استان هااسلایدراقتصادی

مدیرکل جهاد کشاورزی استان گیلان: از اعتبارات استانی اصلا راضی نیستیم/ استاندار هم دستور داده است اما اجرایی نمی شود

مدیرکل جهاد کشاورزی استان گیلانواردات بی رویه مشکل اصلی کاهش تولید پیله ابریشم بود/ به جای پیله نخ را وارد می کردند/ از اعتبارات استانی اصلا راضی نیستیم/ استاندار هم دستور داده است اما اجرایی نمی شود/ صنعت سنگین برای گیلان پیش بینی نشده است/ برنامه قدردانی از علی کاظمی و یوسفی هاشمی را در دستور کار قرار میدهیم.

به گزارش تدبیرشرق، مهندس علی رضا شعبان نژاد از جمله مدیران با سابقه وزارت جهاد کشاورزی بود که با وجود گیلانی الاصل بودن با سابقه ۲۶ ساله مدیریتی خود در گیلان حضور نداشت و آن طور که خودش هم می گوید چندان مایل به حضور در پست مدیرکلی در استان نبود.ولی او که در دولت گذشته به سمت سرپرستی جهاد کشاورزی گیلان منصوب شده بود در دولت جدید نیز با حضور محمود حجتی وزیر جدید به کار خود به عنوان مدیرکل سازمان ادامه داد و  حال از مدیران با ثبات این دولت محسوب می شود.

حال در اواخر دولت یازدهم و با گذشت بیش از ۴سال دوران مدیریتیش او نشست مشترک خبری را در دفتر کارش برای دو سایت گیل خبر و  گیل نگاه ترتیب داده شد. نشستی که با او با چای و شیر از مهمانان خود پذیرایی کرد و  اذعان داشت که برای همه مهمانان خود به جای آبمیوه شیر با طعم گوناگون  توزیع می کند که یک نوشیدنی کشاورزی محسوب می شود. از لحاظ شخصیتی نیز به نظر می رسید روحیات کشاورزی در او اثر داشت که به شدت از اسراف مردم برای خوردن چای و برنج  ابراز نگرانی می کرد و یکی از عوامل واردات را نیز در همین موضوع می دانست و برای اشاره به باقیمانده چای ما نیز اشاره کرد. دفاع از عملکرد وزارت جهاد کشاورزی، تقدیر از دستاوردهای دولت بازدهم در بخش کشاورزی و همچنین انتقادات از واردات بی رویه در گذشته و عدم توزیع مناسب بودجه کشاورزی در استان از جمله محورهای این مصاحبه بود.

می توانیم دو برابر ظرفیت فعلی تولید محصول کنیم/ به هیچ قیمت حاضر به تغییر کاربری نیستیم/ هتل فومن دیگر نباید در باغات فومن توسعه پیدا کند

شعبان نژاد در ابتدای مصاحبه درباره کشاورزی استان گیلان اظهار داشت: امری که در استان گیلان جلب توجه می کند بخش کشاورزی است،تنوع کشاورزی بالایی در اینجا وجود دارد و این استان به نظرم یک گلخانه طبیعی در کشور است و این ظرفیت را دارد که با سرمایه گذاری  دقیق  و یافته های اقلیمی مناسب به میزان دو برابر تولید کند. اکنون یک میلیون چهارصد هزار هکتار زمینی که در استان وجود دارد که چهارصد و سی هزار هکتار آن  زمین زراعی و باغی است و سیصد و پنجاه هزار نفر کشاورز کار می کنند و نزدیک  سه میلیون تن تولید محصولات کشاورزی داریم.

مدیرکل جهاد کشاورزی گیلان در ادامه درباره بحث تغییر کاربری های زمین کشاورزی نیز  بیان داشت: کشاورزی در گیلان با استعدادی  دارد می تواند توسعه پیدا کند. زمین در گیلان به دلیل توریست بودن گران است و ارزان ترین زمینی که در گیلان بسیاری پیدا می کنند زمین های کشاورزی  است که بعضی دنبال  تغییر کاربری غیرقانونی هستند که می تواند یک تهدید برای ما محسوب شود که ما به هیچ قیمتی در نظر نداریم این تغییر کاربری صورت گیرد.یعنی در هرمواردی کوتاه بیاییم در تغییر کاربری کوتاه نمی آییم و مواردی که تغییر یافته به دلیل مسائل قانونی طرح هادی است که تعریف شده که بعضی تغییر کاربری ها را مجاز دانستند و در صورت شکایت  قوه قضائیه  ما را ذینفع نمی داند. وی با اشاره به ساخت هتلی در فومن که در باغات چای قرار گرفته و چند روز گذشته افتتاح شده است نیز اشاره کرد: این هتل در زمان های گذشته مجوز گرفته ولی  اگر بتواند همین فضا را حفظ کند ما قانع هستیم. یعنی باغ چای را  همین صورت بگذارد  مشکلی ندارد و نباید دیگر آن را توسعه دهد.

شعبان نژاد خاطرنشان کرد: ما با طرح هادی مخالف نیستیم.آن چیزی که اتفاق افتاد طرح هادی های پنج سال قبل بود  که  یک بی قانونی حاکم بود که محدوده زمین های کشاورزی را مسکونی کردند ولی در طرح هادی جدید زمینهای کشاورزی را  با کاربریش حفظ کردیم. اکنون هم داریم با کمک بنیاد مسکن طرح هادی را تغییر می دهیم و در سال ۹۴ سیزده هزار هکتار اراضی را از طرح هادی خارج کردیم.

امیدواریم روزی را نبینیم که خانم ها به سختی در زمین های کشاورزی کار می کنند/ مصوبات سفر رئیس جمهور درباره کشاورزی انجام شد

شعبان نژاد در ادامه بیان داشت: یک تناقضی هست بین توسعه بخش کشاورزی و خرده مالکان بخش کشاورزی!  وقتی فعالیت پایدار می ماند که اقتصادی  باشد. تجربه کار من در سی سال کار مدیریتی این است که کارکشاورزی در گیلان از سخت ترین کارها است و تلاش ما بر مکانیزه بودن است و امیدواریم روزی نبینیم که خانم ها با سختی در شالیزارها کار می کنند. این تناقضی هست بین اقتصادی کردن کار و از آن طرف هزینه بالا که برای حفظ مالکیتی این مساله باید قطعات موجود را حفظ کنیم و در همین راستا بحث مکانیزاسیون را داریم که  در چهار سال دولت تدبیر وامید خط اعتباری ویژه ای را تعریف کردند که ما سالانه ۵۰ میلیارد تومان تسهیلات از این خط به کشاورزان می دهیم و تا همین امروز ده هزار ماشین آلات کشاورزی را وارد روستاها کردیم. در سالی که گذشت صد در صد مرحله خاک ورزی و ۹۳ درصد مرحله نشاء ماشینی و مکانیزه انجام دادیم و پیش بینی ما برداشت ۱۵۰ هزار هکتار به صورت مکانیزه است . وی همچنین افزود: در بحث اصلاح وضعیت فیزیکی زمین کشاورزی هم ما در این چهار سال دولت بیش از دویست میلیارد از همین ردیف به کشاوز وام دادیم که در طول تاریخ بی سابقه است که کشاورز هر زمان برای خرید ماشین آلات اقدام کند دست ما پر است و در هر زمانی که مراجعه کند در صورت داشتن شرایط بانکی ما برای خرید این محصولات معرفی میکنیم.

مدیرکل جهاد کشاورزی استان در ادامه ابراز داشت: در سفر دکتر روحانی به استان گیلان سه مصوبه برای بخش کشاورزی داشت که هر سه اجرا شد. یکی تجهیز و نوسازی ۵۰ هزار هکتار در طول ۵سال بود  که ده هزار هکتار آن انجام شد. مصوبه دیگر هیات دولت پرداخت مطالبات صیادان بود که در دولت تدبیر و امید سی میلیارد برای صیادان و ده میلیارد برای زیرساخت پرورش ماهی های در قفس بود که این نیز  برای زیرساخت های آماده سازی در اختیار اداره کل شیلات قرار گرفت. همچنین  ۱۸۰ هزار هکتار در بستر تجهیز و نوسازی است که هشتاد هزار هکتار آن انجام شده است.

مدیرکل جهاد کشاورزی استان گیلان در ادامه تاکید کرد: از جمله اقدامات دیگر ما اصلاح اقلام  در باغات و زمین بود.به طور مثال خالص سازی قیمت برنج هاشمی و علی کاظمی را در دستور کار قرار داریم و همه کوشش ما این است که این محصولات را حفظ کنیم و در نظر نداریم که آن جایگزین کنیم. همچنین در سال گذشته برای اولین بار ما بذر اصلاح شده توزیع و تولید کردیم که در گذشته در انحصار استان مازندران بود که ما اولین بار این کار را  انجام دادیم. وی ادامه داد: ساماندهی کود که از معضلات کشاورز بود نیز کار ما بود. کود در گذشته دو قلم بیشتر نبود که اکنون به بیست نوع کود رسیده است و اکنون در انبارهای ما کود تامین شده وجود  دارد. همچنین فروشگاه های سم نیز ساماندهی شده و فروش هرگونه سم غیرمجاز ممنوع است و با شدت با آن برخورد می شود.

شعبان نژاد همچنین در این نشست خبری گفت: در محصولات سردرختی هم دنبال توسعه باغات هستیم. در حوزه مرکبات و باغات و محصولاتی چون زیتون  حرف زیادی برای گفتن داریم. طرحی برای توسعه باغات در زمین های شیبدار و کم بازده را داریم . در ارتفاعات که بروید زمین هایی  هستند که مثلا زیر کشت گندم هستند که کشتش از نظر اقتصادی درست نیست و ما داریم تولید باغات و گیاهان دارویی و علوفات را ترویج می کنیم. همچنین در اراضی شیبداری که برای منابع طبیعی  هست و  پوشش چندانی ندارد قصد داریم  به مردم واگذار میکنیم.

صنعت سنگین برای گیلان پیش بینی نشده است/ ما در کشاورزی ظرفیت داریم

مدیرکل جهاد کشاورزی گیلان در ادامه نشست درباره بحث صنعتی شدن و یا توجه بیشتر به کشاورزی در استان گیلان نیز اظهار داشت: اسناد بالادستی گیلان را به عنوان یک استان کشاورزی معرفی کرده است و امکان صنعتی شدن وجود ندارد. در اسناد بالادستی صنعت سنگین برای ما پیش بینی نشده است. ما صنعت سالم در گیلان داریم. شاهد آن هم تعطیلی واحدهای  صنعتی در گیلان است که فکر نکنم بیش از سی درصد ظرفیت کار کنند. ظاهر گیلان با این شرایط جوی  می تواند در گلخانه ها موفق باشد. در کشاورزی ظرفیت داریم. کشاورزی گیلان کشاورزی ارزان و پردرآمدی هست. که این را در توزیع و تولید مرغ و یا در همین بحث برنج می بینید که بیشتر از هر استان دیگر تولید و توزیع می شود و این به دلایل شرایط جوی این استان است.

از اعتبارات استانی اصلا راضی نیستیم/ استاندار هم دستور داده است اما اجرایی نمی شود/ حرف بزنیم میگویند فلانی مخالف فلان جریان سیاسی است

شعبان نژاد درباره میزان اعتبارات سازمان نیز بیان داشت: اعتبارات ما از دو محل ملی و استانی است .در اعتبارات ملی ما مشکل نداریم. در سال ۹۴ بودجه بخش کشاورزی بودجه بخش کشاورزی هفت درصد رشد داشته و بودجه بخش کشاورزی  گیلان ۱۴۰ درصد رشد را به خود دیده است که  این به دلیل ارتباطات شخصی ما و همچنین نگاه ویژه ای است که مهندس حجتی دارد. اکنون  بیش از ۹۵ درصد اعتبارات ما در بخش ملی است و حدود ۵درصد در استان دریافت می شود.  وی افزود: در استان میزان اعتباری ما خوب نیست و حقوق  واقعی ما داده نمی شود و ما دراین رابطه بارها صحبت کردیم. ما میخواهیم بدانیم که معیار ما در تعیین بودجه چه چیزی است. شاخص چگونه است؟ ما دو شاخص برای بودجه میتوانیم تعریف کنیم. یکی بگوئیم که این بخش چقدر اشتغال ایجاد کرده است که اکنون بنا به آمار  به طور مستقیم ۳۴ تا ۳۸ درصد مردم گیلان در بخش کشاورزی هستند که  من معتقدم که ۵۰ درصد هستند. چون همین رشت بسیاری از مردم در زمین کار می کنند. حالت دوم این است که چه سهمی در تولید داریم. سهم بخش کشاورزی طبق آمار در تولید ناخالص ۱۸درصد است. ما میگوئیم همین ۱۸درصد را ملاک قرار دهیم که ۱۸درصد بودجه در اختیار سازمان قرار بگیرد و یا اگر بخواهیم شاخص اشتغال باشد ما همین ۳۸درصد را مد نظر  قرار دهیم. ولی اکنون چیزی حدود هفت درصد بودجه در اختیار سازمان است و انتظار دارند ۱۸درصدتولید ناخالص را کار کنم  و ۳۴ تا ۳۸ درصد اشتغال را مدیریت داشته باشم. .ما از بودجه ریزی و سطح بودجه ای که میدهند به شدت ناراضی هستیم. من این سهم را سهم کشاورزی نمی دانم و معتقدم باید بازیبنی شود.به آقای استاندار هم گفتیم و ایشان هم دستور داده است و متاسفانه اجرایی نشده است.

وی در جمع بندی این بحث گفت: متاسفانه ما هرچیزی میگوئیم به کسی بر می خورد. می گوئیم بودجه کم است به آقایان سازمان برنامه و بودجه بر می خورد. می گوئیم تغییر کاربری در زمین زراعی انجام نشود به بنیاد مسکن بر می خورد و بعد که خسته می شوند میگویند فلانی مخالف فلان جریان سیاسی است.ولی ما  کار سیاسی نمیکنیم. ما باید غذای مردم را تامین کنیم که ایجاد مشکل نشود.

در دولت یازدهم واردات برنج به خوبی ساماندهی شد/ حرف دکتر نوبخت درباره واردات برنج را نشنیدم

مدیرکل جهاد کشاورزی در پاسخ به پرسشی درباره واردات در گیلان و این سخن دکتر نوبخت که که واردات برنج برای ما ارزان در می آید و کشاورزان ما را درک کنند نیز گفت: من چنین حرفی را نشنیدم و نمی توانم درباره نظر ایشان حرفی بزنم.  ولی باید بگوئیم در بحث برنج ما بین دو میلیون تا سه میلیون  تن برنج نیز کشور است و  حدود چهارصد تا پانصد هزار تن میزان واردات ما است. ما ذخیره استراتژیک داریم که اگر مشکلی در توزیع داشته باشیم بین مردم توزیع کنیم. اکنون شاید این بحث اسراف حل شود همین میزان نیاز برنج ما نیز کاسته شود و نیازی نیز نداشته باشیم.

وی ادامه داد: من اعتقاد دارم که برنج وارداتی ناسالمتر و غیر مرغوب هستند و از لحاظ قیمت هم به دلیل همین کیفیت گرانتر از برنج ایرانی در می آید. به نظرم اگر برنج خارجی شش هزار تومان باشد  و برنج ایرانی را ۲۰ هزار تومان بخرند بازهم برد کردند. وی افزود:در دولت یازدهم دو اتفاق افتاد. ما همیشه در همین ماه ها دو درخواست از وزیر داریم. یکی واردات برنج تا ماه آبان ممنوع شود. دوم هم تعرفه واردات حداقل چهل درصد باشد. وقتی واردات در فصل زراعی انجام ندهیم خود به خود آن بحث نیاز  می شکند و برای همین است که کشاورزان برای اولین بار میگویند در بحث تولید برنج سود کردیم. در این دولت واردات برنج مدیریت شد و کفه ترازو به نفع کشاورز برداشته شده است. البته برنج ارزان هم باید باشد. اقشار ضعیف برنج هندی می خورند. البته  امیدواریم همه دستشان به جایی برسد که برنج ایرانی بخورد. البته بعضی ها هم هستند که دوست ندارند برنج ایرانی بخورند و در پخت آن مشکل دارند ٰ ولی به هر صورت واردات برنج در حال ساماندهی مناسبی است.

واردات بی رویه مشکل اصلی کاهش تولید پیله ابریشم بود/ به جای پیله نخ را وارد می کردند

شعبان نژاد درباره کاهش تولید پیله ابریشم نسبت به گذشته نیز گفت: در ابن رابطه چند اتفاق افتاد .یکی واردات بی رویه با تعرفه صفر انجام شد. ما سه کارخانه در صومعه سرا و لنگرود داشتیم که این ها را تعطیل کردیم که البته کارخانه صومعه سرا هنوز کمی نفس می کشد. . ما در گذشته نخ را هم واردات می کردیم که اینقدر ارزان بود برای کشاورز ما نمی صرفید. ولی ما امسال پیله را هجده هزارو خورده ای قیمت تضمینی اعلام کردیم که کشاورز بیست و چهارهزار  تومان بفروشد و از این سو گفتیم که توزیع نهال رایگان را در اختیارشان قرار دادیم. از سوی دیگر هم چند سال است که تخم ها هم به صورت رایگان توزیع کردیم و کار دیگر این بود که به جای واردات نخ،  پیله وارد شود.فرآیندی است که باعث شده به صورت تدریجی سیستم راه اندازی شده که به مرور به رونق قبل برگردیم.

برنامه قدردانی از علی کاظمی و یوسفی هاشمی را در دستور کار قرار میدهیم

مدیرکل جهاد کشاورزی استان در بخش پایانی به موضوع توجه و ثبت معنوی برنج علی کاظمی و یوسف هاشمی به نام آن ها  نیز اشاره کرد و گفت: من خودم در گیلان که وارد شدم خبری نداشتم که این دو کشاورز هستند و فکر می کردم که از محققان ما هستند. اکنون برنج هاشمی هفتاد درصد برنج کشور را تولید میکند و برنج علی کاظمی هم چهل درصد را استان به خود اختصاص داده است. بدون شک ما وظیفه داریم که نسبت به آن ها توجه داشته باشیم و به زودی و پیگیری مناسب نسبت به وضعیت آن ها و قدردانی از آن ها اقدام خواهد شد.

/گیل خبر

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا