آخرین خبرهااسلایدرعلم و تکنولوژی

کشف ۳ جرم در مرکز کهکشان راه شیری

مرکز کهکشان راه شیری

محققان سه جرم عجیب را در نزدیکی کمان  A یافتند. کمان‌ A، یک منبع قوی امواج رادیویی بسیار فشرده و پرجرم در مرکز کهکشان راه شیری است و تصور می‌شود که یک سیاه‌چاله ابر پرجرم باشد.

به گزارش تدبیرشرق پس از ۱۲ سال مشاهده  “تلسکوپ‌های کک”(W. M. Keck Observatory) در رصدخانه مونوکی در هاوایی، محققان دریافتند که در حال حاضر سه جرم اسرارآمیز در اطراف این سیاه چاله عظیم قرار دارند.

محققان توضیحات بسیاری در مورد این گناه ها نداده اند، اما فرضیه آنان این هست که این ها قسمتی از اجرام “کلاس جی” (G-class) Keck Observatory) در رصدخانه مونوکی در هاوایی، محققان دریافتند که در حال حاضر سه گناه اسرارآمیز در اطراف این سیاه چاله شگرف قرار دارند.

اجرام کلاس جی چه می باشند؟

در سال ۲۰۰۴، گروهی از اخترشناسان یک گناه قرمز رنگ و خاکی را که در اطراف کمان A می چرخیدند، تماشا کردند. محققان این اجرام را G1 نامیدند پس از آن در سال ۲۰۱۲ نیز یک گناه همانند به G1 که در حال چرخش بود تماشا کردند و آن را G2 محققان این اجرام را نامیدند. دانشمندان در ابتدا معتقد بودند که آنان ابرهای گاز می باشند.

با این وجود، هنگامی که اجرام به کمان A نزدیک شدند، ستاره شناسان نظر خود مبنی بر ابرهای گازی بودن را عوض کرده و گمان کردند که G1 و G2 ستاره های پف کرده می باشند. آنان به اندازه کافی شگرف بودند تا بتوانند از سیاه چاله جدا گردیده و توسط یک ابر بزرگ گرد و غبار و گاز محاصره گردند.

جی۳،جی۴ و جی۵

با استفاده از “طیف سنج تصویربرداری مادون قرمز کک” (OSIRIS)، )، محققان توانستند گاز و گرد و غبار اطراف سیاه چاله را اندازه گیری کنند، که این امر موجب گردید تا این سه جسم جدید خارق العاده فوری و در حال حرکت نزدیک به کمان A را بیابند.

جی۳، جی۴ و جی۵ ” (G3, G4, And G5) اجرام روشن، قرمز رنگ و غبارآلودی می باشند که هیدروژن منتشر می کنند. آنان همانند ابرها پف کرده به نظر می رسند، اما آنان مثل ستاره های فشرده و جامد می باشند. از دید محققان، این اجرام با سرعت یک دهم سرعت G1 وG2  در حال حرکت می باشند و روشن تر از آن دو نیز می باشند.

در نزدیکی مرکز راه شیری، حدود یک دهم سال نوری دور از سیاه چاله ۳۶ ستاره شگرف جوان به اسم ستاره B از دید محققان، این اجرام با سرعت یک دهم سرعت .

در مدارهای طولانی در اطراف سیاه چاله، قرار دارند. محققان اعتقاد دارند که “مکانیزم کوزای” (Kozai- mechanism) مشکل این هست که حضور این سیاهچاله، ایجاد ستاره های جدید در این قسمت از کهکشان را غیرممکن می سازد. محققان اعتقاد دارند که “مکانیزم کوزای” () توان دارد توضیحی عرضه دهد.

هنگامی که دو ستاره کنار هم در نزدیکی یک سیاهچاله قرار دارند، نیروی شگرف گرانش سیاهچاله، مدارهای خود را منحرف می کند و موجب می گردد آنان با یکدیگر برخورد نمایند.

این برخورد علت می گردد تا این ستارگان با یکدیگر ترکیب شده و مقدار بسیاری انرژی تولید کنند و این عمل موجب ولادت یک ستاره شگرف جدید احاطه شده توسط یک ابر خاکی و قرمز رنگ می گردد. پژوهش ها محققان ۶ ژوئن در” نشست انجمن نجوم آمریکا”(American Astronomical Society Meeting) محققان به مطالعه خود در مورد این اجسام ادامه خواهند داد.

انتهای پیام