آخرین خبرهااستان ها

تئاتر انفجار خلاقیت است | پاسداشت مفاخر گیلان به مطالبه عمومی تبدیل شده است

مدیر کل فرهنگ و ارشاد گیلان؛

تدبیرشرق/فیروز فاضلی چهارشنبه شب در آئین اختتامیه سی و دومین جشنواره استانی تئاتر گیلان و سومین جشنواره آموزشگاهی نمایشنامه‌نویسی ویژه پاسداشت مفاخر افزود: انسان‌ها تلاش می‌کنند تا مانا باشند و استاد حبیب پورسیفی پیشکسوت تئاتر استان به دو بال گذشت و ادب مزین است که به واسطه منش یگانه‌شان در قلب و اندیشه هنرمندان و مردمان این سرزمین ماندگار شده است.
وی، رویه دیگر کرونا را خلق نبوغ دانست و گفت: تئاتر خود انفجار خلاقیت است؛ سی و دومین جشنواره استانی تئاتر استان نوآورانه و برای نخستین بار در فضای مجازی و بدون تماشاگر برگزار شد.
وی با بیان اینکه همه نمایش‌های ارائه شده در جشنواره یادشده به سبب شرایط سختی که گریبانگیر برآورندگانشان بود، قابل تحسین هستند گفت: در این دوره از جشنواره ۹ اثر نمایشی (روزانه سه اجرا) در دو نوبت صبح و عصر به داوری نادر برهانی مرند، اتابک نادری و سید وحید فخرموسوی اجرا شد و این اجراها بصورت آنلاین پخش می‌شد که آمار بازدید کنندگان، نشان از استقبال مخاطبان داشت.
فاضلی بیان کرد: جشنواره تئاتر استانی هرساله با همکاری انجمن هنرهای نمایشی گیلان و با هدف رشد، گسترش و ساماندهی هنر تئاتر برگزار می‌شود؛ رشد و توسعه فعالیت‌های اجتماعی و آگاهی بخشی با تکیه بر هنر نمایش، بومی‌سازی ظرفیت‌های فرهنگی و هنری با تکیه بر استعدادهای جوان و استفاده از بسترهای فرهنگی و هنری برای رشد و اعتلای فرهنگ عمومی از دیگر اهداف جشنواره امسال بود که در محورهای جهش تولید، کووید ۱۹ و کاهش آسیب‌های اجتماعی، شور و نشاط اجتماعی و تحکیم خانواده، فرهنگ و هنر بومی، منطقه‌ای، ایرانی – اسلامی و موضوعات مرتبط با یکصدمین سال شهادت میرزا کوچک برگزار شد.

در این مراسم نمایش «پلی از جنس شیشه» به کارگردانی مصطفی خوش‌نشین از آستانه اشرفیه و «بریده‌ها» به کارگردانی رضا فتوت خواه از رشت برگزیده شدند
همزمان با مراسم اختتامیه سی و دومین جشنواره استانی تئاتر گیلان سومین دوره جشنواره نمایشنامه‌نویسی آموزشگاه‌های آزاد هنری استان گیلان با محوریت بزرگداشت استاد «حبیب پوریوسفی» نیز برگزار شد.
کیفی‌سازی نمایش و شناخت استعداد‌های نو در حوزه تئاتر بارزترین ویژگی سومین جشنواره آموزشگاهی نمایشنامه‌نویسی استان است؛ این جشنواره در پاسداشت مفاخر استان تعریف و طراحی شده است.
استاد حبیب الله پورسیفی زاده متولد ۱۳۲۳در رشت است؛ وی در انستیتوی مربیان هنری با گرایش بازیگری و کارگردانی تهران موفق به دریافت مدرک فوق دیپلم شد؛ سال ۱۳۳۸ برای همکاری در رادیو گیلان همراه زنده یاد احمد بدرطالعی وارد نمایش‌های رادیویی شد و به دلیل داشتن صدای مناسب، توانست نمایش‌های زنده زیادی را به صحنه ببرد.
در گروه خورشید گیلان نمایش‌های قضاوت دنیا، عروس و داماد قرن اتم، عمو رجب بچه شده، تابلو موزیکال رویای مادر، دردسر تلفن، پیرمرد و دریا و تعدادی نمایش کوتاه اجرا کرد. از سال ۱۳۴۶به استخدام آموزش و پرورش درآمد و از سال ۱۳۵۱ وارد انستیتوی مربیان هنری شد و دو سال بعد موفق شد؛ با گرایش بازیگری و کارگردانی فوق دیپلم هنر را اخذ کند. سالهای یادگیری در تهران زیر نظر اساتیدی چون ایرج زهری، جمشید شاه محمدی نگاه و افق هنری پورسیفی را گسترده‌تر کرد تا جایی که با بروز استعداد در جمع دانشجویان انستیتو موفق شد در نمایش‌های «نقشی روی چوب» نوشته اینگمار برگمن، ”خرمن‌های سوخته”نوشته رضا احمدی، ”گلدونه خانوم”نوشته اسماعیل خلج به ایفای نقش بپردازد.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران به رشت منتقل و در مدرسه لشت نشاء مشغول به کار شد و همزمان دوستان تئاتری خود را در شهر رشت جمع آوری کرد و نمایش های”میکروب ها” و «دست بالای دست» را با نام «ویتامارا» همراه زنده یاد احمد بدرطالعی و هنرمندان گروه آتوسا به صحنه برد. آخرین کار جدی پورسیفی اجرای نمایش”آهسته با گل سرخ”نوشته اکبر رادی بود که توسط فرزندش حسن پورسیفی کارگردانی شد.
حبیب پورسیفی به همراهی زنده یاد احمد بدرطالعی که تصمیم داشت با طرح (مدرسین تئاتر) تحولی در تئاتر دانش آموزی ایجاد کند و دیگر نام آوران هنرمند، طرح مدرسان تئاتر را اجرایی کردند و موفق شدند بر کیفیت تئاتر دانش آموزی بیفزایند و تئاتر دانش آموزی را در سطح کشور مطرح کنند. در این دوره با شکوه بود که دانش آموزان مستعد کشف و راهی دانشکده‌ها شدند که هم اکنون به عنوان سرمایه‌های علمی و تخصصی در تئاتر استان به کار گرفته می‌شوند.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا