آخرین خبرها

آمریکا در مسیر انزوای بین المللی

یادداشت

آمریکا در مسیر انزوای بین المللی

وبلاگ > پاک آئین، محسن – تخاصم آمریکا با روسیه و کره شمالی که به نوعی کشور چین را نیز هدف قرار داده، به کاهش دوستان آمریکا منجر خواهد شد و این تحولات فضای خوبی را برای اقدامات دیپلماتیک ایران علیه بدعهدی های آمریکا فراهم کرده است. استفاده دستگاه دیپلماسی از این وضعیت، می تواند تهدیدهای آمریکا را به فرصت های مناسب برای ایران مبدل سازد.

اقدام اخير مجلس نمايندگان آمريکا مبني بر اعمال تحريم هاي جديد عليه روسيه، کره شمالي و ايران از ابعاد مختلف قابل بررسي است.
    
  1- گرچه هنوز اين طرح براي اجرايي شدن نياز به امضاي رئيس جمهور دارد، اما قطعا عکس العمل ايران در برابر حرکت جديد کنگره آمريکا، حتمي بوده و با طراحي لازم در مجلس شوراي اسلامي، عمل متقابل انجام خواهد شد.
    
 2- مصوبه جديد کنگره آمريکا درست در زماني که تروريست هاي تکفيري در سوريه و عراق دچار شکست هاي سنگين شده اند، نشان از عصبانيت نومحافظه کاران داشته و ثابت مي کند که آمريکا اراده اي جدي براي مقابله با تروريسم ندارد. واضح است که آمريکا با اعمال اين قبيل تحريم ها عليه ايران و روسيه که در خط اول مقابله با تروريسم قرار دارند، کشورها و نيروهاي مبارز عليه تروريست ها را نشانه گرفته است.
    
3- قدام اخير کنگره آمريکا که با مخالفت جدي و ابراز نگراني اروپا مواجه شده، موجب تقويت اختلافات واشنگتن با کشورهاي اروپايي خواهد شد و بر سرعت انزواي واشنگتن در عرصه بين المللي خواهد افزود. همچنين تخاصم آمريکا با روسيه و کره شمالي که به نوعي کشور چين را نيز هدف قرار داده، به کاهش دوستان آمريکا منجر خواهد شد و همه اين تحولات فضاي بسيار خوبي را براي اقدامات ديپلماتيک ايران عليه بدعهدي هاي آمريکا فراهم کرده است. استفاده دستگاه ديپلماسي از اين وضعيت، مي تواند تهديدهاي آمريکا را به فرصت هاي مناسب براي ايران مبدل سازد.
    
4- واقعيت اين است در سايه برجام که يک تعهد بين المللي است، فرصت هاي آمريکا براي اعمال فشار بر ايران کاملا محدود شده و اقدام اخير کنگره نيز بيشتر به يک جنگ سرد شبيه بوده و ظرفيت اجرايي آن به مراتب کمتر از دوران قبل از توافق هسته اي يا برجام است. آمريکا قصد دارد با اعمال تحريم، ايران را متقاعد به خروج از توافق هسته اي کرده و سپس اروپا و کشورهاي ديگر را با خود همراه کند و يک اجماع بين المللي عليه ايران شکل دهد. جمهوري اسلامي ايران بايد با تداوم ديپلماسي هوشمندانه خود، کشورهاي اروپايي، روسيه و چين را متقاعد کند که آمريکا با بدعهدي هاي خود در مقابل اجراي برجام ايستاده است. در اين مقطع بايد از هرگونه حرکتي که مقابله با برجام تلقي مي شود، خودداري کرد و از ايجاد اجماع جهاني عليه خود، اجتناب ورزيد.
    
5- رسانه هاي آمريکايي سعي دارند با بزرگنمايي تحريم هاي جديد، آنها را «مادر تحريم ها» ناميده و به زعم خود در سايه جنگ رواني ايران را مرعوب کنند. اما واقعيت اين است که تحريم هاي احتمالي عليه ايران با تحريم هايي که عليه کره شمالي يا روسيه مطرح است، بسيار تفاوت دارد. تحريم هاي ايران در واقع تکرار تحريم هاي گذشته و بدون پشتوانه جهاني و تائيد شوراي امنيت است و نشان مي دهد که استفاده از حربه تحريم، نسبت به گذشته ناکارآمدتر شده است.
 6- جمهوري اسلامي ايران مطمئنا در برابر حرکت جديد کنگره آمريکا، عکس العمل متقابل نشان خواهد داد. در عين حال افزايش انسجام و اتحاد ملي و تقويت قدرت و بنيه دفاعي کشور، قوي ترين و جدي ترين واکنش به تحريم هاي آمريکا خواهد بود. بايد انسجام ملي و بنيه دفاعي کشور را تقويت کرده و راهمان را در مسير اقتدار بنيه دفاعي کشور ادامه دهيم. آمريکايي ها حدود 40 سال، ايران را با حربه هاي مختلف از جمله تحريم تحت فشار قرار داده و به لطف الهي در همه مراحل شکست خورده اند. قطعا فشارهاي اخير آمريکا نيز همين سرنوشت را تجربه خواهد کرد.
    
 * این یادداشت نخست در روزنامه جام جم، شماره 4882 به تاريخ 7/5/96 منتشر شد.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا