اجتماعیاستان ها

در ششمین جلسه کمیسیون برنامه و بودجه شورا ؛ فرهام زاهد: ورود کردن رسانه ها به منافع عمومی ولنگاری نیست/ما مسئولان باید متوجه باشیم که در یک نمای شیشه ای قرار گرفته ایم و با شفافیت عمل نماییم

کمیسیون برنامه‌وبودجه

بررسی ها نشان می دهد درخواست افزایش حقوق برای نگهبانها هم باید صورت گیرد و سال گذشته تنها ۷۰ هزار تومان افزایش یافته و امسال هیچگونه افزایشی نداشته اند و ظاهرا قرار داد هم ندارند و باید مسئول منابع انسانی در مورد تعداد نفرات نوع قراداد ایشان و افزایش حقوق و… گزارشی به شورا ارایه داده و به قراردادهای سفید امضای کارگران رسیدگی نماید. ظاهرا شهرداری هم نظارت نداشته و این نیروها حق هیچگونه واکنشی هم ندارند.

به گزارش تدبیرشرق به نقل از روابط عمومی شورای اسلامی کلانشهر رشت، عصر روز گذشته ۱۹ مهر ماه، جلسه کمیسیون های مابرنامه و بودجه و حقوقی شورای شهر رشت به ریاست فرهام زاهد در تالار شورا برگزار شد.

رئیس کمیسیون بودجه شورا به موضوع رسانه ای شدن برخی اسناد شهرداری در فضای مجازی اشاره کرد و گفت: هرچند تاثیرات مخرب این فضا را نمی توان نادیده گرفت، ولی رسانه ها می توانند به شفافیت در عملکرد مسئولان کمک کنند.

فرهام زاهد ابراز کرد: بنده از مردم شریف رشت عذر خواهی کرده و امیدوارم با کمک و همراهی و همدلی و شفافیت و صداقت کامل جلوی چنین حرکاتی گرفته شود و دیگر شاهد چنین عملکردهایی از سوی مدیران نباشیم.

وی از رسانه ها نیز بابت عمل به شفافیت تقدیر نمود و گفت: ورود کردن رسانه ها به منافع عمومی ولنگاری نیست و ما هم به عنوان مسئولان باید نگاه حماتی از شفافیت در رسانه ها داشته باشیم و متوجه باشیم که در یک نمای شیشه ای قرار گرفته ایم و با شفافیت عمل نماییم.

زاهد به دستور جلسه اشاره نمود و گفت: اخذ مجوز ۲۵درصد افزایش ساعت کاری برای رانندگان استیجاری شهرداری و همچنین صدور مجوز برای بن کارت به این عزیزان یکی از دستورها هست.

نماینده ای از طرف مدیر منابع انسانی توضیحاتی درباره افزایش ۲۵درصد افزایش ساعت کار نیروهای شرکتی و همچنین اعطای بن کارت ارایه داد و گفت: ایجاد انگیزه مضاعف در پرسنل خدماتی و راننده ها و همچنین کمک به این عزیزان که حقوق آنها با تاخیر پرداخت می شود، هدف این لایحه است.

مهدوی همچنین گفت: در سالهای گذشته نیز این بن به نیروهای خدماتی اعطا می شد و با توجه به اینکه دیگر نیروهای شهرداری این بن ها را دریافت نموده اند، اعطای این بن به تعداد ۷۸ راننده و ۲۸ نیروی خدماتی تشویقی برای این عزیزان است. و نفری ۳۰۰ هزار تومان درنظر گرفته شده است.

وی همچنین درمورد نیروهای خدماتی گفت: اکثر نیروهای خدماتی در بخش ستادی کار می کنند و با توجه به حضور مدیران تا دیر وقت در اداره از یک سو و عدم افزایش ساعت اضافه کاری از یکسال و نیم پیش تاکنون و همچنین رضایت جمعی مدیران و پرسنل، حقوق این عزیان کافی نیست.

مهدوی تصریح کرد: تحول خوبی در خدمات دهی بوجود آمده است و موجب رضایت است و کلیه مراسم ا و اعیاد و… همه بوسیله نیروهای خدماتی پوشش داده می شود ولی حقوق آنها یک میلیون و دویست تومان می باشد.

فرهام زاهد نیز در این باره گفت: بررسی ها نشان می دهد درخواست افزایش حقوق برای نگهبانها هم باید صورت گیرد و سال گذشته تنها ۷۰ هزار تومان افزایش یافته و امسال هیچگونه افزایشی نداشته اند و ظاهرا قرار داد هم ندارند و باید مسئول منابع انسانی در مورد تعداد نفرات نوع قراداد ایشان و افزایش حقوق و… گزارشی به شورا ارایه داده و به قراردادهای سفید امضای کارگران رسیدگی نماید. ظاهرا شهرداری هم نظارت نداشته و این نیروها حق هیچگونه واکنشی هم ندارند.

فاطمه شیرزاد هم در این باره گفت: برای این نیروها افزایش حقوق طبق قانون کار اعمال نشده و درصدی هم به عنوان بیمه از نیروهای حجمی کسر شده است. و لازم است ریاست محترم کمیسیون بودجه با تشکیل جلسه ای در این زمینه با حضور پیمانکاران، موضوع را بررسی کرده و کسورات و عدم افزایش حقوق را توضیح بخواهیم.

رمضانپور نیز گفت: بعد از ۳۸ سال هنوز در حال تمرین دموکراسی هسیتم، یکی از جاهایی که تمرین نداریم و مورد سو استفاده قانون خصوصی سازی قرار گرفته است، همین نیروهای شرکتی است که قراردادها سفید امضا هستند.

عضو شورا تصریح کرد: اکنون یکی از پرجمعیت ترین کارکنان شهرداری، همین نیروهای قراردادی هستند. لازم است شهرداری رشت به عنوان الگو پیگیر دریافت حق و حقوق پرسنل های حجمی باشد. چرا باید از کارکنان با سفید امضا قرارداد ببندند اگر با چنین پیمانکارانی برخورد شود، دیگر شرکتها هم ملزم به اجرای تعهد می شوند.

وی افزود: بجای پرداخت بن کارت باید پیگیر اصل مطالبات حقوق کارگران باشیم. و به میزان کارکرد آنها دریافت کنند کمیسیون بودجه وظیفه دارد موضوع را بررسی و پیگیری نماید.

رمضانپور خواستار تشکیل کمیته ای در این زمینه شد تا وضعیت قراردادها و پرداختی ها به کارگران را بررسی نماید.

حجت جذب نیز در این زمینه گفت: وضعیت بیمه کارکنان نیز شرایط خوبی ندارد و بدون اینکه حق و حقوق این کارگران پرداخت شود، نیروهای قراردادی را بیرون می کنند.

عضو شورا افزود: سال گذشته اساسنامه این شرکتها را با کمک اداره کار تغییر دادیم ولی سازمان بازرسی اشکالاتی به آن وارد دانسته است و می باید با تعامل اداره کار و سازمان بازرسی می باید این مشکل را رفع و مدیریت نماییم زیرا به این نیروها اجحاف زیادی می شود و اگر این اساسنامه مصوب شود، این نیروها زیر مجموعه شرکت تعاونی قرار گرفته و ضابطه مند می شوند.

محمد حسن علیپور هم در مورد وضعیت نیروهای خدماتی گفت: در مناطق این نیروها همانند برده کار می کنند. از این نیروها نامه هایی دارم که به شدت در مضیقه هستند. رسیدگی به این نیروها اجر اخروی دارد. باید تلاش کنیم این نیروها به شرکت تعاونی شهرداری برگردند.

فرهام زاهد ابراز کرد: تشکیل چنین کمیته ای ضروری است تا ساختار قراردادها اصلاح شود تا امنیت شغلی نیروها حل شود. رابطه ای بین اعضای شورای فعلی و پیمانکاران وجود ندارد و همه متفق القول نظر دارند که بر نوع قرار داد ها و میزان دریافتی نیروهای قراردادی رسیدگی شود.

اعضای شورا با لایحه افزایش ۲۵درصدی ساعت کاری و بن کارت کارگران خدماتی موافقت کردند.

در ادامه جلسه، مدیر عامل سازمان حمل و نقل و بار مسافر، لایحه تعرفه افزایش بهای بلیط اتوبوس های درون شهری را مطرح کرد و گفت: با توجه به افزایش هزینه های نگهداری اتوبوس که بیش از ۱۰ میلیون می شود و درآمد هر اتوبوس ۲ونیم میلیون می باشد، از اعضای شورا انتظار دارم نسبت به تصویب این تعرفه بها اقدام نمایند.

حسنی همچنین افزود: هدف از این افزایش، خرید اتوبوس های جدید و بهسازی اتوبوس های مستهلک است. اکنون این سازمان بیش از ۱۳ میلیارد بدهی دارد.

رضا رسولی در این باره گفت: نسبت به افزایش قیمت کرایه اتوبوس چون روزمره است مردم حساس هستند. و معتقدم باید رشد منطقی برای اتوبوسرانی داشته باشیم و نرخ افزایش را برای اتوبوس های بخش خصوصی داشته باشیم.

عضو شورا گفت: افزایش قیمت را یک بار برای تاکسیرانی داشتیم ولی به دلیل مخالفت فرماندار مصوبه با چالش روبرو شد. و اگر امروز هم رشد قیمت برخلاف نظر وزارت کشور باشد، فرمانداری مصوبه شورا را تایید نخواهد کرد. با اینکه معتقد به افزایش قیمت هستم، ولی به لحاظ قانونی دچار مشکل می شویم و از سازمان اتوبوسرانی انتظار می رود به سمت خصوصی سازی برویم.

رمضانپور خواستار استفاده از ظرفیت منطقه آزاد انزلی در نوسازی اتوبوسها شد.

حامد عبدالهی نیز بر ضرورت مکانیزه کردن اتوبوس ها و عدم دریافت بلیط دستی گرفتن تاکید کرد و از مدیرعامل سازمان خواست تا در یک بازه زمانی مشخص اقدام نماید.

عضو شورا گفت: وضعیت تعمیر اتوبوس های خریده شده از قزوین و پلاک آنها که هنوز به نام قزوین است باید روشن شود.

پس از بحث و بررسی، اعضای کمیسیون برنامه و بودجه شورا نیز با افزایش تعرفه مورد توافق کمیسیون حمل و نقل و ترافیک با همان قیمت ، موافقت گردید.

 

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا