آخرین خبرها

شهر و روستای آباد با متخصصان متعهد

نقش شوراهای اسلامی شهر و روستا در پیشرفت و توسعه شهری بر کسی پوشیده نیست بنابراین ورود افراد متخصص، کارآمد و متعهد در شوراها برای خدمت رسانی به مردم و رفع مشکلات در حوزه شهری و روستایی اهمیت زیادی دارد.
در اصل یکصدم قانون اساسی آمده است؛ برای پیشبرد سریع برنامه های اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، بهداشتی، فرهنگی آموزشی و سایر امور رفاهی از طریق همکاری مردم با توجه به مقتضیات محلی اداره امور هر روستا، بخش، شهر، شهرستان یا استان با نظارت، شورایی به نام شورای ده، بخش، شهر، شهرستان یا استان انجام می گیرد که اعضای آن را مردم همان محل انتخاب می کنند.
بنابراین افرادی که تمایل به عضویت در شوراهای اسلامی شهر و روستا با انتخاب مردم دارند، علاوه بر داشتن شرایط عضویت در شوراها باید با قوانین و مقررات اداره شهر و روستا آشنا باشند تا بتوانند به نحو احسن وظایف خود را انجام دهند.
* آشنایی با وظایف شوراهای اسلامی شهر و روستا
خدمت به مردم با روحیه بسیجی، عمل به وظایف قانونی شوراها، ارتباط دائمی با مردم، گزینش و نظارت بر شهرداران و دهیاران، توجه به مختصات شهر اسلامی و حفظ هویت تاریخی و اسلامی شهر، خالص کردن نیت برای خدمت به مردم در شهرها و روستاها، فرهنگ سازی در مسایل مربوط به شهر و روستا و تسهیل و تسریع در کار مردم از جمله وظایف شوراها است.
عضویت در شورا در واقع فرصتی برای خدمت رسانی به مردم، ناشی از اعتماد مردمی است که با رای خود، سرنوشت چهار سال شهر یا روستای خود را به دست منتخبان شورای اسلامی می سپارند بنابراین انتخاب افراد با ویژگی های یاد شده برای ورود به شوراهای اسلامی شهر و روستا بسیار مهم و حائز اهمیت است.

*ضرورت توجه به جایگاه شوراها و انتخاب آگاهانه
استادان جغرافیا و برنامه ریزی شهری در استان گیلان، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا را بسیار مهم دانستند و گفتند: مردم برای انتخاب درست، به ویژگی های مهمی که یک عضو شورای اسلامی شهر و روستا بایستی دارا باشد، توجه کنند.
آنان بیان داشتند: تخصص در رشته های مرتبط با امور شهری، تجربه، مهارت، تامین شده به لحاظ مالی، سوابق کاری، داشتن روحیه تعامل و کار جمعی از ویژگی هایی است که بایستی در انتخاب اعضای شورای شهر و روستا از سوی مردم مورد توجه قرار گیرد.

* تخصص و روحیه جمع گرایی دو ویژگی مهم اعضای شورا
استاد گروه آموزش جغرافیای دانشگاه آزاد اسلامی رشت با تشریح جایگاه مهم شوراها در توسعه شهری و روستایی بیان داشت: تخصص و روحیه جمع گرایی دو ویژگی مهم اعضای شوراهای شهر و روستا است.
نصرالله مولایی هشتجین روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: فردی که برای عضویت در شورا برگزیده می شود تا زمانی که روحیه جمع گرایی نداشته باشد در صورت داشتن دانش و تخصص قادر نخواهد بود به اهداف و ماموریت های شورا، دست یابد.
وی اظهار داشت: بنابراین داشتن روحیه شورایی در کنار تخصص، تجربه و کارآمدی بایستی مورد توجه قرار گیرد و مردم نیز در گزینش خود به این ویژگی ها توجه کنند.
این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: علاقمندان برای عضویت در شوراهای اسلامی شهر و روستا حتما بایستی دانش لازم را داشته باشند تا هم بتوانند بر این اساس بینش کافی را به دست آورده و با نگرش نسبت به توجه به نقش مردم برای اداره امور کشور وارد عرصه شوند.
این استاد دانشکده معماری و هنر دانشگاه گیلان خاطر نشان کرد: اعضای شورا بایستی حتما وظایف شوراهای اسلامی شهرها (34 بند) و روستا (19 بند) را مطالعه کرده تا بتواند بر مبنای آن برنامه ارایه دهند.
وی انتخاب شهردار و دهیار را به ترتیب یکی از وظایف اعضای شورای اسلامی شهر و روستا دانست و یادآور شد: اگر افرادی که برای عضویت شوراهای شهر و روستا انتخاب می شوند ، شرایط و ویژگی های لازم را نداشته باشند، نمی توانند شهردار و دهیار خوبی در عرصه مدیریت شهری و روستایی انتخاب کنند.
وی با اشاره به نقش مهم مردم برای انتخاب افرادی دارای ویژگی های کارآمدی، تخصص، تعهد و توانمند برای عضویت در اعضای شورای شهر و روستا تصریح کرد: مردم بایستی با دقت و شناخت کافی، بهترین ها را در عرصه مهم شورا انتخاب کنند.

*شورا؛ نیازمند افراد متخصص
استادیار و مدیر گروه جفرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه گیلان با اشاره به نقش مهم شوراها در حوزه شهری اظهار کرد: شورا نیازمند افراد متخصص و کارآمد است.
اصغرشکرگزار روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، بیان داشت: تخصص و کارآمدی از ویژگی های مهم نامزدهای شوراهاست که مردم بایستی با شناخت از نامزدها با توجه به این ویژگی ها به آنان رای دهند.
وی با بیان این که شورای متخصص و کارآمد در عمران و آبادانی شهر و روستا نقش مهمی دارد، اضافه کرد: تعهد و سلامت کار نیز از دیگر ویژگی هایی است که یک نامزد شورا بایستی از آن برخوردار باشد.
وی تصریح کرد: افراد برای عضویت در شورا نباید بیکار باشند به عبارتی چشمداشتی نداشته باشند و فکر نکنند که با رفتن به شورا به لحاظ مالی تامین می شوند و خیال نکنند که شهرداری و شورا ، میدان گنج است.
این استادیار دانشگاه گیلان بیان داشت: عضو شورا بایستی روحیه مردمی داشته باشد و تمام تلاشش برای رفع مشکلات و پیشرفت و توسعه شهر باشد.
وی برخورداری از روحیه تعامل جمعی را از دیگر ویژگی های اعضای شورا عنوان و خاطر نشان کرد: کسانی که برای عضویت شورا برگزیده می شوند بایستی انگیزه های شخصی را حذف و انگیزه کمک به مردم داشته باشند.
مدیر گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه گیلان با تاکید بر این که مردم بایستی با توجه به ویژگی های یاد شده نامزدهای اعضای شورا را انتخاب کنند، اضافه کرد: برخورداری از این ویژگی ها در پیشرفت و توسعه شهرو روستا نقش مهمی دارد.
وی خدمت رسانی به مردم و عمران و آبادانی شهر را مهمترین وظایف شوراها دانست و خاطر نشان کرد: شورای دارای افرادی متخصص و کارآمد می تواند اولویت های مهم برای پیشرفت شهر را با کمک شهردار مشخص و اقدامات لازم را انجام دهد.
این استادیار و مدیر گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه گیلان بیان داشت: هر میزان وزن شورا به لحاظ برخورداری از اعضای متخصص و متعهد بیشتر باشد، به همان میزان عمران و آبادانی بیشتر خواهد شد.
وی خاطر نشان کرد: بنابراین با توجه به اهمیت شوراها و جایگاه مهم آنان در پیشرفت و توسعه شهری، مردم بایستی با در نظرگرفتن ویژگی های یاد شده و با اطلاعات و شناخت لازم اعضای شورا را انتخابات کنند.

* افراد متخصص و با تجربه را راهی شورا کنیم
رضا جعفری سدهی دکتری جامعه شناسی، شوراها را نماد مردم سالاری عنوان و خاطر نشان کرد: شوراهای اسلامی شهر و روستا به اعضای متخصص، باتجربه و متعهد برای عمران و آبادانی شهر نیاز دارد.
وی بیان کرد: شوراهای اسلامی شهر و روستا بر اساس اصل مشارکت پذیری و مشارکت جویی و با الهام از آیه شریفه و امرهم شوری بینهم یکی از مهمترین ارکان تصمیم گری، برنامه ریزی و اداره امور کشور و پیشبرد سریع برنامه های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، عمرانی، بهداشتی و سایر امور رفاهی از طریق همکاری مردم با تاکید بر تفاوت ها و لحاظ کردن ویژگی های محلی در تمامی سطوح از روستا و کشور را شامل می شود.
وی اظهار داشت: به نحوی که طبق اصول هفتم، صدم و یکصد و سوم قانون اساسی فرمانداران و استانداران در حدود اختیارات شوراها ملزم به رعایت تصمیمات آن هستند.
این دکتری جامعه شناسی در ادامه گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با بیان این که مفهوم محوری و بینادی در شورای اسلامی مشارکت اجتماعی است، تصریح کرد: مشارکتی که مبتنی بر فعالیت داوطلبانه و اختیاری شهروندان یک جامعه برای تعیین در سرنوشت خود است، به عبارتی کشور در آیینه تمام نمای حضور همه جانبه، یکپارچه و فراگیر آحاد جامعه برای ترسیم آینده ای درخشان تر و جامعه ای توسعه یافته تر است.
جعفری سدهی با تشریح کارکردهای شورا اظهار داشت: شورا ابزاری مناسب برای تحقق خواسته ها و مطالبات واقعی آحاد یک جامعه است، زیرا ساختار آن با مقتضیات و نیازهای محیطی سازگار است.
وی خاطر نشان کرد: شورا جزئی از سیستم مدیریت با رویکرد توسعه اجتماعی است که در آن نگاه از پایین به بالا در فرآیند تصمیم گیری، برنامه ریزی، اجرا و ارزشیبابی طرح و برنامه ها دارای ارجحیت است.
وی اضافه کرد: شورا با تسهیل و تسریع فرآیند انتقال اطلاعات از لایه های زیرین ، اجتماعی به سطح بالاتر و فراهم کردن مبنای تصمیم گیری و تصمیم سازی هزینه حکومت داری و اداره امور کشور را کاهش می دهد و موجب کاهش مداخله دولت در کلیه ارکان تصمیم گیری، برنامه ریزی و اجرا در سطح ملی و منطقه ای می شود.
این دکتری جامعه شناسی بیان داشت: مهمترین کارکرد شورا، کاهش انزوا، طرد اجتماعی شهروندان، فراهم کننده اسباب قدرت بخشی و توانمندسازی اقشار ضعیف و ناتوان اجتماعی در ایجاد فرصت ها و امکانات اجتماعی، اقتصادی به ویژه در مناطق روستایی و شهرهای کوچک و محروم جامعه است.
جعفری سدهی در بخش دیگری از گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان مهمترین آسیب شوراها اظهار کرد: تقویت و پررنگ کردن رگه های هویت قومی، زبانی و مذهبی به ویژه در کلان شهرها که از خرده فرهنگ های متنوع برخوردارند ، بدیهی است موجب تضعیف انسجام، یکپارچگی ملی و افزایش شکاف اجتماعی در جامعه می شود.
وی تصریح کرد: فقدان چشم انداز روشن توسعه شهری در افق زمانی کوتاه مدت ، میان مدت و بلند مدت یکی از مهمترین متغیرهایی است که تصمیم گیری شهروندان را برای انتخاب نمایندگان برای تکمیل پازل رشد و توسعه جامعه متزلزل می کند به عبارتی شهروندان به دلیل عدم تعیین اولویت ها و نیازهای توسعه شهری در انتخاب اعضای شورا ، در یک فضای ابهام و تردید به سر می برند.
وی اظهار داشت: یکی از مهمترین عاملی که به ویژه در عرصه چندین ساله شورا بعد از انقلاب اسلامی موجب کارکردهای نامناسب و گاه متعارض با اهداف اولیه شکل گیری شورا شده، ترکیب ناهمگون و نامتجانس اعضای شورا و ورود سلایق و جهت گیری متفاوت است، این عامل موجب ایجاد تفرقه و اختلاف نظرهای علمی جدی بسیار به ویژه در انتخاب و استمرار عمر مدیریت شهرداران شده است.
وی بیان کرد: بدیهی است در چنین شرایطی رشد توسعه شهری به عنوان اولین تجلی گاه تمدن بشری و کانون پرشتاب توسعه اقتصادی و اجتماعی در دنیای امروز نیازمند مدیریت مدبرانه برای ایجاد مطلوب سکونت دلپذیر توام با آسایش و آرامش شهروندان، کاهش و کنترل آسیب های اجتماعی ، مدیریت بحران های زیست محیطی و مناطق حاشیه شهر و سکونتگاه های غیر رسمی و معضلات مربوط به ترافیک و حمل و نقل عمومی است.
انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری و پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا به صورت همزمان، جمعه 29 اردیبهشت ماه جاری برگزار می شود.
خبرنگار: شادی خورشیدی سدهی ** انتشاردهنده: نصراله ابراهیمی
7286/6070

انتهای پیام /*

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا