آخرین خبرهااسلایدردسته‌بندی نشده

علیرضابیگی: اگر بخاطر افشای فساد چای دبش ردصلاحیت شده باشم، خیلی نوبر است

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی می‌گوید: اگر به دلیل افشای فساد چای دبش ردصلاحیت شده ام مورد خیلی جدیدی است یعنی اینکه از فیدلیتی به چای دبش خیلی نوبر است، البته در مورد ردصلاحیت بنده شاسی بلند مطرح شده بود اما افشای چای دبش مطرح نشده بود.

به گزارش تدبیرشرق، «علت ردصلاحیتم را نمی‌دانم.» این ادعایی است که علیرضابیگی نماینده افشاگر واگذاری خودروهای شاسی بلند به نمایندگان، در گفتگویی اعلام کرد و گفت که شورای نگهبان هنوز به او نگفته به استناد کدام بند و ماده صلاحیت او رد شده است.

احمد علیرضا بیگی همچنین به علت ردصلاحیت خود به دلیل رابطه با احمدی‌نژاد واکنش نشان داد و اظهار کرد؛حتی در مورد این قضیه هم به او موردی نگفته اند، البته او به نقش داشتن خود در افشای فساد چای دبش هم اشاره کرد و افزود این قضیه جدید است که به دلیل افشای فساد فردی را ردصلاحیت کنند.

در ادامه گفتگوی خبرگزاری خبرآنلاین با احمد علیرضابیگی، نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی را می‌خوانید:

****

*آقای علیرضابیگی! ردصلاحیت شما به نظر قطعی است، مواضع انتقادی تا چه اندازه بر ردصلاحیت شما موثر بوده است؟

علی‌القاعده ما بنا را بر حسن ظن می‌گذاریم اما شورای نگهبان باید دقیقاً بگوید به چه علتی یک کاندیدا یا داوطلب را از مدار داوطلبی برای عضویت در مجلس شورای اسلامی حذف کرده است. البته در مورد علت ردصلاحیت بنده موردی ذکر نشده یعنی طبق آخرین نامه‌ای که بنده از شورای نگهبان در اختیار دارم گفته شده بنابر بررسی‌های صورت گرفته صلاحیت شما مورد تأیید قرار نگرفته و در این نامه حداقل به بندهای قانون انتخابات اشاره نشده و این بسیار عجیب است.

بدون سند و مدرک ردصلاحیت شدم

*حتی سند و مدرکی که نشان بدهد شما صلاحیت حضور در مجلس را ندارید هم اعلام نشده است؟

سند و مدرکی در مورد علت ردصلاحیتم ذکر نشده و بعد هم در این مهلت ۳ روزه که برای اعتراض اعلام کردند بنده نمی‌دانم از چه باید دفاع کنم و یا به چه چیزی اعتراض کنم؟ برای کدام موضوع بند و مدرک و یا دلیل بیاورم که اینطور که گفته شده نیست، یعنی بدون ذکر بند قانونی ردصلاحیت شدم در صورتی که این تکلیف شورای نگهبان است که اعلام کند برای چه ردصلاحیت کرده است.

اگر به دلیل نزدیکی به احمدی‌نژاد هم ردصلاحیت شدم…

*امکان دارد نزدیکی شما به احمدی‌نژاد منجر به ردصلاحیت شما شده است؟

اگر به دلیل نزدیکی به احمدی‌نژاد هم ردصلاحیت شدم باید مستند به بند و یا ماده قانونی صورت بگیرد، یعنی بندی ذکر و در آن گفته شود که شما از چهره‌های نزدیک به احمدی‌نژاد هستید که در تضاد فلان بند از قانون قرار می‌گیرد و ما به استناد آن صلاحیت شما را حذف کردیم، درصورتی که چنین موردی هم برای ردصلاحیتم ذکر نشده است.

علیرضابیگی: اگر بخاطر افشای فساد چای دبش ردصلاحیت شده باشم، خیلی نوبر است /نزدیکی به احمدی نژاد در تضاد با کدام بند و ماده قانون است؟

ماجرای خودروهای شاسی بلند در ردصلاحیتم مطرح شده بود

*برخی مدعی شده اند که یکی از دلایل ردصلاحیت شما و ۳۰ تا چهره دیگه از ادوار و مجلس فعلی به دلیل اظهاراتتان درباره فساد چای دبش بوده است، این قضیه صحت دارد؟

اگر به دلیل افشای فساد چای دبش ردصلاحیت شدم مورد خیلی جدیدی است یعنی اینکه از فیدلیتی به چای دبش خیلی نوبر است، البته در مورد ردصلاحیت بنده شاسی بلند مطرح شده بود اما افشای چای دبش مطرح نشده بود.

با شورای نگهبان تماس نگرفتم

*برای مطلع شدن از علت ردصلاحیت با شورای نگهبان تماس گرفتید و یا مراجعه کردید؟

خیر، بنده تماسی با شورای نگهبان نداشتم. پیش از اینکه توسط هیئت نظارت به استناد بند ۲ و ۴ ماده ۳۱ مبنی بر التزام نداشتن به جمهوری اسلامی ایران و عدم ابراز وفاداری به قانون اساسی و اصل مترقی ولایت فقیه، ردصلاحیت شدم، با استناد به این دفاعیات خود را ارسال کردم اما در جریان بررسی بعدی ۲ بند مذکور حذف شده و به صورت کلی ذکر شده که صلاحیت شما رد شده است.

رقابتی شدن انتخابات یعنی امکان رقابت بین افراد رأی آور فراهم شود

*شورای نگهبان اعلام کرده حدود ۱۵ هزار نفر را تأیید صلاحیت کرده، صرف حضور این تعداد داوطلب انتخابات را رقابتی می‌کند؟

در هر صورت تعریف رقابتی بودن این است که اجازه حضور سلیقه‌ها و ذائقه‌های مختلف در چارچوب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران داده شود، به عبارت دیگر باید امکان رقابت میان افرادی که قدرت رأی‌آوری دارند و یا از یک گفتمان پیروی می‌کنند، فراهم شود، ضمن اینکه مردم هم بتوانند انتخاب کنند، اینکه الان یک جریان خاص توانسته به دور رقابت راه پیدا کند و اساساً رقابت بین این جریان خاص تعریف می‌شود، نمی‌تواند بیانگر رقابتی بودن انتخابات باشد.

*حضور چهره‌های شاخص و موثر تا چه اندازه می‌توانست بر جریان انتخابات تأثیرگذار باشد؟

مقام معظم رهبری در فرمایشاتشان از نهادهای مرجع و یا افرادی که دارای مرجعیت هستند، خواستند که مردم را برای مشارکت در انتخابات دعوت و ترغیب کنند که در انتخابات حضور پیدا کنند. طبیعتاً افرادی که دارای چنین دامنه اثرگذاری هستند، دعوت آنها برای مشارکت در انتخابات و حضورشان در رقابت و اینکه مردم حس کنند از جانب آنها کسانی می‌توانند عهده‌دار نمایندگی آنها در مجلس شورای اسلامی باشند، حتماً می‌تواند فضای انتخابات را به سمت رقابتی شدن پیش ببرد و در فقدان این امر، حتماً رقابتی رخ نخواهد داد.

/خبرآنلاین

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا