آخرین خبرهااستان هااسلایدر

در سایه بی توجهی نمایندگان گیلان؛ رقیب تراشی برای منطقه آزاد انزلی در سه بندر استان همجوار!

روز گذشته رئیس مجمع نمایندگان استان مازندران از تصویب لایحه منطقه آزاد تجاری-صنعتی مازندران در صحن علنی مجلس خبر داد.

به گزارش تدبیرشرق، در همین زمینه استاندار مازندران نیز گفته است: «با تصویب کلیات لایحه دولت مبنی بر ایجاد منطقه آزاد تجاری – صنعتی مازندران در صحن علنی مجلس؛ عملا دروازه های توسعه اساسی در حوزه تجارت و بازرگانی و صادرات محصولات استان به بازارهای هدف شمالی از جمله اتحادیه اقتصادی اوراسیا، چین و هند و بهره مندی از کریدور مهم و استراتژیک شمال-جنوب و تحقق شکوفایی اقتصادی مازندران گشوده شد.»

در حالی که از تاسیس منطقه آزاد انزلی با شعار تنها منطقه آزاد شمال کشور و‌ به عنوان یکی از مهم‌ترین مناطق آزاد هفت گانه ایران ۱۹ سال می گذرد، مشخص نیست با چه هدفی، نمایندگان مجلس رای به تصویب طرح ایجاد یک رقیب جدی برای منطقه آزاد انزلی در استان همجوار داده‌اند.

در حالی که بسیاری از ظرفیت‌های منطقه آزاد انزلی علی‌رغم‌ بهره‌مندی از پتانسیل های متعدد صنعتی، بندری، تجاری و گردشگری همچنان مغفول مانده و علی‌رغم وعده‌های چندین ساله دولت‌های مختلف همچنان زمان اتصال راه‌آهن به این منطقه در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، به نظر می‌رسد که پس از ایجاد منطقه آزاد در مازندران شامل سه بندر فعال امیر آباد، نوشهر و فریدونکنار که زیرساخت‌های آماده و مناسبی دارند و با توجه به امکانات و همکاری‌های موجود در آن استان، بسیاری از توجهات، اعتبارات و به ویژه جذب ورود و خرج کالا از حوزه دریای کاسپین و اوراسیا و‌ قفقاز بیش از گذشته به آن سو هدایت خواهد شد و‌ سهم بنادر گیلان کاهش خواهد یافت.

بنادر مازندران در دهه نود با توجه به فضای مناسب انباشت کالا سهم عمده کالاهای صادره و‌ وارده حوزه خزر را به خود جذب کرده بودند و تنها در چند سال اخیر بود که با افزایش تعداد اسکله‌ها و ظرفیت انبارها در بندرانزلی و ساخت بندر جدید کاسپین که هر دو از مزیت‌ها و‌ معافیت‌های منطقه آزاد انزلی برخوردار بودند، استان گیلان مجدد توانسته بود سهم قابل ملاحظه‌ای از تجارت دریایی خزر را به خود اختصاص دهد که با مصوبه روز گذشته مجلس این ظرفیت مهم نیز در آینده نزدیک از دست خواهد رفت.

علاوه بر این کارشناسان معتقدند که ممنوعیت‌های ابتدایی در خصوص کالای مسافری و خوروهای پلاک منطقه و… در این منطقه آزاد هم مانند سایر مناطق در بلند مدت دوام نخواهد آورد و‌ در آینده این ممنوعیت‌ها همانند رویه مناطق آزاد قبلی در جریان سفر های دولت و یا مقامات ارشد کشور لغو خواهد شد.

هجوم دلالان زمین برای افزایش قیمت‌های زمین مجاور و تلاش برای تغییر کاربری اراضی ساحلی و‌ کشاورزی استان مازندران که در حال حاضر هم این استان ساحلی با مشکلات فراوانی در این خصوص مواجه است از دیگر آفت های جدی این مصوبه جدید است.

نکته عجیب اینکه در این میان هیچ صدایی هم از نمایندگان گیلان در مجلس شورای اسلامی شنیده نمی‌شود. نمایندگانی که این روزها در آستانه روز خبرنگار و در سال پایانی مجلس به یاد رسانه‌ها افتاده‌‌اند و ایده‌ها و حتی وعده‌های شاذ و شگفت‌انگیز می‌دهند، گویا در هنگام بررسی و تصویب لایحه ایجاد منطقه آزاد مازندران در خواب ناز به سر می‌بردند!

آیا اگر شرایط دو استان جابجا می‌شد و در مجاورت استان مازندران، منطقه آزاد جدیدی شکل می‌گرفت، نمایندگان آن استان سکوت می کردند؟

آیا نباید مردم گیلان از این موضوع احساس خطر کنند؟ منطقه آزاد انزلی که در پنج سال‌ اخیر با شش مدیرعامل و سرپرست اداره شده و این عدم ثبات مدیریت در کنار عدم تکمیل بسیاری از پروژ‌ه‌های عمرانی و زیرساختی و نگرانی‌های فراوان سرمایه‌گذاران و بازرگانان به دلیل اجرا نشدن بسیاری از معافیت‌های قانونی مندرج در قانون مناطق آزاد به خودی خود این منطقه آزاد را در دوران پر چالش و‌ سختی قرار داده است، پیش بینی می‌شود با ایجاد منطقه آزاد مازندران در صورتی که مسئولان و مدیران گیلان بخواهند با همین فرمان پیش بروند، باید تا چند سال دیگر عملا فاتحه منطقه آزاد انزلی را خواند.

/گیل خبر

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا