اقتصادی

صادر کردن پروانه ساختمان در اصفهان روند نزولی طی می کند

به گزارش تدبیرشرق به نقل از ایرنا، بازار مسکن کشور در چند سال موخر با رکود متاثر از افزایش ارائه و کاهش درخواست ها رو به رو بوده بطوریکه آمارهای مختلفی که در چند سال موخر از کلانشهرها و استان های متفاوت کشور منتشر گردیده نیز گویای کاهش صادر کردن پروانه ساختمانی هست.
به گفته حسام عقبایی نایب ریاست اول اتحادیه مشاوران املاک تهران، میزان صادر کردن پروانه های ساختمانی در این استان در پنج سال گذشته با کاهش ۳۰ تا ۴۰ درصدی روبه رو شده هست.
جمال الدین صمصام شریعت، معاون سابق شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان نیز از کاهش ۱۸ درصدی صادر کردن پروانه های ساختمانی در این کلانشهر در سال ۹۵ در قیاس با سال ۹۴ خبر داده و تبیین کرده بود که این امر نشان از رکود ساخت و ساز خواهد بود که در کشور و من جمله اصفهان حاکم شده هست.
صمصام شریعت با تاکید بر اینکه وضع ساخت و ساز در اصفهان در قیاس با دیگر کلانشهرها خوب تر هست، در آذر سال گذشته اعلام نمود که در هفت ماه نخست سال ۹۶ شاهد کاهش ۱۰ درصدی متراژ پروانه های صادر گردیده نسبت به مدت همانند سال گذشته بودیم.
معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اصفهان نیز در گفت و گو مخصوص با ایرنا با اشاره به تازه ترین آمار صادر کردن پروانه های ساختمانی به ارزیابی و تجزیه و آنالیز آنان پرداخت.
محمد رضا لعلی این آمار را در بازه زمانی بین سال های ۹۲ تا ۹۶ مورد ارزیابی قرار داد و اظهار کرد: در این مدت کلانشهر اصفهان هر ساله بطور متوسط با کاهش ۲۱ درصدی صادر کردن پروانه های ساختمانی رو به رو بوده هست.
وی با اشاره به اینکه در سال ۹۲ معادل ۹ هزار و ۳۸۹ پروانه ساختمانی در این کلانشهر صادر گردیده هست، اضافه کرد: این رقم در سال گذشته به سه هزار و ۶۱۰ پروانه دست یافته هست.
لعلی با بیان اینکه مساحت پروانه های ساختمانی صادر گردیده در مدت ذکر شده به صورت هر ساله نیز ۲۰ درصد کاهش یافته هست، دنبال کرد: تعداد واحدهای مسکونی که برای آنان پروانه صادر گردیده نیز به صورت هر ساله ۲۳ درصد کاهش یافته هست.
وی بیشترین درصد صادر کردن پروانه ها در منطقه های ۱۵ گانه کلانشهر اصفهان در سال های ۹۲ تا ۹۶ را ذی ربط به منطقه هشت شهرداری اصفهان با قسمت ۱۵ درصدی اعلام و اظهار کرد: پس از ان منطقه های ۱۰، ۱۲ و هفت بیشترین درصد پروانه های ساختمانی صادر گردیده را داشته اند.
وی افزود: از سویی بیشترین رشد منفی در راستای صادر کردن پروانه ها نیز برای منطقه های ۱۲، ۱۱ و هشت شهرداری اصفهان بوده هست.
لعلی با اشاره به آمار فصلی صادر کردن پروانه های ساختمانی در کلانشهر اصفهان از سال ۹۲ تا زمستان ۹۶ نیز اظهار کرد: این آمار در بعضی فصول مثل بهار اندکی افزایش یافته اما دو مرتبه روند نزولی به خود گرفته هست.
وی اضافه کرد: اما در مجموع از سال ۹۴ همه فصول نسبت به فصل همانند پارسال خود رشد منفی داشته اند.

*** یک اتفاق خوب
در حالیکه ارزیابی آمار چند سال گذشته در کلانشهر اصفهان نشان از رشد منفی فصلی و پیایی دارد اما در زمستان ۹۶ این روند، شکسته می گردد و آمار صادر کردن پروانه های ساختمانی در قیاس با زمستان سال ۹۵ افزایش می یابد.
به گفته معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اصفهان، پروانه های ساختمانی صادر گردیده در زمستان سال ۹۶ در قیاس با فصل همانند سال قبلِ آن ۱۲٫۵ ۵ درصد افزایش یافته هست.
لعلی اضافه کرد: این برای اولین بار در سه سال موخر بود که رشد فصلی مثبت در صادر کردن پروانه های ساختمانی در کلانشهر اصفهان داشتیم.
وی با بیان اینکه این افزایش توان دارد گویای تحرک در بازار مسکن اصفهان باشد، تاکید کرد: با اینحال نباید با عجله قضاوت کنیم و باید در انتظار آمار فصل بهار و تابستان سال کنونی باشیم تا بتوان با قطعیت در مورد دگرگونی یا رونق در بازار مسکن گفت وگو کرد.
به گزارش تدبیرشرق به نقل از ایرنا، دولت و شهرداری ها نیز در چند ماه موخر طرح هایی را برای رونق در بازار مسکن و ساخت و ساز در پیش گرفته اند من جمله شهرداری اصفهان طرح بسته تشویقی ساخت و ساز با ۲۵ تا ۳۵ درصد تخفیف اعتبار افزوده تجاری و تراکم مسکونی را نیمه دوم سال گذشته در سه فاز اجرا کرد که به گفته مسئولین شهرداری این طرح با استقبال رو به رو گردید و تعداد پروانه های ساختمانی صادر گردیده افزایش یافت.

کلانشهر اصفهان با جمعیت دو میلیون نفری، ۲۰ تا ۳۰ درصد پروانه های ساختمانی صادر گردیده در استان، ۴۰ تا ۴۵ درصد سطح زیر بنای ساختمان های استان و ۳۸ درصد جمعیت استان اصفهان را دارد.
گ/۳۰۱۱/ ۶۰۲۲

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا