آخرین خبرهااسلایدرعلم و تکنولوژی

گوگل چین نتایج جستجوی هر فرد را همراه با شماره تلفن در اختیار دولت قرار می‌دهد

گوگل چین

اوایل مرداد ماه گزارش شد که گوگل در حال کار روی یک موتور جستجوی دستکاری شده برای کشور چین است. حال مشخص شده سیستم اولیه‌ای که برای این موتور جستجو طراحی شده، محتوای سرچ شده توسط هر کاربر را کنار شماره تلفنش ذخیره می‌کند. بدین ترتیب اپلیکیشین اندروید این موتور جستجو که Dragonfly یا گوگل چین لقب گرفته قادر خواهد بود تک تک سرچ‌های کاربران چینی را به راحتی کنار هم ذخیره کرده و لیستی از فعالیت آنها را ثبت نماید.

علاوه بر این سیستم یاد شده اسامی و عباراتی همچون «حقوق بشر»، «اعتراضات دانشجویی» و «جایزه نوبل» را در لیست سیاه قرار داده و کاربر نمی‌تواند به صفحه‌ای مربوط به این عناوین دسترسی پیدا کند. به گزارش نشریه The Intercept سیستم جستجوی مخصوص چین، حتی نتایج میزان آلودگی هوای شهرهای این کشور را به سایت‌های چینی ارجاع می‌دهد و کاربر نخواهد توانست ارقام سایت‌های بی طرف را مشاهده کند.

البته هنوز گوگل اطلاعات رسمی زیادی از پروژه Dragonfly (سنجاقک) منتشر نکرده و سعی کرده در برابر تمامی گزارشات، سکوت پیشه کند. تنها گفته شده که فعالیت ساکنین مانیتن ویو در حال حاضر بیشتر در مرحله آزمایشی بوده و هنوز تا تولید یا عرضه گوگل چین، زمان زیادی باقیمانده است.

در ابتدا گزارش شده بود که نسخه چینی موتور جستجوی گوگل قرار است دسترسی به برخی سایت ها و همچنین نتایج جستجو را مطابق نظر دولت چین محدود سازد. گفته شده پروژه مذکور با نام مستعار «Dragonfly» از حدود سال ۲۰۱۷ آغاز به کار کرده و احتمالاً بین ۶ تا ۹ ماه آینده تکمیل شود.

این مسئله موجب شد که بالغ بر هزار نفر از کارمندان گوگل با امضای نامه‌ای، به تلاش این کمپانی در جهت ساخت نسخه‌ای سانسور شده از موتور جستجوگرش برای کشور چین اعتراض کنند. در این نامه، کارمندان خواستار شفافیت هرچه بیشتر و در نظرگیری حقوق بشر در تصمیم گیری ها شده اند؛ زیرا پایش اینترنت و همکاری با دولت چین، می تواند به ساکت کردن صدای معترضان و به خطر انداختن اطلاعات فعالان سیاسی و اجتماعی منجر شود.

پس از این اعتراضات ساندار پیچای مدیر اجرایی و سرگی برین هم مؤسس گوگل در جمع کارمندان کمپانی حاضر شدند و درباره پروژه موسوم به Dragonfly برای بازگشت به بازار چین توضیحاتی ارائه دادند تا صدای معترضین را خاموش کنند.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا