آخرین خبرها

مبعث و طلوع عقلانیت

امین زینی وند*- انتخاب حضرت محمد(ص) به عنوان نبی خاتم آغازگر رسالت سنگین آن حضرت است تا به جهانیان عالم بفهماند که خدای احد واحد، صاحب و مالک دنیا و آخرت است و همه چیز در ید قدرت اوست.
نکته قابل تامل در نبوت پیامبر اسلام(ص) آن است که در کتاب‌های آسمانی از جمله تورات و انجیل بشارت از مبعوث شدن آن حضرت وارد شده است تا جایی که پیامبران پیشین نوید آمدن خاتم پیامبران را با القابی از جمله احمد و ستوده داده‌اند.
در دوران کودکی ایشان و طی سفر به مدینه بود که( بحیرای راهب) نشانه‌های نبوت را در وجود آن حضرت دید و منتخب بودن وی به عنوان خاتم‌الانبیا را بر ابوطالب که در آن سفر همراه پیامبر(ص) بود، اعلام کرد؛ زیرا بحیرای راهب به یقین می‌دانست که رسول‌الله کار ناتمام ۱۲۴ هزار پیامبر پیشین را تمام خواهد کرد و بنی‌آدم را از هزیز عزلت به اوج عزت خواهد رساند.
در روزگاری که جهل و جاهلیت بر شبه جزیره حجاز سایه افکنده بود، زنده به گور کردن دختران صغیر مایه فخر مردان بود، قانون برده‌داری و تبعیض سیاه‌پوست و سفید‌پوست به وضوح مشاهده می‌شد؛ یک مرد الهی از سلاله بنی‌هاشم آمد و انسانیت را در لوای توحید و یکتاپرستی به جامعه ارزانی داشت.
روز بعثت پیامبر به واقع طلیعه نظام عقلانیت است زیرا در آن روزگار، ارتباط و تعامل بین انسان‌ها بر هیچ مسلک و مرامی منطبق نبود، حقوق اجتماعی و انسانی افراد نادیده گرفته می‌شد، حق ضعفا ناحق می‌شد، به مال یتیم رحم نمی‌شد، غارتگری و تاراج اموال انسان‌ها همه جا را فراگرفته بود و حقوق اولیه زنان و دختران در وضعیت اسفباری قرار داشت‌، تا جایی که زن به عنوان ارثیه مرد به شمار می‌رفت.
روز مبعث فرا رسید و محمدامین با حاکمیت اخلاق در جامعه، زمینه‌ساز تحول درونی و انقلاب اخلاقی در انسان‌ها شد و انحطاط آن روزگار را بر روی ریل صراط مستقیم قرار داده و مکروهات کذب جاهلی را به ارزش‌های الهی مبدل ساخت.
مبعث مبارک پیامبر اسلام ترنم آیه آیه و ورق ورق قرآن صامت است، در آن هنگام ۲۷ رجب سال چهلم عام‌الفیل بود که پیامبر در غار حرا با خدای خود خلوت کرده بود، به ناگاه، پیک وحی بر او نازل شد؛ که بخوان؛ بخوان ای محمد(ص) بخوان به نام پروردگارت که خلق کرد؛ همان که انسان را از خون بسته ‌آفرید. بخوان که پروردگارت از همه بزرگوارتر است، همان که به وسیله قلم تعلیم نمود و به انسان آنچه را نمی‌دانست، یاد داد.
با نزول آیات اولیه سوره علق و استماع اسرار حق، پیامبر اسلام(ص) به طور مستقیم رسالت سنگین خود را آغاز و وارد کار عملی شد و با بهره‌گیری از شیوه‌های فرهنگی توانست عده‌ زیادی را جذب کرده و مکتب مترقی اسلام را معرفی کند، شمع جمع آفرینش به نیکی دریافته یود که میراث‌دار حکمت لقمان، ملک سلیمان، صبر ایوب، ناقه صالح، زبور داوود، کشتی نوح نبی‌الله، تبر ابراهیم‌ خلیل‌الله، عصای موسی کلیم‌الله و مائده آسمانی عیسی روح‌الله است.

مبعوث شدن آن حضرت نه تنها آغاز تحول بنیادین در جزیره‌العرب بود بلکه تمام قوانین و ارزش‌های مورد نیاز برای کمال و تعالی انسان را فراروی جهانیان قرار داد. مجموعه فعالیت‌های ۲۳ ساله پیامبر در مکه و مدینه به اصلاح جامعه منجر شد ذکر این نکته ضروری است که امدادهای کارگردان جهان، در همه حال شامل حال آن حضرت بود و بدون لطف خداوند این مهم محقق نمی‌گردید.

*فعال فرهنگی

۴۶

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا