آخرین خبرهااستان هااسلایدرتدبیر ورزشیخبر داغ

آستانه‌اشرفیه زادگاه ورزش‌های شالیزاری کشور

ورزش‌های شالیزارینخستین جشنواره ورزش‌های شالیزاری شامل فوتچل، والیچل، کشتی‌چل و لافندچل با هدف شناسایی این ورزش و ثبت ملی و جهانی آن به نام شهرستان آستانه اشرفیه در این شهر برگزار شد.

به گزارش تدبیرشرق، استان گیلان به دلیل خاکی حاصلخیز دارای شالیزارهای بسیار زیادی است که همین امر سبب می‌شود تا ما گیلانیان خاطرات خوبی از انواع ورزش‌های شالیزاری داشته باشیم.

همه ما گیلانیان و جوانان اهل آستانه‌اشرفیه خاطرات خوبی از بازی در گل و به نوعی گل بازی داریم که بعد از چند دقیقه گل به دستان چسبیده و به نوعی سفت می‌شود طوری که نمی‌شود انگشتان را تکان داد حالا تصور کنید که بخواهید در گِل، فوتبال، والیبال، کشتی بازی کنید، بدوید، توپ را شوت کنید، دریبل بزنید و غیره شرایط سختی به نظر می‌رسد اما چند سالی می‌شود که تصاویر فوتبال و والیبال بازی‌کردن و یا حتی کشتی گرفتن جوانان استان گیلان‌به ویژه شهرستان آستانه‌اشرفیه در شالیزارهای پر از گِل در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی مورد توجه قرار گرفته و پربازدیدشده است، مسابقاتی هم در همین زمینه شکل گرفته که آوازه‌اش جهانی شده است.

چندسالی می‌شود جام فوتچل در کینچاه، والیچل در کیسم، کشتی‌چل در لسکوکلایه و چلنوردی در دهشال هر سال در این چند روستای استان گیلان برگزار می‌شود که نگاه‌های زیادی را به خودش جلب کرده است، روستایی که مردمش با کمترین امکانات یک بازی پرنشاط برگزار می‌کنند ولی در سالیان گذشته برخی سعی داشتند تا ورزش‌های شالیزاری را به نام خود ثبت کنند در حالی که زادگاه ورزش‌های شالیزاری شهرستان آستانه‌اشرفیه است.

فوتبال، والیبال و کشتی در گِل، یک رقابت متفاوت از انواع مسابقاتی است که تا امروز کمتر مسؤولی به این پدیده جذاب اهمیت داده اما آوازه بچه‌های روستای کینچاه، دهشال، لسکوکلایه و کیسم در آستانه‌اشرفیه استان گیلان جهانی شده است.

برگزاری جام فوتچل یا همان فوتبال در شالیزار از پنج سال پیش در شهرستان آستانه‌اشرفیه کلید خورد و پنج سال پیش یکی از بزرگان و اهالی روستای کینچاه با جوانان روستا که بیشترشان علاقه‌مند به این رشته ورزشی بودند، همفکری کردند تا برای این‌که قبل از آغاز فصل نشا در شالیزارها نشاط در بین مردم ایجاد شود، اقدامی کنند.

این همفکری سبب شد در نهایت تصمیم بگیرند که مسابقات فوتبال در شالیزار را پایه‌ریزی و سال ۹۶ اولین دوره آن را برگزار کنند تا این مسابقات در سنت گیلان بماند. به گفته اهالی روستا برگزاری این مسابقات شروع یک همدلی برای انجام کاری طاقت‌فرسا یعنی همان کاشتن بذر برنج است. این مسابقات سال اول با چهار تیم برگزار شد. ظاهرا آن سال به صورت آزمایشی مسابقات را برگزار کرده‌اند تا ببینند می‌شود در شالیزار مسابقه برگزار کرد.

به همین منظور امروز جشنواره بازی‌های شالیزاری آستانه‌اشرفیه در پارک ساحلی این شهر و به منظور معرفی رشته‌های مخالف شالیزاری با حضور مسؤولان کشوری، استانی و آحاد مختلف جامعه برگزار شد.

یکی از اهداف در نخستین جشنواره ورزش‌های شالیزاری کمیته‌هایی در بخش اجرایی، تبلیغات و پشتیانی است و تاکنون علاوه بر دو ورزش چل‌نوردی و فوتچل، ورزش والیچل (والیبال در شالیزار) در روستای کیسم، کشتی‌چل (کشتی در شالیزار) در روستای لسکوکلایه و لافند چل (طناب کشی در شالیزار) در روستای لله وجه سر بندر کیاشهر در دستور کار قرار گرفت که در روزجشنواره از این ورزش‌ها رونمایی می‌شود.

لذا برای ثبت ملی و جهانی ورزش‌های شالیزاری ساماندهی و برگزاری منظم این ورزش‌ها در تقویم ورزشی شهرستان، استان و کشور از دیگر اهداف برگزاری این جشنواره است.

/فارس

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا