آخرین خبرهااستان هااسلایدرتیتر اولفرهنگی و هنری

واکاوی دلایل عدم اقبال سرمایه گذاران کنسرت به منطقه آزاد انزلی

منطقه انتقاد ناپذیر آزاد انزلی؛

اختصاصی تدبیرشرق//  پس از فروکش کردن موج سهمگین اپیدمی کرونا در کشور دور جدید برگزاری کنسرتها در سراسر کشور و پیرو آن با تاخیر در استان گیلان از سر گرفته شد.
خوانندگان گرامی و دوستان پیگیر مسایل فرهنگی هنری مستحضرند که استان گیلان به دلیل تمایل ویژه مردمانش به رویدادهای فرهنگی هنری از یک سو و نزدیکی به پایتخت از سوی دیکر همواره جز چند استان پیشتاز کشور بوده است.
این اقبال همیشگی موجب شد که تهیه کنندگان کنسرت بلافاصله بعد از عادی شدن شرایط سراغ نهادهای صادر کننده مجوز کنسرت در گیلان بیایند که در استان ما دو نهاد اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان و سازمان منطقه آزاد انزلی متولی این امر هستند.
در محدوده سرزمینی که مجوزهای آن توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر می گردد بر اساس یک توافق شفاهی در هر شهر ، ماهی دو کنسرت پاپ اجازه اجرا دارند و منطقه آزاد انزلی از این قانون مستثنی می باشد.
با توجه به کیفیت و ظرفیت سالن منطقه آزاد انزلی و شانس فروش بالای بلیط به دلیل استقبال مردمی و مسافران ، پیش از این ، همواره تهیه کنندگان پس از تهران و شاید کیش ، این منطقه را به عنوان  مقصد دوم یا سوم خوانندگان برای اجرای کنسرت بر می گزیدند.
اما پس از ایام کرونا در کمال تأسف و تعجب این استقبال به شدت کاهش یافت.
در حالیکه در کنار شهرهای بزرگ همچون لاهیجان و رشت حتی کوچکترین و دورافتاده ترین شهرهای گیلان همچون آستارا و رو‌دسر شاهد اجراهای فراوان و پرشور کنسرت بودیم اما سهم منطقه آزاد انزلی تعداد انگشت شماری بود که به واکاوی دلایل عدم استقبال خواهیم پرداخت.
هزینه های سنگین برگزاری کنسرت در منطقه آزاد انزلی
برگزاری کنسرت در منطقه آزاد انزلی علاوه بر هزینه های معمول اجرای کنسرت در هر شهری ، شامل آیتم های هزینه ای خاص می باشد که از جمله آن می توان به اخذ عوارض یازده میلیون تومانی بابت هر سانس کنسرت اشاره کرد که برنامه ریزی مالی برای درآمدزایی کنسرتها را دچار اختلال می کند.
همچنین هزینه تجهیز سالن منطقه آزاد بسیار سنگین و خارج از تحمل می باشد.
از سوی دیگر دریافت اجباری صد و پنجاه قطعه بلیط در هر سانس به ارزش ریالی حدود شصت میلیون تومان توسط سازمان منطقه آزاد نیز فشار سنگینی به سرمایه گذار فرهنگی وارد می آورد.
انفعال و عدم رغبت مسوولین فرهنگی سازمان منطقه آزاد انزلی به برگزاری کنسرت
حوزه معاونت فرهنگی سازمان منطقه آزاد انزلی در دوره پساکرونا دچار انفعال و دلمردگی خاصی در همه حوزه ها علی الخصوص برگزاری کنسرتها شده است.
چنانچه معاون محترم فرهنگی این سازمان اساسا حضور بسزایی در این امور ندارد و مدیریت فرهنگی نیز به دلیل کم تجربگی و هراس از نهادهای مختلف برگزاری کنسرت اساسا ترجیه داده مسیر بی خطری در جهت حفظ پست خود طی کند و از این رو بسیاری از برگزار کنندگان کنسرت اساسا قید برگزاری برنامه در این سازمان را زده‌اند و مطابق شنیده ها تنها یک فرد غیر بومی با همکاری این مدیریت،  تمایل به برگزاری تعداد انگشت شماری کنسرت در این سازمان نشان داده است که مجوزهای صادرشده و اجراهای برگزار شده تایید همین فرضیه می باشد.
اینگونه شده است که سابقه درخشان و اعتبار سابق معاونت فرهنگی سازمان منطقه آزاد انزلی در برگزاری پررونق کنسرتها خدشه دار شده و زیر سوال رفته است.
سخت گیرهای فرامدیریتی و لغو پیاپی کنسرتها در منطقه آزاد انزلی
بر اساس اطلاعات دریافتی چندین بار از جمله در دهه فجر ، عید نوروز و عید فطر که ایام طلایی برگزاری کنسرت در سراسر کشور است تمامی مجوزهای احتمالی برکزاری کنسرت در سازمان منطقه آزاد انزلی به دلیل عدم پیگیری و برنامه ریزی صحیح توسط مدیریت فرهنگی این سازمان و عدم تعامل با نهادهای درگیر همچون نیروی انتظامی و ستاد کرونا لغو گردید و در سراسر کشور این مسأله ورد زبان تهیه کنندگان فرهنگی گردید که امکان برگزاری کنسرت در سازمان منطقه آزاد انزلی وجود ندارد.
عدم صدور مجوز کنسرت در ایام تعطیل و آخر هفته ه که شانس فروش بلیط را بالا می برد نیز از موارد عجیب محدودیتهای برگزاری کنسرت در  منطقه آزاد انزلی است.
در حالیکه در ایام تعطیل و آخر هفته بیشترین استقبال از رویدادهای فرهنگی هنری رخ میدهد مجموعه سازمان منطقه آزاد انزلی، به دلیل ایجاد ترافیک امکان برگزاری کنسرت از سرمایه گذاران را گرفته است.
انحصار در صدور مجوز برای یک فرد غیر بومی به دلایل مبهم و نامشخص و خوداظهاری این فرد که تنها من امکان برگزاری کنسرت در انزلی را دارم،  نیز به این بی اعتمادی دامن زد.

بی نظمی و تردد بیش از حد عوامل برگزاری در سالن از مقابل کسانی که در سالن نشسته اند ، تاخیر در شروع برنامه ها، عدم توجه به کیفیت صدابرداری و نورپردازی ، عدم راهنمایی درست مخاطبان در کنسرت و تعداد کثیر مهمانانی که علاقه ای به خواننده های اجرا کننده برنامه ندارند نیز دلایل دیگر کم‌رونق شدن و بی انگیزگی در اجراهای منطقه آزاد انزلی می باشد.

جمیع این دلایل موجب شده است که سازمان منطقه آزاد انزلی در کورس رقابت برگزاری کنسرت نسبت به استان در جایگاه بسیار پایین تری قرار گیرد به گونه ای که کلیه تاریخهای برگزاری کنسرت در شهرهای مختلف گیلان تا آغاز محرم و صفر رزرو و پیش بینی شده است و تهیه کنندگان از سر ناچاری و ناکزیری به سراغ سازمان منطقه آزاد انزلی برای برگزاری کنسرت می روند و بالاجبار این شرایط سخت را می پذیرند و تن به برگزاری کنسرت در این سازمان می دهند.

نویسنده: علی بزرگ بشر

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا