آخرین خبرها

گروه هفت منهای یک

٧ ٧ اقتصاد صنعتی جهان اول، با ظهور دونالد ترامپ دچار شکاف بی پیشینه ای شده اند. ماکرون در پیامی که در توییتر خود منتشر نمود درج کرد: «ممکن هست برای رییس جمهور ایالات متحده امریکا، منزوی شدن اهمیتی نداشته باشد، اما برای ما نیز با اهمیت نیست که اگر لازم باشد توافق پایانی را با حضور ۶ کشور امضا نماییم. »

»چهل و چهارمین نشست سران گروه ٧ در منطقه تفریحی لامالبه کانادا، یکی از پرتنش ترین نشست ها سران این گروه بود که با توجه به سیاست های تعرفه ای تنبیهی اعمال شده از سوی دونالد ترامپ بر علیه دیگر کشورهای عضو این گروه، به محل نزاع میان رهبران قدرتمندترین اقتصادهای جهان مبدل شده هست. این دومین سال متوالی هست که دونالد ترامپ در نشست سران گروه ٧ شرکت می کند و چهارمین اجلاس متوالی هست که بدون حضور روسیه برگزار می گردد. در اجلاس قبلی که در ایتالیا برگزار گردید، هر چند نشانه هایی از اختلاف نظر میان رهبران شش کشور دیگر با دونالد ترامپ درباره سیاست های پشتیبانی گرایانه اش وجود داشت، اما اختلاف نظرها تا این اندازه علنی نشده بود.

از میان رهبران ٧ کشور صنعتی، حداقل چهار رهبر بلندپایه غربی به سیاست جدید ترامپ برای قرار دادن متحدین غربی این کشور در لیست تعرفه های واردات فلزات عکس العمل نشان داده اند. آنگلا مرکل این اقدام را یک «مشکل بسیار جدی»، امانوئل ماکرون، رییس جمهور فرانسه آن را «غیرقانونی و همزمان اشتباه»، جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا آن را «کاملا توجیه ناپذیر» و ترزا می، نخست وزیر بریتانیا، آن را «عمیقا ناامیدکننده» شرح کرده بودند.

ترامپ در عکس العمل به نقدهای تند رهبران غربی از اقداماتش درباره وضعیت مقررات مخالف با تجارت آزاد، نه فقط حاضر به نرم تر کردن مواضعش نشده هست، لکن پیش از عزیمت به کانادا در چند پیام توییتری اعلام نمود که هدفش از این عزیمت «از بین بردن شرایط غیرمنصفانه بر علیه امریکا در تجارت بین المللی هست.» » او کانادا و اروپا را متهم نمود که «موانع تعرفه ای و مقررات غیرپولی مخفی برای واردات کالاهای امریکایی» وضعیت کرده اند. ترامپ، ماکرون و ترودو را مستقیما خطاب قرار داد و تلویحا درج کرد که آنان کل واقعیت را درباره تعرفه ها و تجارت غیرمنصفانه با امریکا به جهانیان نمی گویند.

**بی میلی ترامپ برای شرکت در نشست
تنش های بی پیشینه رهبران گروه ٧، ساعت هایی پیش از شروع نشست سران و با توییت های طعنه آمیز و تند روسای جمهوری فرانسه و امریکا شروع گردید. ترامپ تا حدودی برای شرکت در این اجلاس بی میل بود که به نوشته واشنگتن پست پیش از عزیمت در نشست های خصوصی پیشنهاد داده بود تا مایک پنس، معاون اول رییس جمهور امریکا به جایش به این نشست برود. اما سر انجام، شخص رییس جمهور امریکا عازم نشست دوروزه سران گروه ٧ گردید، هر چند که به نوشته رسانه های امریکایی این عزیمت هم نیمه کاره انجام می گردد و دونالد ترامپ بدون شرکت در جلسه پایانی که با دستور کار تحولات آب و هوایی میان رهبران ٧ کشور صنعتی برگزار می گردد شرکت نخواهد کرد و یکی از دستیارانش را به این نشست ارسال خواهد کرد.

در آستانه عزیمت دونالد ترامپ به کانادا، بازارهای مالی امریکا، در عکس العمل به وقایع موخر و انزوای رو به رشد امریکا در صحنه بین المللی با افت رو به رو گردیدند.

**واکنش تند به تعرفه ها
اعلام وضعیت تعرفه های جدید امریکا بر واردات آلومینیوم و فولاد، از اوائل ماه جاری میلادی، با عکس العمل بسیار تند از سوی شرکای تجاری امریکا در اروپا و کانادا رو به رو شده هست. جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا، که کشورش بزرگ ترین صادرکننده فولاد و آلومینیوم به امریکا به شمار می رود، طی یک هفته گذشته بشدت از سیاست های تعرفه ای دونالد ترامپ انتقاد نموده بود.

جاستین ترودو، به محض اعلام اضافه شدن کانادا به لیست تعرفه ها، اعلام نمود که عزیمت خود به واشنگتن را برای دیدار با ترامپ کنسل می کند و خارج کردن کانادا را از لیست استثناهای تعرفه به دستاویز امنیت ملی امریکا «یک امر غیرقابل توجیه» و «توهین آمیز» شرح کرد. به گزارش تدبیرشرق به نقل از سی ان ان به نقل از یک مرجع ناشناس در کاخ سفید، دونالد ترامپ به حالت طنز گفته هست به این سبب کانادا را در چارچوب امنیت ملی تحت تنبیه تعرفه ای قرار داده هست که «کانادایی ها در جنگ سال ١٨١٢ کاخ سفید را به آتش کشیدند.»

**١+۶
»رابطه ترامپ بجز جاستین ترودو، با ترزا می، نخست وزیر بریتانیا و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، طی یک سال و نیم گذشته، دچار نشیب های شدیدی شده هست. ارتباط پرتنش با این رهبران، در کنار عصبانیت متحدین امریکا از اجرای تعرفه های واردات، موجب شده بود تا ترامپ برای شرکت در این نشست تماما بی میل باشد. مرکل پیش از شروع نشست، در پارلمان آلمان حدس کرده بود که این نشست به مباحث سنگینی ختم گردد. » » اما سنگین ترین طعنه های پیش از شروع نشست، به نحو ناگهانی از سوی امانوئل ماکرون، رییس جمهور فرانسه به سمت ترامپ روانه گردید. ماکرون که طی ماه های گذشته ارتباطی صمیمی و شخصی با ترامپ ایجاد نموده بود، پیش از پنجشنبه شب در توییت هایش بشدت به سیاست های دونالد ترامپ تاخت و تاکید کرد اگر ترامپ حاضر نباشد اطلاعیه مشترک انتهایی هفت کشور را امضا کند، شش کشور دیگر بدون در نظر گرفتن نظر او، اطلاعیه را امضا خواهند کرد.

اطلاعیه انتهایی نشست وزرای اقتصاد و خزانه داری گروه هفت، از شکاف شگرف در این گروه خبر می داد، تا جایی که برونو لو ماری، وزیر اقتصاد فرانسه درباره این نشست به خبرنگاران اظهار کرد: «بیشتر به نظر می رسید این نشست، نشست گروه شش به اضافه یک باشد تا اجلاس گروه هفت.»

*منبع: روزنامه اعتماد؛ ۱۳۹۷،۳،۱۹
**گروه اطلاع رسانی**۲۰۵۹**۹۱۳۱

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا