آخرین خبرهااسلایدرخبر داغسیاسی

برگزاری انتخابات به‌صورت مجازی و پستی منع قانونی دارد

انتخاباتعضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس با اشاره به عدم وجود زیرساخت‌های لازم در کشور در خصوص برگزاری انتخابات به‌صورت پستی گفت: یکی از مهم‌ترین اصل در برگزاری انتخابات نظارت دقیق بر چگونگی آن است ولی ساختار در آن در کشور وجود نداشته و در صورت فراهم شدن زیرساخت هم اول باید این امر به تصویب مجلس برسد.

به گزارش تدبیرشرق, رسول فرخی میکال با بیان اینکه انتخابات در جمهوری اسلامی نمونه بارز مردم‌سالاری دینی است، اظهار کرد: انتخابات ریاست جمهوری یکی از مهم‌ترین انتخابات برگزارشده در کشور است که مردم می‌توانند با تشخیص خود سرنوشت خودشان را تعیین کنند.

وی با اشاره به عدم وجود زیرساخت‌های لازم در کشور در خصوص برگزاری انتخابات به‌صورت پستی گفت: یکی از مواردی که اخیراً توسط برخی افراد مطرح‌شده برگزاری انتخابات به‌صورت پستی می‌باشد که امکان این کار به علت عدم وجود زیرساخت‌های لازم در کشور امکان‌پذیر نبوده که نظارت دقیق بر این‌گونه انتخابات نمی‌توان داشت.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی با اذعان به اینکه قانون اجازه برگزاری انتخابات به‌صورت مجازی و یا حتی پستی را نمی‌دهد، تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین اصل در برگزاری انتخابات نظارت دقیق بر چگونگی آن است ولی  ساختار در آن در کشور وجود نداشته و در صورت فراهم شدن زیرساخت هم اول باید این امر به تصویب مجلس برسد.

فرخی با تأکید بر لزوم‌ توجه مجلس بر نظارت بر انتخابات شورای اسلامی در کشور افزود: یکی از وظایف مجلس شورای اسلامی نظارت بر انتخابات شوراها بوده و تاکنون متأسفانه هیچ‌گونه برنامه خاصی در این خصوص وجود نداشته است.

وی مبحث نظارت بر انتخابات شورا را عمقی و اصولی ندانست و بیان کرد: در مقطعی هیئتی که دارای سازوکار و منابع انسانی در استان‌ها نبوده تشکیل و صلاحیت کاندیداها را بررسی می‌کرد که این امر نشان می‌دهد، نظارت بر انتخابات شوراها متداول و عمقی نبوده است.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقش دیگر نهادها در نظارت دقیق بر انتخابات شورای اسلامی گفت: به دلیل حجم و سنگینی برگزاری و بررسی صلاحیت کاندیداها مجلس به‌تنهایی از عهده این کار برنمی‌آید زیرا برای نظارت بر انتخابات شوراها باید بانک اطلاعاتی، منابع انسانی و امثالهم به‌صورت کافی وجود نداشته پس باید این موضوع گسترده‌تر شده و در انجام این مهم، دیگر دستگاه‌ها نیز باید امکانات خود را به کمک مجلس شورای اسلامی بیاورند.

فرخی با ابراز تأسف از تخلفات موجود در برخی از شوراهای کشور تصریح کرد: در دوره‌های پیشین شورا ازجمله دوره پنجم فقدان نظارت بر صلاحیت کاندیداها و پس از انتخابات بوده که ماحصل آن انجام تخلف در برخی شورا و بی‌اعتمادی مردم بوده لذا در طرح اصلاح قانون انتخابات شوراها نظارت بر عملکرد و ورود افراد به انتخابات شوراها گنجانده‌شده؛ یعنی هم صلاحیت‌ها به‌صورت جدی بررسی و در طول چهار سال نظارت دقیق بر عملکرد شورا انجام می‌شود.

/فارس

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا