استان هااسلایدراقتصادیچشم‌انداز توسعه

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت : گیلان در آینده نزدیک قطب سرمایه گذاری کشور می شود

گیلان قطب سرمایه گذاری کشور

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان گفت: این استان با توجه به آماده سازی زیرساختهای چون راه آهن و بنادر در آینده نزدیک قطب سرمایه گذاری کشور می شود.

به گزارش تدبیرشرق، علی منتظری روز سه شنبه در نشست خبری در جمع رسانه های گروهی استان اظهار داشت :گیلان از لحاظ صادراتی 28 درصد رشد داشته است که باید این میزان را به دو برابر برسانیم.

وی با بیان اینکه گیلان در فضای کسب و کار طی فصول مختلف در دولت تدبیر و امید رتبه نخست را کسب کرده است ، افزود: یکی از نشانه های این موفقیت ، سرمایه گذاری افزون بر 10 هزار میلیارد ریالی در استان طی سال گذشته است.

منتظری با اشاره به اینکه در کارگروه رفع موانع تولید برای رفع مشکلات واحهای تولیدی و صنعتی اهتمام داشته ایم ، افزود: در کارگروه رفع موانع تولید جزو سه استان برتر کشور بودیم.
وی با یادآوری اینکه فقط یک سوم صنایع استان در شهرک های صنعتی مستقر هستند، گفت: صنایع استان تعطیل نیست و در بخش هایی همچون صنایع سلولزی، فولاد، دارویی جزو استان های برتر هستیم.

منتظری راه‌اندازی واحدهای نیمه تمام را از اولویت‌های سازمان صنعت، معدن و تجارت استان عنوان و بیان کرد: بیش از یکهزار و 100 واحد تولیدی و صنعتی نیمه تمام در استان گیلان وجود دارد که 50 درصد این واحدها بیش از 50 درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

وی اجرای برنامه ها در راستای اقتصاد مقاومتی را رویکرد سازمان صنعت، مدن و تجارت خواند و راه نجات کشور را در برنامه های اقتصاد مقاومتی دانست.
منتظری گفت: در صنایع سلولزی بیش از یک میلیون ظرفیت ایجاد شده است و در حال حاضر گیلان رتبه دوازدهم و سیزدهم صنعتی را در کشور داراست.

وی با اشاره به بازدید خبرنگاران از دو واحدصنعتی نساجی استان بیان کرد: برخی واحدهای نساجی استان از گذشته دور دچار مشکل بود که امروز برخلاف رویه معمول بازدید خبرنگاران از واحدهای نیمه تعطیل را در بازدید قرار دادیم.

منتظری اضافه کرد: متاسفانه برخی واحدهای تولیدی از سال های گذشته بدهیهای شان افزایش یافته و حقوق کارگران شان را چندین ماه پرداخت نکرده اند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان تاکید کرد: معوقات کارگران این دو شرکت نساجی در کمیسیون های کارگری در حال پیگیریست.

وی تعطیلی برخی از واحدهای صنعتی و تولیدی در کشور و استان را امری طبیعی عنوان و بیان کرد: متاسفانه به‌طور طبیعی سالانه برخی از واحدهایی که توانایی رقابت و تولید در بازار را ندارند از چرخه صنعت خارج می‌شوند .

وی بدهی ها ،مشکلات با دستگاه ها و مدیریت را از دیگر دلایل تعطیلی برخی شرکت های تولیدی دانست و افزود : به طور مثل واحدی همچون کاشی خزر در همین دوره تعطیل شد اما مشکلات آن به اختلافات مدیریتی بر می گردد که جزو برندهای کشور است و باید فعال و برای اختلاف دو سهامدار نباید تعطیل شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان با بیان اینکه در برخی صنعت ها استعداد بالقوه ای وجوددارد که به فعل تبدیل نشده است، گفت: در حال حاضر بسیاری از واحدها با ظرفیت پایین کار می کنند که بایستی برای رسیدن به تمام ظرفیت آن ها بکوشیم.
دو هزارو 600 واحد صنعتی در گیلان فعال است
**برای نخستین بار در گیلان شکایت از ارزان فروشی داریم
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان در ادامه سخنانش با اشاره به اینکه گیلان یکی از استان هایست که بر بازار آن با جدیت نظارت می شود، گفت: اکنون دولت به سمتی می رود که نظارت هوشمندانه باشد.

وی افزود: برای نخستین بار است که شکایت ارزان فروشی در استان داریم و اصناف از هم شکایت می کنند و این نشاندهنده وفور کالا در بازار است.
وی تصریح کرد: در گذشته ، وقتی کالایی می خواست گران شود، آن کالا نایاب می شد اما اکنون کالا به وفور در بازار وجود دارد و این امر موجب می شود که بازار ثبات نسبی داشته باشد.

منتظری با بیان این که عرضه و تقاضا باید قیمت ها را متعادل کنند به مردم توصیه کرد : اگر واحد صنفی گرانفروشی می کند، از خرید خودداری کنند و به دستگاه های ناظر در این رابطه نیز گزارش بدهند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان یاداور شد سال گذشته 300 هزار مورد گزارش داشتیم که نزدیک به 15 هزار مورد پرونده تشکیل شده است.
افزون بر یکصد هزار واحد صنفی در گیلان فعالیت می کنند.

/ایرنا

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا