آخرین خبرها

دست دوستی ایتالیا به سمت ایران/ ریکاردو موتی: موسیقی راهی است برای رسیدن به صلح و آرامش

دست دوستی ایتالیا به سمت ایران/ ریکاردو موتی: موسیقی راهی است برای رسیدن به صلح و آرامش

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نشست خبری اجرای مشترک ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر راونا ایتالیا به رهبری ریکاردو موتی، عصر امروز (چهارشنبه 14 تی) با حضور این رهبر ارکستر ایتالیایی، شهرداد روحانی رهبر ارکستر سمفونیک تهران و علی‌اکبر صفی‌پور مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی در تالار وحدت برگزار شد.

ریکاردو موتی در ابتدای این نشست با ابراز خوشحالی برای حضورش در ایران گفت: «ایتالیا کشوری است با قدمت تاریخی و ایران هم همین طور و لازم است که این دو کشور با تمدن‌هایی قدیمی، تعامل بیشتری در زمینه فرهنگ و هنر با یکدیگر داشته باشند. موسیقی نه مرز می‌شناسد، نه ملیت، نه قومیت و راهی است برای تعامل فرهنگی و تنها از طریق زبان فرهنگ است که می‌توان به صلح و آرامش رسید.»

ریکاردو موتی در مورد اجرای این کنسرت در ایران و ایتالیا هم گفت: «بسیار خوشحالم که نه فقط شهروندان تهرانی که شهروندان ایتالیا هم شاهد این اجرا خواهند بود.»

او در مورد آن‌چه در طول تمرین با ارکستر سمفونیک تهران دستگیرش شده است، توضیح داد: «در برخورد اولی که با نوازندگان شما داشتم متوجه شدم شهرداد روحانی بسیار خوب با بچه‌ها کار کرده است به نحوی که شناخت خوبی از موسیقی کلاسیک دارند.»

موتی در مورد شناختش از موسیقی ایران هم گفت: «باید به عدم شناختم از موسیقی ایرانی اعتراف کنم. تخصص من موسیقی کلاسیک است و شناختی نسبت به موسیقی ایرانی با سابقه طولانی‌اش ندارم.»

این رهبر ارکستر ایتالیایی، درباره ادعای علی رهبری، رهبر پیشین ارکستر سمفونیک تهران مبنی بر‌این‎که با ریکاردو موتی چندبار همکاری داشته است، گفت: «همکاری با این رهبر ارکستر ایرانی را به خاطر نمی‌آورم و این را به حساب ضعف حافظه‌ام بگذارید. اگر عکس‌شان را ببینم به خاطر خواهم آورد اما با اسم نه.»

او در مورد رپرتواری که در این اجرای مشترک روی صحنه خواهد رفت هم توضیح داد: «انتخاب ما آثار جوزپه وردی بزرگترین موسیقی‌دان ایتالیایی است؛ چون او روح و جان ایتالیا را به جهان معرفی کرد. وقتی وردی مُرد، یکی از شاعران ما اشاره کرد که وردی در آثارش هم عشق را به دنیا نشان می‌داد و هم درد را.»

یکی از فعالیت‌‌های کلیدی موتی که با همکاری فستیوال راونا انجام می‌شود، پروژه «جاده‌های دوستی» است که شامل اجرا در شهرهای مختلفی نظیر بیروت، مسکو، ایروان، استانبول، نیویورک، قاهره، تونس، نایروبی و … بوده. موتی در مورد این که چرا برای این اجرای مشترک که در ایتالیا هم روی صحنه خواهد رفت از آثار آهنگسازان کلاسیک ایرانی استفاده نشده است، توضیح داد: «من می‌توانم به ایرانی‌ها یاد بدهم که چطور موسیقی وردی را بزنند ولی نمی‌توانم به ایتالیایی‌ها یاد بدهم که چطور آهنگ آهنگسازان ایرانی را بزنند. ما فقط این برنامه را در ایران اجرا نکرده‌ایم و پیش از این به شهرهای دیگری از جهان هم رفته‌ایم. این دست دوستی ایتالیاست که با اجرای آثار کلاسیک این کشور به سوی دیگر کشورها دراز می‌شود و شاید ایران هم روزی بتواند با اجرای آثارش در کشورهای مختلف دست دوستی‌اش را به سمت جهان دراز کند.»

نوازندگان این کنسرت مشترک طی دو روز روی صحنه می‌روند؛ برنامه اول فردا پنجشنبه ۱۵ تیر از ساعت ۱۹ در تالار وحدت اجرا می‌شود و کنسرت دوم، شنبه ۱۷ تیر در شهر راونا اجرا خواهد شد.

57242

مطالب پیشنهادی

دکمه بازگشت به بالا