آخرین خبرهااستان هااسلایدر

معاون استاندار گیلان: پل‌های آزاد راه قزوین- رشت سالم هستند

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان با تکذیب خبر ریزش پل آزاد راه قزوین - رشت از سمت منجیل گفت: سازه پل های این آزاد راه که ماه گذشته به بهره برداری رسید، هیچ مشکلی ندارد و کاملا سالم است.

به گزارش تدبیرشرق، موسی فکور روز یکشنبه  اظهار کرد: این آزادراه به طول ۳۳۰ متر یکی از موارد خاص در ساخت ابنیه آزادراهی کشور است که با توجه به توپوگرافی منطقه به منظور کاهش اثرات زلزله های احتمالی با استفاده از تکیه گاه غلطکی برای اولین بار در کشور احداث شده است به همین منظور درز انبساطی که در این پل بکار رفته نیز دارای تکنولوژی خاصی است که تهیه و تامین این قطعه زمانبر است.

توضیح : درزهای انبساط در اکثر پل‌ها جهت جلوگیری از ایجاد تنش‌های بیش ‌از حد و خرابی‌های ناشی از انبساط و انقباض پل بر اثر تغییرات دمای محیط پیرامون و عوامل طبیعی نظیر باد در درزهای تعبیه شده پل‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند و در واقع درز انبساط پل یکی از روش‌های مقابله با عوامل طبیعی همچون نوسانات دمایی و باد است.

وی اظهار کرد: درز انبساط این پل برای بهره برداری سریع از آن بصورت موقت انجام نشد و بعد از آن مقاوم سازی و بهسازی این بخش در شرایط بهتر انجام گرفت و اکنون هر هشت پل این آزاد راه شرایط خوبی دارد و بدون هیچ مشکلی تردد در این مسیر برقرار است.

فرماندار شهرستان رودبار نیز در این رابطه گفت: پل‌ها و سازه‌های بزرگ دارای «درز انبساط» فضایی میان اجزای سازه هستند با این هدف که انبساط حاصل از افزایش دما و بزرگ‌تر شدن اندازه سازه در فصول گرم یا کاهش دما در فصول سرد، تنش و فشاری را به قسمت‌های اصلی سازه وارد نکند و به عبارتی درز انبساط در فصول سرد و گرم باعث انعطاف سازه می‌شود.

طهمورث عموپور اضافه کرد: درز انبساط به قطعه‌ای نیاز دارد و تکنولوژی آن در انحصار دیگر کشورهاست که باید وارد می‌شد، طبق پیگیری‌های نهایی این قطعه تا اردیبهشت ماه وارد می‌شود که برای نصب آن باید آزادراه موقتا به مدت یک هفته بسته شود تا گروه فنی مهندسی بتواند کار خود را انجام دهد، از اینرو با توجه به اینکه تاکنون تردد سفرهای نوروزی را داشتیم امکان بستن مسیر و ترمیم اصولی شکستگی آسفالت مقدور نبود.

وی گفت: برای پیشگیری از مشکلات تردد خودروها در پل ورودی آزادراه شرکت پیمانکاری و راهداری تاکنون چندین مرحله اقدام به ریختن آسفالت سرد کرده اما چون تردد زیاد است، آسفالت آنطور که باید جوابگو نبوده است، بنابراین ریزش پل صحت ندارد و وقفه بوجود آمده به دلیل اجرای درز انبساط است که به محض وارد شدن قطعات در اردیبهشت ماه نصب می‌شود اما ترمیم اصولی با بستن یک روزه آزادراه انجام می‌شود.

قطعه هشت کیلومتری آزاد راه قزوین – رشت که ۲۱ اسفند سال ۱۴۰۲ با حضور معاون رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی افتتاح و به بهره برداری رسید در مجموع دارای هشت دستگاه پل بزرگ به طول ۱.۵۷۶ متر است که ۶ دستگاه آن با ۱.۲۱۶ متر طول در قطعه ۲ (الف) و ۲ دستگاه به طول ۳۶۰ متر در قطعه ۲ (ب) واقع شده است.

در این قطعه برای نخستین بار در کشور استفاده از تکیه گاه غلطکی در ساخت یکی از بزرگ‌ترین پل‌های طره آزاد کشور با هدف کاهش اثرات زلزله در آزادراه منجیل-رودبار انجام شده است؛ همچنین در ساخت بعضی از پل های مسیر نیز از تیرهای پیش تنیده با دهانه ۴۰ متر و در ساخت پل‌های روی رودخانه سفید رود هم از ۳۰۰ دستگاه شمع استفاده شده است.

پل شماره ۶ این آزادراه که ۳۳۰ متر طول دارد یکی از موارد خاص در ساخت ابنیه مسیر آزادراهی است که ارتفاع دهانه میانی آن به ۱۳۵ متر می رسد و یکی از بزرگ‌ترین پل‌های طره آزاد کشور است.

۸.۲ کیلومتر از آزادراه منجیل-رودبار با اعتبار ۲۴۰۰ میلیارد تومان ۲۱ اسفندماه با حضور مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی، محسن منصوری معاون اجرایی رئیس‌جمهور، استاندار گیلان و مسئولان استانی و شهرستان رودبار پس از ۱۲ سال به بهره برداری رسید.

/ایرنا

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا