آخرین خبرهااستان ها

گفتگوی ویژه با دبیر حزب اسلامی کار گیلان؛ احزاب باید به نقش پذیری خود در در جامعه باور داشته باشند

گفتگوی ویژه با دبیر حزب اسلامی کار گیلان؛

تدبیرشرق/جلسه و نشست پایان سال شورای عمومی حزب اسلامی کار گیلان در روز چهارشنبه بتاریخ۹۷/۱۲/۲۲ با محوریت اهداف و برنامه های سال پیش رو در محل دفتر حزب در خانه کارگر تشکیلات گیلان برگزار گردید .

در این جلسه عمومی که با ارائه نظرات و تبادل افکار بین سایر اعضاء همراه بود ، چشم انداز فعالیت اجرایی حزب در سال آینده و با توجه به انتخاب مجلس ، مورد بررسی قرار گرفت . لذا ضمن تبریک سال جدید به همه فعالین عرصه سیاست ، بدین منظور و به جهت بررسی بیشتر اهداف و برنامه های حزب اسلامی کار گیلان و اعلام دیدگاهها ،مصاحبه ای به شرح زیر با آقای گل امینی ، دبیر اجرایی حزب اسلامی کار گیلان بعمل آمده است .

لازم به توضیح اینکه حزب اسلامی کار از احزاب اصلاح طلب شورای هماهنگی اصلاح طلبان کشور بوده است که دبیر کل آن جناب آقای دکتر کمالی (وزیر کار دولت سازندگی ودوره اول دولت اصلاحات و مشاور ریاست وقت مجمع تشخیص مصلحت نظام و…) میباشد . همچنین دفتر استانی این حزب از سال ۱۳۷۸ در استان گیلان فعال بوده است ؛ که اولین دبیر استانی آن و موسس دفتر استانی حزب در گیلان نیز ،آقای مهندس علی گل امینی بوده است .

آقای گل امینی ،ضمن تشکر از فرصت پیش آمده و حضورتان در این مصاحبه ،لطفا و ابتدا بعنوان یک فعال سیاسی استان ،نظر خود را به طور کلی در خصوص نقش و میزان تاثیر گذاری احزاب در تصمیم گیریها و تصمیم سازیهای در دولتها و ایفای نقش مثبت در جامعه اعلام فرمایید .

ممنون از سوال خوبتون – آنچه که میتواند قابل توجه باشد نقش موثر احزاب در هر جامعه ای است . البته در حال حاضر و در جامعه کنونی چگونگی نقش احزاب و چرایی عدم حضور موثرشان در تاثیرگذاری کامل در جامعه ،قابل تامل ،بررسی و مستلزم آسیب شناسی است . توجه به نکاتی در این راستا و مقدمه ای بر فصل آسیب شناسی احزاب ،که شاید و قطعا بتوان از آن بعنوان شرط لازم هر فعالیت حزبی ،از آن یاد کرد ؛توجه به علت حضور احزاب در جامعه است و این مهم در جامعه ،همان مردم هستند ؛یعنی اساسا هر فعالیت تشکیلاتی و حزبی که در هر جامعه ای شکل میگیرد ،قطعا و مسلما نقش آن تاثیر گذاری مثبت در بین مردم و در تمام ارکان زندگی اجتماعی است . بنابراین حضور احزاب در جامعه قطعا میبایست با این رویکرد و توجه به این مهم ،مورد نقش آفرینی قرار گیرد . بنابراین میتوان گفت نقش احزاب در جامعه که بتواند تاثیر گذار باشد ؛توجه به ارکان مختلف در فعالیتهای حزبی و ارائه برنامه های مدون و کامل مبتنی بر خرد جمعی درون گروهی و تلاش برای توجه آحاد جامعه به مشارکت در اصلاح یا پیشرفت امور مختلف ،بر اساس روشها و برنامه های تدوین شده میباشد .یقین بدانید اگر فعالیت و نگاه هر حزب و گروهی در راستای برون رفت از مشکلات و ایجاد شرایطی مناسب برای مردم جامعه و سعی در تثبیت شرایط مناسب پایدار البته با توجه به فرصتهای مکانی و زمانی ، مورد یقین مردم یک جامعه قرار بگیرد و این اعتماد و باورپذیری به نگاه مثبت با رویکرد اصلاح امور در بین مردم یک جامعه متقن باشد ؛قطعا برآیند برنامه های هدفمند حزبی مبتنی بر جامعه مداری و باور پذیری ژرف جامعه به احزاب با محوریت اصلاح امور و پیشرفت ،در همه ارکان زندگی اجتماعی اعم از سیاسی ،فرهنگی ،اقتصادی و…. ،تحول مثبت و سازنده را در جامعه ایجاد و ایجاب خواهد نمود.

در خصوص توجه احزاب به برنامه آفرینی در ارکان مختلف زندگی اجتماعی ،توضیح داشتید . آیا احزاب جامعه هم اینک در این مسیر حرکت میکنند ؟

پاسخ به این سوال متاسفانه عمدتا منفی است . توجه داشته باشید همانگونه که عرض کردم احزاب در جامعه میبایست به نقش خود باور داشته و باورپذیری مردم به این نقش پذیری را مورد توجه دقیق قرار دهند . نیاز سنجی احزاب در رفع مشکلات مردم جامعه و تهیه و تدوین برنامه های نتیجه محور ،قطعا میتواند همکاری و همیاری مردم را همراه داشته باشد ؛به شرطی که این نقش پذیری احزاب در رفع مشکلات مورد اطمینان مردم جامعه قرار گیرد که در اینصورت مسلما فرآیند این تفکر و تعامل بر مبنای خرد جمعی و توجه به خواستگاه مردمی بر مبنای منطق و برنامه مناسب و متناسب دقیق که از سوی احزاب قابل ارائه خواهد بود ؛ نتایج مثبتی را در کوتاه مدت و میان مدت در بر خواهد داشت .
توجه بفرمایید؛ از گفته سیاستمدار برجسته وام میگیرم که میگوید :(آسیب و آفت هر حزب سیاسی ،عدم توجه به احساسات مردم جامعه است ) توجه به این نکته قابل تامل عمیق است . در واقع برای برون رفت از عدم باور پذیری احزاب یک جامعه توسط مردم آن جامعه ،اولا باید خواستگاه حزب برای مردم جامعه مورد یقین قرار گیرد و این یعنی باور پذیری مردم به برنامه های دقیق حزب در زمینه های مختلف اجتماعی ،سیاسی ،اقتصادی ،فرهنگی و…با محوریت ارائه راهکار های مناسب برای معضل روز مبتلابه ، با حضور و نقش آفرینی مردم جامعه در بهبود وضعیت و اصلاح امور .یعنی چنانچه بر مبنای توجه به احساسات و باورهای مردمی ،خود را در بین آنان بیابیم ؛قطعا آنان نیز این افراد را از خود خواهند دانست .و این یعنی احترام به ارائه عقاید و توجه به دیدگاهها با منظور نمودن موقعیتهای زمانی و مکانی با محوریت قانون در یک جامعه مدنی با نگاه توجه به خواستگاه مردمی در یک جامعه مبتنی بر دموکراسی .چیزی که امید است حضور احزاب را در عرصه های مختلف در کنار صرفا عرصه فعالیت حزبی با نگاه تماما سیاسی و عمدتا انتخاباتی ،پر رنگتر و پر رونق تر کند و با توجه به این مهم نگرش باور پذیری مردم جامعه را به حضور موثر و مفید احزاب و فعالین سیاسی،مورد تقویت قرار دهد .

بعنوان عضو تشکیلاتی شورای هماهنگی اصلاح طلبان گیلان ،نظرتان را درباره نقش شورا هماهنگی در جهت گیریهای سیاسی ،اجتماعی و غیره و حضور موثر این شورا در عرصه های مختلف استانی را بیان نمایید .

*سوال خوب و قابل تاملی است و البته با ظرافت باید به آن پاسخ صریح و سریع داد . احزاب فعال در شورای هماهنگی اصلاح طلبان استان ،همگی از احزاب شناسنامه دار و با سابقه سیاسی مناسب و فعالین سیاسی تاثیر گذار ،بوده اند . البته حضور و نقش آفرینی موثر این احزاب در انجام کار گروهی بیشتر قابل بررسی و آسیب شناسی است . اختلاف نظر و سلیقه مسلما اساس هر کار جمعی است ولیکن امیدوار هستیم بیشتر در کار جمعی ،اجماع پذیری و نگاه تشکیلاتی و درون گروهی فراتر از زاویه نگاههای شخصی ،مورد توجه قرار گیرد . قطعا کار گروهی مستلزم پذیرش نظر جمعی ،احترام و باور پذیری به کار جمعی و متعاقبا اهتمام مشترک برای رسیدن به هدف مشترک حزبی و گروهی است . باور پذیری این مهم بسیار قابل توجه در کار تشکیلاتی است که شاید در مورد یک جهت گیری ، تشکیلات متبوع به تصمیم جمعی شورا هماهنگی ،مغایرت داشته باشد و لیکن آنچه مهم خواهد بود پایبندی به کار منسجم گروهی مبتنی بر تفکر و اجماع جمعی با در نظر گرفتن آیین نامه های عمومی و درون گروهی است . تا چه اندازه این توجه صورت پذیرفته است ؛مورد دقت بیشتری است که امیدوارم با نظر به پیش رو بودن فصل انتخاباتی مجلس در سال آینده ،دسترسی به این مهم ،دور از ذهن نباشد .

ضمن تبریک به حزب اسلامی کار گیلان به عنوان نائب رییس دوره ای کنونی شورای هماهنگی اصلاح طلبان گیلان ،برای ریاست دوره ای حزب در چند ماه آینده ،رویکرد حزب و برنامه مورد نظر چه میباشد ؟

بجاست و لازم است در این فرصت نیز از عملکرد و تلاش احزاب محترم در مسئولیت پذیری دوره ای در شورای هماهنگی اصلاح طلبان ،قدردانی نمایم . در این راستا نیز توجه و نگاه دقیقتر و مناسبتر به بعضی از جهت گیریهای سهوی یا عمدی و بازنگری بعضی از فعالیتها درون گروهی و جهت دادن و موضع گیریهای مناسب و متناسب و به موقع به رودیدادهای مختلف سیاسی ،اقتصادی و …. مبتلابه جامعه و نیز روزمره تاثیر گذار ، با نگاه ریشه ای و عمیق در قالب راهبری بهینه کمیته های تحت پوشش و تصمیم گیریهای جمعی در شورای عمومی ،مورد دقت نظر بیشتر خواهد بود . همچنین تهیه ونیز ارائه راهکارهای مشکلات موثر درجامعه و کمک به رفع موانع موجود در حل مشکلات و پیگیری دقیق و منظم در خصوص توجه مسئولین ذی ربط در خصوص رفع مشکلات اعلام شده نیز ،از اهم نگاه حزب اسلامی کار گیلان خواهد بود . در این رویه ،نگاه دقیق به عملکرد مسئولین محترم استانی از مسئولیت خرد تاثیر گذار تا مسئولیت کلان در هر رده و منصب شغلی ،مورد بازنگری،نظارت ،آسیب شناسی ودر صورت لزوم اطلاع رسانی عمومی در جهت اصرار بر اصلاح ، قرار خواهد گرفت که قطعا این رویکرد فعالیت احزاب و باور پذیری به این نقش ،احزاب را بعنوان دیده بان عملکردمسئولین ، بعنوان نماینده نسبی آحاد جامعه مورد باور پذیری بیشتر در جامعه قرار خواهد داد . ضمنا تلاش برای ایجاد کارگروه تخصصی احزاب در استانداری ،برای ارتباط مستمر ، نزدیکتر و سریع تر با مسئولین محترم مرتبط درجهت انتقال فوری و مستقیم مشکلات و پیشنهادات و تبادل نظر و افکار ،مورد توجه و پیگیری بیشتر قرار خواهد گرفت . موضع گیریهای صریح و سریع و به موقع شورای هماهنگی اصلاح طلبان با تکیه بر نظر جمعی ،از وظایف مهم دیگری است که توجه بیش از پیش به آن از ضروریات خواهد بود . لازم به گفتن مجدد اینکه با توجه به انتخابات مجلس سال آینده ،تشکیل و یا فعال نمودن بیشتر ستاد انتخابات شورا هماهنگی و تعیین ملاکها و شاخصه های مورد نظر شورا برای کاندیداهای انتخاباتی ، البته بدون توجه به نگاه شخصی ، رفاقتی و احساسی و تهیه و تدوین آیین نامه درون گروهی ستاد یا کمیته انتخابات شورا ،در دستور کار بیشتر و دقیقتر قرار خواهد گرفت . لازم به ذکر است که مجموع فعالیتهای اجمالی اعلام شده، توسط کمیته ای از حزب اسلامی کار گیلان که به عنوان( کمیته موقت ریاست دوره ای حزب اسلامی کار گیلان در شورای هماهنگی اصلاح طلبان ) در حال راه اندازی و تعیین اعضاء با شرح وظایف مشخص میباشد ؛ برنامه ریزی و مسئولیت پذیری خواهد شد که این کمیته پیگیر امور شورای هماهنگی در مدت تصدی ریاست دوره ای حزب ،چه قبل و چه بعد از حلسات و تمامی هماهنگی های مربوطه میباشد . قطعا مسئولیت این کمیته موقت نیز بعهده اینجانب بعنوان دبیر اجرایی حزب اسلامی کار گیلان خواهد بود . که در کنار همفکران خود نسبت به این مهم اهتمام خواهیم داشت . ضمنا امیدواریم با تعامل و نظر جمعی سایر احزاب محترم در شورای هماهنگی ،آیین داخلی شورا مورد تدوین و بازنگری و پایش قرار گیرد .در راستای مطالب اجمالی فوق ذکر این نکته را ضروری میدانم که با تلاش قابل تقدیر همه دوستان محترم و فرهیخته خود در حزب اسلامی کار گیلان ،تمامی ساماندهی و سازماندهی که به صورت اجمالی در خصوص برنامه آتی حزب اسلامی کار گیلان برای ریاست دوره ای شورای هماهنگی ،ذکر شد به شکل دقیقتر و مفصل هم اینک ودر قالب سازمانها ،معاونتها ،کمیته ها و …. در حال انجام میباشد .که قدردانی مجدد اینجانب را از حصور موثر دوستان محترم در حزب اسلامی کار ،ایجاب مینماید .

در صورت امکان به صورت اجمالی ،برنامه ها و اهداف حزب اسلامی کار گیلان را برای سال آینده اعلام فرمایید .

در راستای توجه بیشتر ،دقیقتر و مناسبتر به کار گروهی و سازماندهی منسجم تر و همچنین با نطر به رخدادهای مختلف مبتلابه جامعه در موضوعات مختلف اجتماعی و نیز تمرکز ویژه و نگاه تخصصی به امور کار ،کارگری و کارفرمایی و مشکلات واحدهای مختلف کارآفرین و ایجاد حلقه اتصال مفید بین کارگران ،کارفرمایان و کارآفرینان با یکدیگر و مسئولین ذی ربط و …. کارگروه ها و کمیته های مختلف و هدف در کنار سازمانهای و معاونتهای حزب و مدیران دفاتر شهرستانی (در حال انجام و تعیین نهایی ) ایجاد شده است که ضمن تعیین و تدوین و تبیین وظایف در چهارچوب مشخص با تکیه بر اساسنامه و مرامنامه حزب اسلامی کار برای امور ذکر شده ، فعالیت منظم و مستمر و تشکیلاتی در حال انجام میباشد . تشکیل کمیته برنامه ریزی و مشورتی (اتاق فکر استانی )با دعوت از صاحبان فکر با دیدگاههای مختلف سیاسی ،جهت هم اندیشی و همفکری و تعامل سازنده و مناظرات درون گروهی ،در کنار شورای اجرایی استانی ،از دیگر برنامه های هدفمند این حزب در استان خواهد بود . لازم به توضیح اینکه کمیته موقت انتخابات حزب در گیلان با تکیه بر ملاکهای مورد نظر حزب اسلامی کار گیلان و کمیته سیاسی و انتخاباتی دفتر مرکزی حزب و تعیین کاندیداهای مورد نظر و اقدامات مشخص مورد نیاز در این راستا که البته بر اساس سیاستگذاریهای حزب اسلامی کار و متعاقبا و بر اساس سیاستهای اعلامی ،همکاری و هم اندیشی با شورای محترم هماهنگی اصلاح طلبان خواهد بود ؛در حال شکل گیری ،برنامه ریزی و شروع فعالیت در سال آینده خواهد بود . از دیگر اهداف مشخص این حزب در گیلان برگزاری جلسات و نشستهای هم اندیشی و تبادل افکار و مشارکت جمعی درون گروهی بین سایر اعضاء در دیدارهای دوره ای شورای عمومی استانی حزب بوده است که در حال انجام میباشد و مستمر خواهد بود . امیدوارم در آینده کوتاه تمامی رخدادهای حزب اسلامی کار گیلان توسط گاهنامه داخلی استانی حزب که در حال برنامه ریزی و تعیین سرفصلهای ثابت در کنار وقایع متغیر و روزمره جامعه است ؛بتوان به صورت مستمر اطلاع رسانی مناسبتر بعمل آورد .نکته که لازم به تجدید گفتن است ؛برگزارهای نشستها ،همایشها ،دیدارها و ملاقاتها،مراسم و… هدفمند و منسجم بوده است که این برنامه ریزی و زمانبندی توسط کمیته روابط عمومی و رسانه دفتر استانی حزب در حال انجام است که در سال آتی و پس از تایید شورای مرکزی استان در دستو ر و اجراء برنامه قرار خواهد گرفت . اهداف سازمانی و گروهی قابل بیان دیگری نیز قطعا در راستای انجام فعالیتی پویا در چهارچوب قانون و اساسنامه و مرامنامه و سیاستهای حزب اسلامی کار مورد نظر و برنامه ریزی است که امیدواریم به موازات اجراء و ارائه گزارشات و اطلاع رسانی در شورای عمومی حزب استانی ،با دعوت از دوستان محترم رسانه نیز مورد اطلاع رسانی و توجه قرار گیرد .

آیا برنامه ای نیز برای تبادل نظر با دفاتر استانهای دیگر حزب مورد نظر است ؟

یادآوری خوب و قابل تاملی است . با توجه به قدمت حضور دفاتر حزب اسلامی کار در سایر استانهای کشور ،قطعا با برنامه ریزی دقیق و هماهنگی مورد نیاز و تعیین برنامه های هدفمند دیدارهای بین استانی ، در برنامه کاری حزب اسلامی کار گیلان قرار میگیرد و مطمئنا رخدادهای خوب بین استانها را با هماهنگی دفتر محترم مرکزی حزب اسلامی کار ،که قطعا نتایج مناسبی را نیز برای این دیدارها، مورد تعریف و منتج به نتیجه متصور خواهیم شد را مورد هدف و نگاه دقیق قرار خواهیم داد .

در پایان اگر مطلبی مورد نظر است  ؛ بفرمایید

از صحبت انجام شده و توجهتان که به بهانه خوب برگزاری نشست عمومی پایان سال اعضاء حزب اسلامی کار گیلان ،بعمل آمد ؛قدردانی میکنم و پیشاپیش سال جدید و نوروز باستانی را به همه مردم عزیز ایرانم ، هم استانیهای گرانقدر ،دوستان محترم و ارزشمند خود در حزب اسلامی کار گیلان و همه دوستان گرانقدرم در عرصه سیاست و رفاقت تبریک و شاد باش عرض میکنم . امیدوارم بهترینها را بیش از پیش در سال آینده برای همگان ودر همه رخدادها شاهد باشیم . مجددا از جنابعالی تشکر میکنم و امیدوارم در دیدارهای آتی و فرصتهای مناسب دیگر با نگاه خاص و ریزبین به مسائل و وقایع مختلف مبتلابه جامعه در عرصه های گوناگون ، بتوانیم مجددا هم صحبت شویم . متشکرم

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا