آخرین خبرهااسلایدربین الملل

گزارش واشنگتن پست از مقابله با تهدید داعش علیه ایران/آیا باید تهدید تازه داعش علیه ایران را جدی گرفت؟

گروه بین الملل : روزنامه «واشنگتن پست» با اشاره به فیلم تازه منتشر شده از سوی داعش که در آن ایران را به هدف قرار دادن جدیدی تهدید کرده است می نویسد:«عضوگیری بیش تر از میان اقلیت های قومیتی در ایران و خونریزی بیش تر پیام تهدید آمیز داعش به ایران بود.
گزارش واشنگتن پست از مقابله با تهدید داعش علیه ایران/آیا باید تهدید تازه داعش علیه ایران را جدی گرفت؟
به گزارش تدبیر شرق ، مقام های ایرانی هفته گذشته اعلام کردند که بیش از چندین نفر که قصد ایجاد انفجار در اماکن مقدس مذهبی در داخل ایران داشته اند را بازداشت کردند. داعش پس از آن فیلم تهدید امیزی را منتشر کرد که در آن فردی که به زبان فارسی صحبت می کرد تهدید کرد که اکثریت جمعیت شیعه ایران را سر خواهد برید و آنان را مرتد اعلام کرد.
دو ماه پس از آن داعش اولین حمله اصلی خود را در ایران و در مجلس و در حرم بنیانگذار جمهوری اسلامی انجام داد. این دو حمله نمادین بودند. ایران هدف حملات داعش قرار گرفته چرا که در نبرد علیه سلفی های تکفیری پول، تسلیحات و نیرو در نظر گرفته است. اکنون مستشاران ایرانی  با دولت مرکزی عراق و سوریه برای مبارزه علیه داعش و سایر گروه های سلفی تکفیری همکاری می کنند.
این تشدید وضعیت در منطقه می تواند باعث ایجاد بی ثباتی در داخل ایران شود. دولت ایران باید در این میان به اقلیت های قومیتی که در مناطق محروم زندگی می کنند بیش تر رسیدگی کند. این گروه ها هدف اصلی داعش برای جذب عضو هستند. این جمعیت خود ۱۰ درصد از ۸۰ میلیون نفر ایران را تشکیل می دهند».
«دینا اسفندیاری» پژوهشگر در مرکز مطالعات علوم کینگز کالج در لندن می گوید:«ایران با داعش در جبهه های متعددی در عراق و سوریه می جنگد با این حال، مبارزه علیه داعش در داخل ایران مهم تر است».
او می افزاید:«در چندین دهه گذشته غفلت درباره جوامع اقلیت در ایران صورت گرفته است. این جوامع برای داعش یک هدف خوب محسوب می شوند. در میان این جوامع نارضایتی هایی وجود دارند که داعش با سوء استفاده از آن می خواهد برخی از اعضای آن جمعیت ها را فریب داده و جذب خود کند».
این روزنامه اشاره می کند:«فقر و رواج اقتصاد بازار سیاه به دلیل نبود شغل مناسب سبب می شوند که رادیکالیسم فرقه گرایانه و مذهبی در این مناطق رشد کند. طبق گزارش وزارت خارجه امریکا در سال ۲۰۱۶ برای مثال، در مورد ایران مناطق بلوچ نشین به طور خاص به شدت توسعه نیافته اند و نرخ بیکاری در آن مناطق حدود ۴۰ درصد است.
 در جوامع کردنشین نیز وضعیت خوبی از این نظر وجود ندارد. مشخص نیست که چند نفر از ایرانیان به داعش پیوسته اند اما براوردهای صورت گرفته توسط تحلیلگران از ده ها تا صدها تن متفاوت است. در نخستین فیلم فارسی زبان منتشر شده در ماه مارس دست کم یکی از تروریست ها از اقلیت های قومیتی ایران بود».
«الکس وطن خواه» پژوهشگرو کارشناس مسائل ایران در انستیتو خاورمیانه در واشنگتن می گوید که ایرانیان باید در این باره نگران باشند. او می گوید تعداد افراد پیوسته به داعش زیاد نیستند با این حال، حتی اگر تعداد کمی نیز رادیکالیزه شوند می توانند اسیب واقعی وارد کنند».
این روزنامه در ادامه به نقل از وطن خواه اشاره می کند که برخی از افراد در مناطق مرزی ایران پیش تر ملی گرا یا چپگرا بودند اما در یک دهه گذشته پیام فرقه ای و قومیتی را سر می دهند و جهادگرا شده اند که از دید امنیت داخلی ایران بسیار خطرناک است.
این روزنامه در ادامه اشاره می کند که تلاش کرده تا با رهبران سنی منطقه ای در ایران تماس برقرار کند تا تهدیدات موجود احتمالی را برطرف کند. روحانی در انتخابات اخیر برنده شد و اکثریت کردها و بلوچ ها به او رای دادند. با این حال، لازم است که او کارهای بیش تری را انجام دهد. اسفندیاری در این باره می گوید:«مقام های زیادی در درون دولت وجود دارد که درک کرده اند که دستیابی به جمعیت سنی چه اهمیتی دارد و باید با آنان صحبت کرد». او می گوید:«با این حال، تلاش ها خفیف بوده اند و هنوز تفاوت هایی میان شیوه رفتاری با اقلیت ها در مقایسه با ایران است».

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا