آخرین خبرهااستان ها

ادعای عجیب روزبهان در شرایط رکود | تبدیل شدن منطقه آزاد انزلی به قطب اقتصادی کشور!

تدبیرشرق/مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی به تازگی اعلام کرده است : «با توجه به موقعیت و مزیت های خاص جغرافیایی در سطح داخلی و بین المللی هم اکنون که به قطب اقتصادی شمال کشور تبدیل شده ایم، می توانیم ظرف یکی دو سال آتی به قطب اقتصادی کشور ارتقاء یابیم.»

محمد ولی روزبهان ادعای تبدیل به قطب اقتصادی کشور را در حالی بیان می کند که حجم سرمایه گذاری داخلی و خارجی در سال جاری را تاکنون « ۱۶۰۰ میلیارد ریالی طرح سرمایه گذاری داخلی و بالغ بر ۵۰ میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی» عنوان کرده است.

پیش از این مرتضی بانک دبیر شورای مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی اعلام کرده بود « طی سال‌های گذشته حدود ۸۳ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری داخلی و حدود ۲۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی انجام گرفته است.»
با این اوصاف مشخص نیست منطقه آزاد انزلی تا چه حد توانسته به نسبت دیگر مناطق آزاد در میزان سرمایه گذاری داخلی و خارجی موفق عمل کند که مدعی است طی دوسال می توان منطقه ازاد انزلی به عنوان قطب اقتصادی کشور معرفی گردد. آیا به طور مثال با ادعای 50 میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی می توان اعلام کرد که به عنوان قطب اقتصادی کشور معرفی شده ایم؟
بحث اصلی آقای روزبهان این است که طرح اتصال راه آهن به منطقه و ساخت سومین شهرک صنعتی زمینه های چنین ارتقایی را ایجاد می کند، اما نسبت به شرایط حاکم بر اقتصاد کشور و همچنین رکودی که سازمان های مختلف اقتصادی با آن دست به گریبان هستند صحبتی نمی کنند.
در شرایط سخت اقتصادی که دولت از آن به عنوان جنگ اقتصادی نام می برد منطقه ازاد انزلی نیز از آن رنج می برد ، مشخص نیست چرا مدیرعامل منطقه آزاد انزلی قصد دارد به مانند بسیاری از مدیران دیگر وضعیت خوشبینانه ای از شرایط نشان دهد.
شاید هم آقای روزبهان چون می دانند در یکی دو سال آینده جایی در مدیریت این سازمان با روی کار آمدن دولت بعدی ندارند قصد دارند اظهاراتی را عنوان کنند که در اینده بگویند در بخش زیرساختها فرصت ها را فراهم کرده اند و اگر امروز شاهد رکود عمرانی و توسعه ای در منطقه هستیم در آینده ثمرات آن را خواهیم دید! وضعیت منطقه ازاد انزلی طوری شده است که معاونت بندری و معاونت عمرانی سازمان (با دو دفتر دور از هم) توسط یک نفر اداره می شود. وضعیت فرهنگی هم که مدتهاست خبری از آن منتشر نمی شود. با این اوصاف چگونه می توان امیدوار بود چنین هدفی محقق شود.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا