اقتصادی

مردم، بازنده نوسانات فعلی بازار می باشند

موهبت الله اکبری در گفت‎ و گو با خبرنگار ایسنا، در مورد تاثیر نوسانات نرخ ارز و طلا بر بازار، اظهار کرد: بخش عمده ای از گرانی های موجود در بازار، کاذب هست؛ به عنوان مثال اگر امروز مردم به سمت خرید ریگ بیابان هم بروند، ریگ هم گران خواهد گردید.

رییس سازمان برنامه و بودجه استان اصفهان هم چنین در مورد علل افزایش نرخ سکه در بازار، اظهار کرد: در حال حاضر هیچ تقاضایی به غیر از تقاضای کاذب در بازار رخ نداده و متاسفانه اثر روانی این گرانی ها به نحوی هست که با بالارفتن نرخ دلار و سکه همه نرخ کالاهای خود را افزایش می دهند در حالیکه هیچ اتفاق خاصی در کشور رخ نداده هست.

اکبری با اشاره به افزایش نرخ خودرو در کشور، اظهار کرد: اگر مدعی هستیم که تمام قطعات خودرو در کشور بومی سازی شده، خودروساز توان ندارد به دستاویز افزایش نرخ ارز، خودرو را گران کند، این در حالی هست که خودروسازی داخل خصوصی نیست، لکن خصولتی هست.

وی با انتقاد از کارکرد تعزیرات حکومتی در شرایط کنونی خیز گرانی در بازار، اظهار کرد: وظیفه تعزیرات حکومتی تنها این نیست که با سبزی فروش و یا میوه فروش برخورد کند، لکن به عنوان یک نهاد نظارتی در شرایط فعلی باید وارد بازار گردد و اذن ندهد بعضی بی سبب باعث تشویق بازار و نگرانی مردم گردند.

این اقتصاددان با تاکید بر اینکه گرانی های فعلی در کشور زیادتر حالت روانی دارد، اظهار کرد: به عنوان مثال خانه ای که سه سال پیش ساخته شده هست، با نرخ جدید ارز نبوده و در آن زمان نرخ ارز در کشور بسیار کمتر از امروز بوده هست، در نتیجه در شرایط فعلی دلالان و سفته بازان وارد میدان شده و باعث آشفتگی در بازارها شده اند.

وی با بیان اینکه بازنده نوسانات فعلی بازار، مردم هستند، سفارش کرد: مردم در شرایط فعلی سراغ خرید خودرو، مسکن، دلار، سکه و … نروند چراکه زیان فضای کاذب بازار به سمت مردمی می رود که قصد خرید سکه، خودرو و … را دارند، در نتیجه نباید در خریدهای خود تعجیل کنند و دلواپس افزایش بیشتر از اندازه نرخ ها باشند.

اکبری اضافه کرد: با توجه به اینکه معامله ارز خارج از سامانه بانکی قاچاق محسوب می گردد و مردم به سمت بازار سکه حمله آورده اند چون که به سادگی معامله می گردد، اما احتمالا، چند ماه دیگر وادار خواهند گردید که سکه های خود را ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان زیر نرخ به فروش برسانند.

وی در مورد تاثیر نوسانات نرخ ارز و طلا بر کاهش اعتبار پول ملی، اظهار کرد: اعتبار پول ملی تنها بر مبنای نرخ میانگین تورم و نه تورم نقطه به نقطه، کم یا فراوان می گردد، به عنوان مثال اگر نرخ تورم ۲۰ درصد گردد معادل آن نیز اعتبار پول ملی کاهش می یابد، اما امروز تنها شاهد جو روانی در بازار هستیم.

رییس سازمان برنامه و بودجه استان اصفهان هم چنین حول اثرها نوسانات لحظه ای بازار بر زندگی و معیشت مردم، اظهار کرد: به صورت قطع مردم اثراث این نوسانات را به عینه لمس می کنند، چون که بعضی بی سبب به سمت خرید ارز و یا سکه می روند هم چنین نا امیدی به شرایط اقتصادی کشور در آینده بدترین اثر نوسانات بازار بر زندگی مردم هست.

انتهای پیام

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا