آخرین خبرها

رئیس مرکز بهداشت پلدختر:تب کریمه کنگو در پلدختر مشاهده نشده است

رئیس مرکز بهداشت پلدختر:تب کریمه کنگو در پلدختر مشاهده نشده است

استان‌ها > لرستان – رئیس مرکز بهداشت پلدختر گفت: تا کنون موردی از تب کریمه کنگو در این شهرستان مشاهده نشده و کسی در این رابطه و با علائم این بیماری در پلدختر بستری نشده است.

اسمااسماعیل پور،خبرآنلاین لرستان، عباس میرهاشمی در جلسه امنیت غذایی شهرستان پلدختر اظهار داشت:موارد مشکوک به بیماری تب کریمه کنگو در بیمارستان با انجام آزمایش های لازم سالم بوده و تا کنون در شهرستان پلدختر فردی به این بیماری مبتلا نشده است .
وی افزود: شبکه دامپزشکی شهرستان در زمینه کشتارهای شهرهای پلدختر و معمولان دقت بیشتری داشته و از کشتار غیر مجاز دام جلوگیری کند و در این زمینه کارشناسان شبکه بهداشت با آنها همکاری لازم را دارند .
رئیس مرکز بهداشت پلدختر عنوان کرد: تب خونریزی دهنده کریمه کنگو نوعی بیماری ویروسی خطرناک مشترک بین حیوان و انسان است که به ویژه در فصل گرما به صورت ناگهانی نمایان می شود و امسال در کشور با مبتلا شدن چند تن از هموطنان شیوع پیدا کرده است .
وی گفت: بیشترین علت ابتلای به بیماری تب خونریزی کریمه کنگو در اثر تماس انسان با دام یا مصرف گوشت های آلوده است که از راه گزش کنه آلوده یا له کردن آن روی پوست ، مصرف گوشت به صورت تازه یا نیم پز حیوان آلوده و همچنین تماس با خون و ترشحات بیمار و تنفس هوای آلوده منتقل می شود .
وی تصریح کرد: گوشت باید پس از ذبح حیوان به مدت 24 ساعت در سردخانه یخچال نگهداری شود و سپس پخته و به مصرف برسد و جگر جیوان باید به اندازه کافی پخته شود و به صورت نیم پز مصرف نشود .
میرهاشمی خاطر نشان کرد: با توجه به این که دام مبتلا به این بیماری هیچگونه علامت ظاهری از خود نشان نمی دهد در خرید دام دقت لازم داشته و آن را با رعایت اصول بهداشتی نگهداری و در جاها و دامداری ها مطمئن آن را خریداری کنید .
وی اظهار داشت: یکی از دستور کارهای جلسه را بیماری های مشترک انسان و دام دانست و گفت:بیماری های تب مالت و کریمه کنگو از شایع ترین این بیماری ها است که نیاز به برنامه آموزشی جامع در شهرستان دارد که این بیماری ها سال 95 نسبت به سال قبل از آن در شهرستان پلدختر 18درصد کاهش داشته است.
رئیس مرکز بهداشت پلدختر گفت : در این شهرستان ضمن شناسایی افراد مبتلا به بیماری تب مالت هر ماه یک بار آمار دام های مبتلا به صورت کتبی جهت واکسینه کردن دام ها به شبکه دامپزشکی ارسال می شود اما متاسفانه این شبکه آمار دام های واکسینه را به مرکز بهداشت ارائه نمی دهد که انتظار می رود در این زمینه اقدام لازم انجام شود .
میرهاشمی اظهار داشت: شهرستان پلدختر نه تنها در استان بلکه در کشور یکی از کانون های بیماری سالک به شمار می رود که این بیماری در این شهرستان سال 95 نسبت به سال قبل از آن 86 درصد کاهش داشته است .
وی افزود: از فرمانداری و بخشدار پلدختر در زمینه همکاری در مبارزه با بیماری سالک در این شهرستان تقدیرکرد .
وی افزود: سمپاشی های انجام شده و ارائه آموزش های لازم در این زمینه به مردم موجب کاهش این بیماری در پلدختر شده است که بهسازی محیط و دفع زباله ها ، نخاله های ساختمانی به صورت بهداشتی به طور قطع در جلوگیری از شیوع بیماری سالک تاثیر بسزایی دارد در صورتی که استفاده از سم برای سلامت محیط زیست عوارض و پیامدهایی را به دنبال دارد .
رئیس مرکز بهداشت پلدختر عنوان کرد: مناسبت ترین راه مبارزه با بیماری سالک ، بهسازی محیط است که به همکاری و تعامل سایر دستگاه ها بستگی دارد و روستای سراب حمام از توابع شهرستان پلدختر یکی از کانون های این بیماری با با وسعت و جمعیت زیاد است که عدم توجه بهسازی آن سایر بیماریها را نیز به همراه دارد که باید بهسازی شود.

46

مطالب پیشنهادی

دکمه بازگشت به بالا