آخرین خبرهااسلایدرعلم و تکنولوژیفوری

نزدیک ‌تر بودن زمین به سیاه‌چاله بزرگ راه شیری در برآورد جدید؛ آیا خطری در کمین است؟

سیاه‌چاله بزرگ راه شیرینقشه جدید کهکشان راه شیری که از سوی رصدخانه ملی نجوم ژاپن ایجاد شده است، نشان می‌دهد زمین با سرعت بیشتری در حال حرکت است و از سوی دیگر ۲ هزار سال نوری به سیاه چاله بزرگ در مرکز کهکشان راه شیری نزدیک تر از آن چیزی است که پیش از این تصور می‌شد. رصدخانه ملی نجوم ژاپن اعلام کرد که جای نگرانی نیست، زیرا آخرین اطلاعات نشان نمی‌دهد که زمین «در حال فرورفتن به سمت سیاه‌چاله» باشد. این بدان معنی است که اکنون «مدل بهتری از کهکشان راه شیری» وجود دارد.

نقشه جدید کهکشان راه شیری که از سوی رصدخانه ملی نجوم ژاپن ایجاد شده است، نشان می‌دهد زمین با سرعت بیشتری در حال حرکت است و از سوی دیگر ۲ هزار سال نوری به سیاه چاله بزرگ در مرکز کهکشان راه شیری نزدیک تر از آن چیزی است که پیش از این تصور می‌شد.

اتحادیه بین‌المللی نجوم در سال ۱۹۸۵ اعلام کرده بود که زمین ۲۷ هزار و ۷۰۰ سال نوری از سیاه‌چاله‌ای با نام کمان A* فاصله دارد. اما یک بررسی ۱۵ ساله از سوی پروژه نجوم رادیویی ژاپن VERA نشان داد که زمین در واقع تنها ۲۵ هزار و ۸۰۰ سال نوری با این سیاه چاله فاصله دارد. آن‌ها همچنین دریافتند که زمین هفت کیلومتر بر ثانیه سریعتر از آنچه که قبلا معتقد بودند در حال حرکت است.

کمان A* و سیاه‌چاله‌های مشابه «ابر جرم» نامیده می‌شوند چراکه میلیاردها بار از خورشید جرم بیشتری دارند.

رصدخانه ملی نجوم ژاپن اعلام کرد که جای نگرانی نیست، زیرا آخرین اطلاعات نشان نمی‌دهد که زمین «در حال فرورفتن به سمت سیاه‌چاله» باشد. این بدان معنی است که اکنون «مدل بهتری از کهکشان راه شیری» وجود دارد.

دانشمندان با استفاده از کاتالوگ نجومی پروژه نجوم رادیویی ژاپن نقشه‌ای از موقعیت و سرعت در مرکز کهکشان راه شیری و اجسامی را که در آن قرار دارند تهیه کرده‌اند و در واقع ساختار کهکشان راه شیری را مدل سازی کردند.

موقعیت یابی‌های جدید همچنین نشان می‌دهد که زمین با سرعت ۲۲۷ کیلومتر بر ثانیه به دور مرکز کهکشانی یعنی جاییکه سیاه‌چاله واقع است، می‌چرخد. منجمان در ابتدا تصور می‌کردند که این سرعت ۲۲۰ کیلومتر بر ثانیه است.

رصدخانه ملی نجوم ژاپن در بیانیه‌ای گفت: «از آنجا که زمین در داخل کهکشان راه شیری واقع شده است نمی‌توانیم قدم به عقب بگذاریم و ببینیم کهکشان از بیرون چه شکلی است.» در این بیانیه اضافه شده است: «نجوم راهی ایجاد کرده‌ است که با اندازه‌گیری دقیق موقعیت‌ها و حرکات اجسام، ابزاری حیاتی برای درک ساختار کلی کهکشان و جایگاه ما در آن به دست آید.»

تداخل‌سنجی خط پایه بسیار طولانی معروف به VERA در سال ۲۰۰۰ میلادی ایجاد شد و از تداخل سنجی برای جمع‌آوری داده‌ها از تلسکوپ‌های رادیویی واقع در سراسر ژاپن استفاده می‌کند و از طریق آن می‌توان ساختارهای سه‌بعدی سرعت و مکانی در کهکشان راه شیری را ترسیم کرد.

رصدخانه ملی نجوم ژاپن گفت از طریق این پروژه دانشمندان می‌توانند وضوح مشابه تلسکوپ با قطر ۲۳۰۰ کیلومتر را ایجاد کنند. نخستین کاتالوگ نجومی VERA شامل ۹۹ جرم آسمانی اوایل سال جاری میلادی منتشر شد.

/انتخاب

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا