیت ا… رودباری در ادامه این دیدار با مراجعه به کتابخانه شخصی خود تعداد زیادی از اسناد و نسخ خطی بسیار با ارزش را جهت رویت در اختیار مدیر سازمان اسناد و کتابخانه ملی استان قرار داد .

این عالم عالیقدر با اشاره به شجره خانواده رودباری قدمت این خاندان بزرگ را ۷۲۴سال عنوان نمود و تصریح کرد : اسناد و نسخ خطی موجود در کتابخانه ایشان از جد پدری آقا سید هاشم به آقاسید عیسی و از ایشان به آقا سید تقی و از ایشان به مرحوم پدر آقا سید محمد حسین رسید و در حال حاضر نیز بنده وظیف صیانت از این میراث مکتوب را عهده دار هستم.

آیت ا… رودباری کار سازمان اسناد و کتابخانه ملی را بسیار ذی قیمت عنوان نمود و با تاکید بر ادامه جهد و کوشش در جمع آوری اسناد ملی نقش این نسخ را در ایجاد ذوق برای آیندگان در فراگیری علم تاثیر گذار دانست.

در پایان این دیدار دکتر حساس خواه مدیر سازمان اسناد و کتابخانه ملی استان گیلان با تقدیر از همت خاندان معظم رودباری در راستای جمع آوری نسخ خطی تصریح کرد : اگر اجداد حضرتعالی و خود در جمع آوری و حفاظت از این اسناد مجاهدت نمی کردید بی تردید هیچ یک از این اسناد امروز وجود نداشتند و در گذر زمان از بین می رفتند .

این مدیر فرهنگی بهره مندی از این کتب در کتابخانه شخصی ایشان را مختص به خاندان رودباری دانست و افزود : با به اشتراک گذاشتن این کتابها در کتابخانه ملی ایران سایر علاقمندان می توان از آن بهره مند شوند .

وی با در خواست از آیت ا… رودباری جهت اجازه برای اسکن این اسناد و ثبت آن به نام خاندان رودباری در آرشیو ملی عنوان کرد : در ویژه مراسمی که در بهار سال ۹۸ تحت عنوان روز گیلان در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار خواهد شد ،این اسناد با حضور آیت ا… رودباری و سایر مسئولین استان به معرض دید عموم به نمایش گذاشته خواهد شد.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا