آخرین خبرهااجتماعیاستان ها

در همایش جایگاه شوراها در توسعه گردشگری مطرح شد؛ حضور تشکلهای مردم نهاد باید فرصت تلقی شود/ پبشرفت ایران در جذب گردشگری سلامت/ شوراها بهترین پل ارتباطی برای جذب گردشگر

همایش جایگاه شوراها در توسعه گردشگری به همت کانون طلایه داران سازندگی خزر و بخشداری چابکسر در سالن شهید نارنجی این شهر برگزارشد .

حضور تشکلهای مردم نهاد باید فرصت تلقی شود/ نگاه بسته و امنیتی سم و مانع است

در ابتدای این مراسم مدیرعامل کانون طلایه داران سازندگی خزر ضمن عرض خیرمقدم و خوشامدگویی گفت : کانون طلایه داران سازندگی خزر یک ان جی او است که با محور فعالیت توسعه انسانی و توسعه اقتصادی متولد شد.

ابوالفضل رضایی اظهار داشت : امروز ما مهمان دپارتمان اقتصادی این کانون هستیم که همایش جایگاه شوراها در توسعه گردشگری را با همت بخشداری چابکسر برگزار می کنیم. وی افزود : امیدوارم رویکرد توسعه نگر و روشن دولت تدبیر و امید برای تشکل های مردم نهاد همچنان ادامه یابد ؛ تشکل های مردم نهاد با فعالیت خودشان در سطح جامعه و تقویت روح مشارکت اجتماعی و مطالبه گری برای تقویت نهادهای مدنی در گستره ی دیگر فعالیت هایی که می تواند به توسعه پایدار کمک کند در پیش داشته باشیم .
مدیرعامل کانون طلایه داران سازندگی خزر با اشاره به اینکه یکی از دلایلی که برای این نوع از تشکل ها می تواند سم و مانع باشد نگاه بسته و امنیتی روی این تشکل ها است که با نگاه فراخ و توسعه یافته چندسال اخیر خوشبختانه بستر مناسبی دیده شده است .وی ادامه داد : تشکل های مردم نهاد به عنوان حلقه واسط بین مردم و دستگاه های اجرایی و یا دولت می توانند رویکرد و فعالیت های اجتماعی و فرهنگی را مهندسی کنند .
رضایی در پایان  اضافه کرد : حضور تشکل های اینچنینی باید برای دستگاه های حاکمیتی و دولتی یک فرصت تلقی شود .

اهمیت گردشگری روستایی و ملزومات آن 

در ادامه مراسم بخشدار چابکسر ضمن عرض خیرمقدم گفت:  این جمله «ایران کشوری چهارفصل است» را  بیشتر مردم شنیده اند که  به این معنی است که در هرزمانی به چهار گوشه ایران نگاهی کنند می توانند چهار فصل سال این طبیعت زیبا و چشم گیرانه را همراه با اثار ارزنده و تاریخی فرهنگی مشاهده کنند.

انوشیروان مباشر امینی در ادامه بیان داشت : مناطق روستایی یکی از پرجاذبه ترین مناطق گردشگری است متاسفانه تاکنون نتوانستیم از این نعمت خدادادی برای بهبود و رفاه وضع اقتصادی روستا ییان و درامد ملی کشور و حتی توسعه منابع طبیعی اقتصادی و اجتماعی کشورمان استفاده کنیم. این در حالی است که در بسیاری از کشورهای گردشگری یکی از منابع مهم درامد گردشگری روستایی است.

بخشدار چابسکر  با طرح این سوال که  اینکه توریست روستایی چیست افزود : توریست روستایی به مسافرت هایی گفته می شود که توسط افراد مختلف ساکن یک کشور یا افراد مختلف ساکن کشورهای دیگر به یک نقطه روستایی صورت می گیرد و این مسافرت ها و فردی که مسافرت می کند با اثار تاریخی مذهبی طبیعی صنعت و اداب و رسوم روستای میزبان اشنا می شود .

وی در ادامه اضافه کرد: مسافرانی که وارد یک روستا می شوند و مدتی در انجا می مانند نیازهای فراوانی همانند هتل سالن های غذاخوری بازار دارند که اگر این خواسته ها و امکانات گردشگران در روستا فراهم شود درامد بسیار بالایی نصیب مردم خواهد شد. گردشگری روستایی یکی از راه های مناسب برای توسعه روستایی است با توسعه روستایی می توان بهبود و عمران ابادانی روستا را تضمین کرد .

وی خاطرنشان کرد برای توسعه گردشگری روستایی و جذب گردشگران باید به صورت درست و مناسبی برنامه ریزی کنیم و این امر را در روستاها باید شوراهای اسلامی و دهیاری در روستا برعهده گیرند .اگر شوراهای اسلامی بخواهند مردم مناطق روستایی از فایده های گردشگر روستایی بهره مند شوند باید پس از تصمیم گیری برای اجرای طرح خود برنامه ریری کنند شوراهای روستاها باید توجه کنند که در برنامه ریزی باید چهار مرحله انجام شود: مطالعه و بررسی اولیه ، انتخاب سازمان های همکار ایجاد زمینه های گردشگری و ایجاد و زمینه های تامین امکانات توجه کافی داشته باشند . برای جلب گردشگر و تبدیل روستا به یک روستای گردشگر پذیر باید بررسی شود که ایا روستا امکانات و وضعیت لازم را برای این کار دارد یا نه برای این کار باید با مردم مشورت شود . هدف شورا از توسعه گردشگری و معایب برای مردم بازگو و نظر انها در این زمینه پرسیده شود زیرا اگر مردم در کار گردشگری مشارکت نکنند برنامه های گردشگری هم موفقیت امیز نخواهد بود .همچنین باید یک بازار مناسب برای گردشگران اماده شود و تابتوانند صنایع دستی و محصولات و غذاهای محلی را از آن تهیه کنند این بازار برای خرید سوغاتی هم به انها کمک خواهد کرد .
وی اذعان داشت : هیچ شورایی برای توسعه گردشگری روستایی به تتهایی امکانات و توانایی های لازم را در اختیار ندارد به علاوه بر اساس قانون شوراها به تنهایی نمی توانند این کار را انجام دهند بنابراین باید تلاش شود با سازمان های مسئول و علاقه مند به همکاری دعوت شوند و پس از اماده کردن مقدمات برنامه ریزی باید زمینه های لازم برای گردشگری بررسی و ایجاد شود.
وی اظهار داشت : سازمان های دولتی مسئول می توانند در این مورد شوراهای روستایی را راهنمایی کنند .مطمعن بودن از وجود امکانات ، وجود راه های ارتباطی دفاتر خدماتی مخابرات امکانات بهداشتی برق رسانی و مانند آن از امکانات اولیه برای گردشگر هستند که  اگر این امکانات برای گردشگر وجود ندارد برای تهیه ان باید تلاش گردد .

پبشرفت ایران در جذب گردشگری سلامت

در ادامه دکتر الهامی پژوهشگر گردشگری سلامت گفت : صنعت گردشگری امروزه تقریبا ۷ درصد از مبادلات اقتصاد جهانی را به خود اختصاص داده است  و کشور ماهم در زمینه مدیکال توریسم (گردشگری سلامت) پیشرفت های شایانی داشته است.

این پژوهشگر در ادامه خاطرنشان کرد: از انواع گردشگری سلامت ،گردشکری پزشکی است که افراد برای اعمال جراحی درمانی مهاجرت می کنند به کشور دیگر و از آن خدمات برخوردار می شوند که حساسترین نوع گردشگری هم این است . نوع دیگر طبیعت درمانی است که بیمار با توجه به دستور پزشک به چشمه سارهای طبیعی مراجعه می کند و مورد دیگر گردشگری تندرست است که در این حالت فرد بیمار نیست و دچار عارضه خاص پزشکی نیست و برای اینکه بتواند از محیط های پرتنش و استرس زا دور شود این فرد به محیط های خلوت تر مراجعه می کند .

دکتر الهامی در ادامه ابراز داشت: در اکثر استان ها شورای راهبردی برای گردشگری سلامت داریم و  جایگاه شوراها باید در این زمینه پررنگ تر باشد . شوراها بازوی اجرایی گردشگری سلامت در ان منطقه هستند .گردشگری سلامت چند بعدی و چندین اداره ای است و  شورای روستا می توانند نقش هماهنگ کننده و تسهیل گر را داشته باشند.

شوراها بهترین پل ارتباطی برای جذب گردشگر

در ادامه این همایش نیز  لیلا رئوف رئیس اداره میراث فرهنگی وصنایع دستی و گردشگری شهرستان رودسر گفت: شوراها چون دارای یک نهادی هستند که قدرت تصمیم گیری و قدرت اجرایی دارند می توانند ارتباط خیلی بزرگی را بین نهادها و ادارات و مردم ایجاد کنند . اگر ما بخواهیم در صنعت گردشگری ورود کنیم و بخواهیم در گردشگری روستاها جوان ها ، فرهنگ و داشته هایمان را حفظ کنیم یکی ازمواردی است که شوراها باید ورود کنند و جایگاه ها ی خاص این موارد را فراهم کنند و با توجه به شناخت و ارتباطی که با مردم دارند به راحتی می توانند در این زمینه ورود کنند و بستر مناسبی را فراهم کنند .

رئوف در ادامه گفت: اظهار داشت :با توجه به اینکه شوراها پل ارتباطی هستند و می توانند این ارتباط را ایجاد کنند بهترین مواردی هستند که این سرمایه گذارها را شناسایی و هدایت کنند .وی در خصوص بوم گردی گفت : بوم گردی یعنی ما میخواهیم سیمای روستایی خود را با همان سیمایی که الان در روستا می بینیم حفظ کنیم . ورود توریست می تواند یک تیر دولبه باشد هم می تواند خسارت و هم منافع داشته باشد خسارت از این جهت که اگر ما هدایتشان را به درستی انجام ندهند بجای تاثیری گذاری تاثیر می پذیریم . ما باید تا انجا که می توانیم فرهنگ خودمان را اطلاع رسانی کنیم .

مطالب پیشنهادی

‫2 دیدگاه ها

  1. حرف اینجانب از کودکی این بوده است که مقدار … متر مکعب از آبی که بیش از ۹۵ % از آبی است که در بارندگی ها باعث جاری شدن سیل و طغیان رودخانه در بخش محمله شهرستان خنج استان فارس می شود از محلی به نام بیدزرد در بالادست روستای ابوالفضل (ع) دهستان چاه طوس بخش محمله شهرستان خنج استان فارس جاری می شود آرزوی اینجانب از کودکی این بوده است تا جلو مقدار … متر مکعب آبی را که بیش از ۹۵ % از آبی است که در بارندگی ها باعث جاری شدن سیل و طغیان رودخانه در بخش محمله شهرستان خنج استان فارس می شود را در محلی به نام تنگه یدزرد در بالادست روستای ابوالفضل (ع) دهستان چاه طوس بخش محمله شهرستان خنج استان فارس را با احداث بند یا سدی خاکی یا هرچه که جنابعالی و اطرافیانت بر آن بنا نام بگذارید بگیرم تا این روزهای بارندگی در بخش محمله شهرستان خنج استان فارس را به فصل های طلایی در بخش محمله شهرستان خنج استان فارس تبدیل کنم اینجانب از اینکه مقدار … متر مکعب از آبی که بیش از ۹۵ % از آبی است که در بارندگی ها باعث جاری شدن سیل و طغیان رودخانه در بخش محمله شهرستان خنج استان فارس می شود سهم خلیجی می شود که می خواهند نام آن را به جای فارس به نام جعلی عربی تبدیل کنند ناراضی هستم اینجانب حتی راضی نیستم تا سرریز مقدار … متر مکعب از آبی که بیش از ۹۵ % از آبی است که در بارندگی ها باعث جاری شدن سیل و طغیان رودخانه در بخش محمله شهرستان خنج استان فارس می شود که از محلی به نام بیدزرد در بالادست روستای ابوالفضل (ع) دهستان چاه طوس بخش محمله شهرستان خنج استان فارس جاری می شود سهم خلیجی می شود که می خواهند نام آن را به جای فارس به نام جعلی عربی تبدیل کنند اینجانب در نظر دارم با تغییر مسیر سرریز مقدار … متر مکعب از آبی که بیش از ۹۵ % از آبی است که در بارندگی ها باعث جاری شدن سیل و طغیان رودخانه در بخش محمله شهرستان خنج استان فارس می شود که از محلی به نام بیدزرد در بالادست روستای ابوالفضل (ع) دهستان چاه طوس بخش محمله شهرستان خنج استان فارس جاری می شود را سهم دریاجه فصلی در شهر خنج شهرستان خنج استان فارس نمایم.

  2. امام علی (ع) می فرمایند : کسی که آب و خاک یعنی نیروی طبیعی دارد و نیروی انسانی خود را برای بهره برداری به کار نمی بندد و با فقر و گدایی می گذراند نفرین و لعنت بر او باد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا