آخرین خبرهااقتصادیملی

سرمایه گذاری در صندوق طلا به جای سکه های خانگی

امکان دارد خریدار سکه و طلای تقلبی تحویل بگیرد و در نهایت زمان فروش متوجه کلاهی که برسرش رفته گردد یا در زمان نامناسب و سقف نرخ ها اقدام به خرید کند که در هر دو صورت دستاوردی جز آسیب نخواهد داشت. پس راه کار چیست؟ چگونه میتوان از این فلز گرانبها برای سرمایه گذاری با حدی از خطر منطقی بهره برد؟ جواب آسان هست؛ صندوق های سرمایه گذاری مبتنی بر سکه طلا. این صندوق ها روش نوینی برای سرمایه گذاری غیرمستقیم هستند که هم احتیاج مخاطب های بازار سرمایه را جواب می دهد و هم چالش ها و دغدغه های خرید سنتی طلا را در پی ندارند. در مورد سرمایه گذاری در این صندوق ها “ایسنا” در مورد سرمایه گذاری در این صندوق ها “ایسنا” با حجت اله نصرتیان کارشناس بازار سرمایه و مدیرعامل شرکت سبدگردان انتخاب مفید که تجربه راه اندازی صندوق سرمایه گذاری عیار را دارد، اظهار کرد وگو کرده که حاصل آن را در ادامه مطالعه می کنید.

در ماه های موخر شاهد کاهش چشم گیر نفع سپرده های بانکی هستیم؛ همین مبحث موجب شده تا اغلب مردم در پی راهی برای حفظ ارزش سرمایه اولیه یا حتی اکتساب نفع زیادتر باشند. خریدوفروش ارز، خودرو، سکه و طلا موجب شده تا بعضی یک شبه میلیون ها تومان به دست آورند و تعداد قابل ملاحظه ای از مردم هم بخش عمده ای از سرمایه زندگی شان را در فضای دلال بازی بازار از دست بدهند. به عنوان یک فعال اقتصادی چه ایده ای دارید که اشخاص تقاضاکننده بتوانند از طریق آن هم ارزش سرمایه شان را حفظ نمایند و هم از تنش های غیرمنتظره بازار در امان باشند؟

به عنوان یک فعال اقتصادی چه ایده ای دارید که اشخاص تقاضاکننده بتوانند از طریق آن هم ارزش سرمایه شان را حفظ نمایند و هم از تنش های غیرمنتظره بازار در امان باشند؟ اولین سوژه ای که باید هر سرمایه گذار یا فردی که قصد دارد اکتساب نفع کند موردنظر قرار دهد، بحث تخصص هست؛ اگر واقعا در حوزه ای به طور مثال خرید و فروش سکه و طلا و حتی ارزهای بیگانه تبحری ندارند، با سرمایه ای که به دشواری آن را به دست آورده اند وارد بازار سرمایه نشوند. بازارهای این چنینی دورنمای فریبنده ای دارد، حال آنکه همیشه به نتیجه دلخواه ختم نمی توان. فعالیت اقتصادی شاید به ظاهر امر آسان و سهل الوصولی باشد، اما یک اشتباه آسان توان دارد آسیب قابل ملاحظه ای را به سرمایه گذار تحمیل کند. مثال این اتفاق افرادی هستند که وارد بازار خرید و فروش سکه می گردند تا از نوسانات آن فایده ای عایدشان گردد. در نتیجه داشتن دانش و تخصص در بازار سرمایه اهمیت زیادی بالایی دارد. بازهم می گویم شاید برای مردم عادی تنوع قسمتی یا حرفه ای گرایی در بازار سرمایه مبحث نامأنوس و حتی پیچیده ای باشد؛ برای همین سفارش می گردد از اشخاص متخصص در حوزه مدیریت دارایی کمک گرفته گردد؛ در حقیقت واسطه های بازار سرمایه نیز برای همین منظور تشریح شده اند. این شرکت ها که در قالب کارگزاری یا شرکت های مالی فعالیت می کنند، واسط بازار سرمایه و سرمایه گذار هستند. هر سرمایه ای چه خرد و چه کلان مطمئنا برای دارنده آن با اهمیت و به همان اندازه  با ارزش هست، در نتیجه باید خوب ترین هدف گذاری صورت پذیرد. مزیت چنین اقدامی کاهش خطر سرمایه گذاری، تنوع قسمتی و استفاده از دانش و تخصص اشخاص حرفه ای هست. اگر سوابق شرکت هایی که در این حوزه ارزش شایسته ای دارند را ارزیابی کنید تماما مشخص هست که روش های سرمایه گذاری این شرکت ها به مراتب قویتر از ورود شخصی و انفرادی اشخاص به بازار سرمایه هست. به عنوان مثال شرکتی که صندوق سرمایه گذاری طبق سکه طلا را به مخاطبانش عرضه می کند، می داند چه زمانی اقدام به خرید سکه کند و چه زمانی در موقعیت فروش قرار بگیرد که دست کم آسیب ممکن و بیشترین نفع را حاصل کند. چنین چیزی منحصرا از طریق دانش اقتصادی و آنالیز جزئیات پیچیده بازار داخلی و بیگانه فراهم می گردد. تجربه سال های موخر نشان می دهد کمتر کسی توان دارد به صورت شخصی و مستمر و از طریق سرمایه گذار مستقیم از تحولات بازار نفع اکتساب کرده و زیانی نبیند؛ به همین سبب هست که نقش واسطه های سرمایه گذاری و استفاده از دانش و تخصص آنان اهمیت می یابد. شرکت های معتبر فعال در این حوزه از طریق جذب سرمایه های وسیع سرمایه گذاران، سهام های متنوع و وسیع ای را خریداری می نمایند که خطر و خطر را برای اکتساب نفع آنان کاهش می دهد.

سالها است اقتصاد مدرن به سمت سرمایه گذاری در بورس روی آورده، به چه سبب هنوز فرهنگ این سبک از سرمایه گذاری در کشورمان جا نیفتاده هست؟

علی رغم اینکه بورس از دهه های ۴۰ و ۵۰ شمسی در ایران با فراز و نشیب هایی فعال بوده هست، اما معنا بورس در کشورمان هنوز بسیار جوان هست و این وظیفه فعالین این بازار هست که ماهیت و مزایای این بازار را به عموم مردم بشناسانند. قطعاً اگر مردم از مزایایی که در این بازار متنوع وجود دارد آگاه گردند، اقبال عمومی زیادتر خواهد گردید. همان طور که در اغلب کشورهای مدرن و ثروتمند دنیا شاهد این مبحث هستیم که مردم سرمایه شان را به امید سوداگری در بازار مسکن و یا طلا و ارز به خطر نمی اندازند آنان از پتانسیل سرمایه گذاری در بورس آگاه شده اند و این مبحث را راه کار فعالیت اقتصادی و اکتساب نفع خود قرار داده اند. در این روش اکتساب نفع در فضایی سالم و رقابتی انجام می گردد و همه از کار انجام شده برخوردار می گردند.

چنین سرمایه گذاری هایی چه مزایایی برای اقتصاد کشور و مردم دارد؟

مهمترین مزیت آن تجمیع وجود نقد بلا استفاده هست؛ چون که زیادی از مردم اولا امکان سرمایه گذاری مستقیم در زیادی از ابزارهای سرمایه گذاری را ندارند، ثانیا از پیامد این سرمایه گذاری به دلیل نداشتن تخصص هراس دارند. زیادی از مردم گمان می کنند مبلغ پس اندازشان کمتر از چیزی هست که بتوانند با آن سرمایه گذاری کنند؛ درحالی که صندوق های سرمایه گذاری همه این موانع را برطرف کرده و عموم مردم با اطمینان توان دارند پس اندازهای حتی ناچیز خود را به این صندوق ها که توسط مسئولان حرفه ای هر حوزه مدیریت می گردد سپرده و از مزایای آن برخوردار گردند. قطعاً این سرمایه گذاری ها موجب رونق فعالیت های اقتصادی بنگاه های سرمایه پذیر نیز خواهد گردد.

اندکی در مورد صندوق های طلا و ETF ها توضیح دهید؟

صندوق های طلا وسیله تقریبا تازه ای هستند که این امکان را به سرمایه گذار می دهد بدون خرید سکه در این فلز گرانبها سرمایه گذاری کند. ضمن اینکه با توجه به ذات صندوق های سرمایه گذاری مشترک، این سرمایه گذاری را به صورت غیرمستقیم و از طریق یک سبدگردان حرفه ای انجام می گردد تا حتی المقدور از نوسانات غیرمنتظره سرمایه گذاری در امان باشد. علاوه بر این خصوصیت دیگر این صندوق ها استعداد سرمایه گذاری با دست کم سرمایه هست؛ چنانکه در صندوق عیار این سرمایه گذاری با مبلغ ناچیز یک هزار تومان شروع می گردد؛ درحالی که اگر کسی قصد خرید سکه طلا داشته باشد، باید اندکی بیشتر از دو میلیون تومان برای خرید یک سکه کامل پرداخت کند. این بدان معناست که با خرید یک واحد از این صندوق در عمل صاحب یک دو هزارم یک سکه فیزیکی می گردد و از این طریق انعطاف پذیری سرمایه گذاری در سکه طلا برای مخاطب های این فلز گرانبها افزایش می یابد. خصوصیت بعدی این صندوق ها اصطلاحاً «ای. تی. صندوق های سرمایه گذاری با استعداد خرید و فروش در بورس را ای. اِف (ETF=Exchange Trade Fund) این بدان معناست که برای صادر کردن یا ابطال واحدهای این صندوق احتیاج به مراجعه حضوری به مدیر صندوق نیست و از طریق سیستم های معاملاتی آنلاین مربوط به تمامی کارگزاران عضو بورس کالا، امکان خریدوفروش این نماد وجود دارد. خریدوفروش نماد عیار در تمامی سیستم های معاملاتی عرضه شده توسط کارگزاران عضو بورس کالا امکان پذیر هست؛ در نتیجه برای نمونه خرید و فروش گران آنلاین هر یک از این کارگزاران با ورود به صفحه معاملاتی خود امکان خرید یا فروش این نماد را خواهند داشت.

مردم از چه طریق توان دارند در صندوق های طلا سرمایه گذاری کنند؟ و ضمانت برگشت پول یا سرمایه گذاری انجام شده، چیست؟

علاوه بر این از الزامات صندوق های ای. اِف وجود بازارگردان برای افزایش نقدشوندگی صندوق هست؛ در نتیجه در هر زمان که سرمایه گذاران اقدام به خرید یا فروش این صندوق کنند، بازارگردان آمادگی کامل دارد تا در این بخش عرضه یا درخواست ها را جواب دهد. عمده سرمایه گذاری این صندوق در سکه طلاست. این سکه ها در قالب سپرده کالایی هست.

وجوه پرداختی مردم دقیقاً در کجا سرمایه گذاری می گردد؟

به این شکل که در بدو امر صندوق، سکه های مورد احتیاج خود را خریداری کرده و نزد یک بانک عامل سپرده گذاری می کند. این سپرده ها در تابلوی بورس کالا قابل خرید و فروش هست. علاوه بر این این صندوق امکان ورود به بازار مشتقه برای پوشش خطر سکه های خریداری شده را نیز دارد و نیز توان دارد قسمتی از دارایی خود را اوراق با درآمد ثابت سرمایه گذاری کند. از مزایای این صندوق میتوان به سرمایه گذاری در سکه طلا به صورت غیرمستقیم و با پایین ترین میزان سرمایه گذاری اشاره نمود. همان طور که پیش تر نیز به آن اشاره شد، سرمایه گذار توان دارد با دست کم یک هزار تومان اقدام به سرمایه گذاری در این صندوق کند.

اخیراً صندوق سرمایه گذاری عیار را راه اندازی نموده اید، این صندوق چه آورده ای برای تقاضا کنندگان دارد؟

دومین مزیت نقدشوندگی بالاست که این ضمانت را به سرمایه گذار می دهد با خیالی آسوده به این صندوق ورود و از آن خارج گردد. در حقیقت خریدار این صندوق نباید ابدا دلواپس برگشت سرمایه اش باشد، چراکه از طریق سازوکاری که در بورس برای این صندوق ها حدس شده، برگشت مراجع مالی سرمایه گذار ضمانت شده هست. شاید در ظاهر بعضی گمان کنند، تفاوتی میان دو روش نباشد؛ اما از آنجایی که بحث اقتصادی و علمی مطرح هست و از آن طرف نوسانات بازار داخلی و بین المللی بر نرخ ها تأثیرگذار هست، باید اندکی محتاط تر در این مورد تصمیم گرفت. چند نکته را باید برای جواب به این سوال موردنظر قرار دهیم؛ اول اینکه مدیر صندوق سرمایه گذاری طلا به عنوان یک مدیر حرفه ای نظارت کامل و دائمی بر روی پرتفوی صندوق خود دارد و توان دارد برای جلوگیری از آسیب و زیان احتمالی سرمایه گذاران، تصمیم های متنوعی در شرایط متفاوت بازار بگیرد که اشخاص عادی لزوما این سطح از دانش یا وقت و انرژی کافی برای نظارت مداوم بر روی پرتفوی شخصی خود را ندارند.

آیا افرادی که در صندوق طلا سرمایه گذاری می کنند، نفع بیشتری عایدشان می گردد یا افرادی که شخصاً اقدام و خریدوفروش می کنند؟

به عنوان نمونه مدیر صندوق در شرایط متفاوت بازار توان دارد از امکان پوشش خطر نوسان نرخ سکه به واسطه ابزارهای بازار آتی سکه استفاده نماید و در موقع ضرورت از این بازار خارج گردد. دوم اینکه صندوق از امکان بازارگردان برای نقدشوندگی بالای خود برخوردار هست، در نتیجه چنانچه بازار به سمت صف خرید یا صف فروش (بازار یک طرفه) متمایل گردید، بازارگردان با عرضه و تقاضاهای خود سرمایه گذاران را از وجود طرف معاملاتی مطمئن می کند تا با خیالی آسوده اقدام به انجام معاملات کنند. این امر موجب می گردد که تفاوت نرخ بین عرضه و درخواست ها به پایین ترین میزان برسد، درحالی که چنانچه فرد به طور مستقیم سرمایه گذاری کند؛ اولا تضمینی برای نقدشوندگی در شرایط یک طرفه بازار وجود ندارد، ثانیا عموما تفاوت بین نرخ های عرضه و درخواست ها بسیار زیادتر از نرخ صندوق هست، در نتیجه اطمینانی در اکتساب نفع در ورود و خارج شدن ها در این بازار برای این دسته از سرمایه گذاران وجود ندارد. تا قبل از درج گواهی های سکه طلا در بورس کالا و پس از ان ایجاد صندوق های سرمایه گذاری مبتنی بر طلا این تمایل برای داشتن سکه فیزیکی می توانست صحیح باشد؛ اما همیشه خطر های زیادی برای این سرمایه گذاری وجود داشت؛ به طور مثال خطر حفظ از این دارایی یا خطر جابجایی سکه های طلا می توانست به سرمایه گذار آسیب بزند؛ اما با ورود دو وسیله پیش تر گفته شده اولا این امکان به سرمایه گذار داده گردید تا با یک دهم نرخ حقیقی سکه اقدام به سرمایه گذاری در آن کند؛ ثانیا با دارا بودن این دارایی در عمل از منفعت های افزایش ارزش سکه فیزیکی برخوردار گردد و هر زمان احتیاج به سکه فیزیکی داشت با نقدکردن گواهی سکه خود اقدام به خرید سکه فیزیکی در بازار کند. با تأسیس صندوق های مبتنی بر سکه طلا علاوه بر مزایای فوق این امکان به سرمایه گذار داده گردید که با ورود به این صندوق ها،  از نظر و تخصص مسئولان حرفه ای صندوق در ایجاد منفعت زیادتر و جلوگیری از آسیب و زیان در شرایط متفاوت بازار استفاده نماید.

زیادی از مردم خرید سکه و طلا را به سبب خصوصیت هایی که دارد، قابل اطمینان ترین نوع سرمایه گذاری می دانند، با این حال خیلی ها از خرید سکه و طلا، آسیب هنگفتی را متحمل شده اند، پیشنهاد شما در این مورد چیست؟

ضمن اینکه نقدشوندگی بالای این صندوق ها نگرانی سرمایه گذاران از موفقیت در ورود و خارج شدن های احتمالی در شرایط متفاوت بازار را مرتفع می کند. طبعا دادن ضمانت و پایبندی در سودآوری در بازار سرمایه با توجه به ماهیتی که دارد، امکان پذیر نیست و سرمایه گذاران باید به نوع سرمایه گذاری و دارایی هایی که خریداری می نمایند، توجه نمایند. همان طور که گفته گردید عمده سرمایه گذاری این صندوق در سکه طلاست.

آیا میتوان حد و حدودی از میزان سودآوری صندوق های سرمایه گذاری طلا عرضه کرد؟

ارزش سکه طلا نیز منسوب به دو عامل نرخ جهانی انس طلا و طبعا نرخ ارز برای مبدل این نرخ به ریال هست. نمودارهای سال های گذشته نشان می دهد برآیند بلندمدت نوسانات ارزش سکه، مثبت بوده و برای سرمایه گذاران در آن سودآور بوده هست. هیچ سرمایه گذاری بدون خطر نیست. سرمایه گذاری در صندوق طلا نیز از این قاعده مستثنا نیست.

خطر صندوق های سرمایه گذاری طلا چقدر هست؟

عمده خطر این صندوق، نوسان ارزش سکه در بازار هست. البته همان طور که گفته شده مدیر صندوق وسیله لازم برای پوشش خطر ذکر شده را دارد. جامعه هدف این صندوق همه مردم هست. به عبارت خوبتر، این صندوق مناسب همه افرادی هست که متمایل هستند کوچک ترین پس انداز آنان استعداد سرمایه گذاری در طلا را داشته باشد.

هر شخص چقدر توان دارد در این صندوق ها سرمایه گذاری کند؟

بخش مهمی از بازده این صندوق های متأثر از بازده سکه طلاست؛ اما به مدد سایر ابزارهای بازار مشتقه که صندوق امکان استفاده از آنان را دارد، این بازده توان دارد کمتر یا زیادتر باشد. تنوع صندوق ها در سایر کشور خیلی زیادتر هست.

بازده صندوق های سرمایه گذاری طلا چقدر هست؟

صندوق عیار همانند صندوق های سرمایه گذاری در کامودیتی ها یا همان کالا هست که در سایر کشورها در سایر فلزات اعم از گرانبها یا معدنی وجود دارند.

آیا در سایر کشورها هم چنین صندوق هایی وجود دارد؟

برای سرمایه گذاری در این صندوق داشتن کد بورسی الزامی هست. بعد از اخذ کد بورسی خرید یا فروش این صندوق ها امکان پذیر هست؛ اما سفارش ابدی ما برای سرمایه گذاران اجتناب از واکنش های هیجانی به نوسانات احتمالی در بازار هست.

مردم برای سرمایه گذاری در این صندوق ها چه مواردی باید موردنظر قرار دهند؟

ماهیت سرمایه گذاری ایجاب می کند که دیدگاه بلندمدت را موردنظر دارا باشند و به تیم های حرفه ای که مدیریت صندوق های سرمایه گذاری را برعهده دارند، مطمئن باشند تا در نهایت از منفعت های آن برخوردار گردند.

انتهای پیام

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا