استان هااسلایدریادداشت

هرمز ربانی/ “وحدت بمثابه یک استراتژی”


یادداشت- هرمز ربانی// به نظر میرسد حامیان دولت در گیلان در مقابل یک موضوع قرار گرفته اند و آن اینکه در قبال آقای سالاری استاندار منتخب دولت چه موضعی داشته باشند؟ مسلماً بر کسی پوشیده نیست که اصلاح طلبان و اعتدالگرایان برای استانداری گیلان گزینه هایی غیر از دکتر سالاری را در نظر داشتند و برای رسیدن به این هدف همه تلاشها و مساعی خود را بخرج دادند.
فصل مشترک تلاش آنها انتخاب استاندار بومی بود که کوشششان بی نتیجه ماند . فارغ از درستی و نادرستی این تصمیم اکنون سیاسیون حامی دولت در اتخاذ یک موضع منسجم بايد به نتيجه برسند. هر چند به نظر می رسد کسی به دنبال یک تحلیل مشترک نیست و موضع گیریهای متفاوت شروع شده، عده ای قهر انقلابی کرده اند و عده ای سازش سیاسی و موضع واحدی وجود ندارد .
بعضی از سیاسیون حامی دولت اتفاق پیش آمده را برای خود شکست تلقی نموده و آن را در ردیف شکستهای قبلی ارزیابی می کنند غافل از اینکه آنچه مسلم است آنچه اتفاق افتاده نمی تواند یک شکست تلقی گردد و تنها یک اشتباه در محاسبه و خوانش سیاست دولت تدبیر و امید در برنامه انتصاب استانداران بوده است .
اشتباه آنجا بود که سیاسیون حامی دولت علی رغم آنکه دریافتند دولت بصورت جدی تصمیم گرفته در سطح استانها از گزینه غیر بومی استفاده کنند، با ابرام برگزینی بومی خود را در مقابل تصمیم دولت قرار دادند که بنظرم صحیح نبوده هر چند من نیز همين موضع را داشتم .
در سال 80 همین مشکل با دولت دوم اصلاحات پیش آمد و علی رغم آنکه همه نيروهاي سیاسی تاکید به انتخاب گزینه بومی داشتند و گزینه های خوبی هم مطرح شده بودند نهایتاً دولت به خواست اصلاح طلبان استان تمکین نکرد و مسعود سلطانی فر را به گیلان فرستاد. تاکید می کنم در اینجا قصد ندارم درستی یا نادرستی این تصمیم را مورد مداقه قرار دهم ولی باید پذیرفت پافشاري بر خواسته ای که سیاسیون را در مقابل دولت منتخب قرار می دهد چندان منطقی بنظر نمی رسد .
دولت دوازدهم به وسیله همین سیاسیون بر کرسی نشسته و اکنون در مواجهه با مشکلات عدیده ای قرار دارد و رقبای جدی ای دارد که تصمیم به زمین زدنش دارند . چالشهای جدی را پیش رو دارد .
تضعیف دولت به هر شکل صحیح نیست و با اهم و مهم کردن مسائل پیش رو در ميابيم که تعیین استاندار بومی نمی تواند خواسته اساسی و با صرف هزینه های سنگین باشد . اگر هیچکس نداند سیاسیون استان نيك می دانند در چهار سال گذشته با وجود یک استاندار بومی، مطالبه همگانی در نصب مدیران کارآمد و شایسته و همسو چندان به نتیجه نرسید و باز به روایت آنچه گذشت یکی از انتصابات آقای سلطانی فر تعیین یک معاون سیاسی غیر بومی بود که اکنون در گیلان مانده و حالا دیگر گیلانی به حساب می آید و جز گزینه های بومی سیاسیون به دولت پیشنهاد شد و ریاست ستاد دکتر روحانی در گیلان را بر عهده گرفته بود .
و با توجه به این نکته که در انتخاب شهردار در مرکز استان آنجا که دولت در انتخاب دخیل نبود و خود نمایندگان مردم دخالت داشتند یک گزینه غیر بومی انتخاب شد و منتخبین نتوانستند به یک سوال ساده نماینده محترم ولی فقیه در استان پاسخ درخور دهند ، که چرا با وجود بیست هزار دانش آموخته رشته عمران و شهرسازی در رشت یک نفر بومی نتوانست واجد شرایط شهرداری رشت باشد؟
هم نمایندگان اصلاح طلبان و هم اصول گرایان مشترکاً به گزینه غیر بومی رأی دادند در صورتی که من هم بعید می دانم در گیلان و رشت نبودند کسانی که شایسته این پست باشند .
به هر صورت استاندار گیلان انتخاب شده است و حامیان دولت باید بدانند تنها مسیر معقول تعامل و ارتباط منطقی با بالاترین مقام اجرایی استان می باشد . گیلان عقب نگهداشته شده و زخم خورده و بیمار بیش از هر زمانی به انسجام و همدلی و دوری از تنش و اختلاف محتاج است پس بر همه نیروهای سیاسی و خصوصاً حامیان دولت فرض است که از نماینده و منتخب دولت در استان حمایت کنند و او را در این مسیر صعب و دشوار یاری رسانند البته به این نکته ابرام داشته باشم که سیاستهای حمایتی نباید منجر به چشم بستن روي خطاها و اشتباهات احتمالی باشد بلکه باب انتقادی منصفانه و دلسوزانه تنها دربی است که ما را بسوی پیشرفت و توسعه رهنمون می سازد.

اکنون اين آقاي دکتر سالاری است که باید از این ظرفیت عظیم انسانی نهایت بهره برداری را داشته باشند و همانطور که در پیام تبریک به ایشان عرض نمودم خیلی زود در میابند که مردم گیلان، مردمانی هستند خونگرم، باهوش و شجاع که محبت را با مهر پاسخ میدهند .
امید است در یک فضای همدلی و همکاری شاهد قدم های بلند در جهت پیشرفت و توسعه استان باشیم.
سر آخر دو نکته را یادآور می شوم : استفاده از بانوان و جوانان همانطور که در سیاست های اعلامی دولت مورد تأکید قرار گرفته با وجود یک استاندار جوان انتظار می رود در گیلان جلوه عملی یابد و با آن شعاری برخورد نشود و دوم استفاده از همه پتانسیل نیروهای سیاسی استان خصوصاً اصلاح طلبان که دارای عقبه اجتماعی خوبی هستند و با رعایت مشی اعتدالی جهت پیشرفت و توسعه گیلان عزیز.
هرمز رباني
فعال سياسي

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا