آخرین خبرها

سیاست ترامپ، ارتباطات تهران-پکن را تقویت کرد

به گزارش تدبیرشرق به نقل از روز شنبه ایرنا، دویچه وله در گزارش روز شنبه خود به عزیمت حسن روحانی ریاست جمهوری ایران به چین برای حضور در هجدهمین اجلاس سازمان مشارکت شانگهای اشاره نمود و درج کرد: ایران حالا عضو ناظر سازمان شانگهای است هرچند که از مدتها قبل در پی عضویت کامل در این سازمان بوده که روسیه و چین، رهبری آن را برعهده دارند.
این گزارش با اشاره به محوریت گفتگوها در مورد توافق اتمی ایران در اجلاس شانگهای بویژه با توجه به خارج شدن آمریکا از این توافق به نقل از «کِری براون» استاد پژوهش ها چین در کالج کینگ لندن، اضافه کرد: چین، در کنار کشورهای اتحادیه اروپا و روسیه این توافق را امضا نموده است. چینی ها از حامی های پروپاقرص برجام می باشند.
این استاد دانشگاه به دویچه وله اظهار کرد: در زمان امضای توافق در سال ۲۰۱۵، چین طرف پیشتاز بود و این یکی از نخستین مشارکت های بین المللی این کشور بود. در نتیجه این مشارکت، برای شهر پکن ارزش نمادین دارد زیرا نخستین بار است که چین در یک توافق چندجانبه و بین المللی شرکت داشته است.
وی اضافه کرد: می اندیشم که خارج شدن آمریکا از توافق چینی ها را ناامید کرد و شهر پکن احساس کرد که واشنگتن با این اقدام، تلاش های دیپلماتیک را هدر داده است.
براون بر این باور است که چینی ها در اجلاس شانگهای در مورد تعهدها شان در ازای توافق برجام، به طرف ایرانی اطمینان خواهد داد.
« «بِرنت بِرگر» از کارشناسان ارشد شورای امور خارجه آلمان نیز به دویچه وله اظهار کرد: در حقیقت خارج شدن آمریکا از توافق، به سود چین است. چین متوجه چنین منافعی شده است. در گذشته تهران فناوری اروپا را به چین ترجیح می داد اما شرکت های اروپایی به سبب تردید در مورد سیاست های آمریکا از امضای قراردادهای احتمالی با ایران دوری کرده اند.
دویچه وله اضافه کرد: ایران و چین از روابطی قوی بهره مند می باشند و شهر پکن بزرگترین شریک تجاری ایران است.

وی علاوه بر این اظهار کرد: گذشته از این، ایران و چین توان دارند در معاملات تجاری خود از یوان (ارز چین) استفاده نمایند که مانع از کنترل زیادتر آمریکا با توجه به سلطه دلار در معاملات تجاری خواهد گردید.
دویچه وله در ادامه به نقل از یک تحلیلگر مسائل ایران نیز درج کرد: ایران به سبب تحریم ها به کشورهایی مثل چین روی آورده است. ایران به مسئولین شرکت نفتی توتال فرانسه گفته است اگر نتوانستند معافیت از تحریم ها را دریافت کنند، پروژه میدان نفتی پارس جنوبی به شرکت دولتی چین واگذار خواهد گردید.
‎سی) و پتروپارس ایران امضا نمود.اقدام دولت ترامپ مبنی بر خارج کردن آمریکا از برجام و تهدید واشنگتن به اعمال تحریم بر علیه شرکت های بیگانه دارای مشارکت با ایران، نگرانی هایی را برای شرکت های اروپایی در پی داشته است گرچه اروپایی ها سخت در کوشش می باشند تا مقابل اقدام های یکجانبه آمریکا بایستند و برجام و تعهدها برجامی خود را بدون آمریکا، حفظ نمایند.‎

اروپام**۹۱۵۸** ۱۷۲۳

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا