آخرین خبرها

از کنسل برجام تا ادعای گذر ایران از خطوط قرمز

« «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا در توئیتی ضمن تکرار مدعیات خود بر علیه جمهوری اسلامی درج کرد: اقدام ایران برای غنی سازی را زیر نظر دارد و واشنگتن به تهران اذن دستیابی به جنگ افزار اتمی را نخواهد داد.
در همین رابطه بود که سخنگوی مسوول سیاست بیگانه اتحادیه اروپا گفت: اقدام ایران در این موقعیت حساس کمکی به اعتمادسازی نمی کند.
در اظهارنظری دیگر، «ژان ایو لو دریان» وزیر امور خارجه فرانسه تصمیم ایران را در چارچوب برجام قرائت کرد اما گفت: توسعه حجم غنی سازی اورانیوم نزدیک به خطوط قرمز هست.
به گفته وزیر امور خارجه فرانسه بازی با خطوط قرمز به طور مستمر پرخطر و اقدام ایران نشان دهنده نوعی تحریک هست.
این مقام فرانسوی در حالی از نزدیک شدن ایران به خطوط قرمز ابراز نگرانی کرده که کشورش طی روزهای گذشته میزبان «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم اسرائیلی بوده هست؛ سفری که با انتقادات و مخالفت های زیادی از سوی شهروندان، فعالین حقوق بشر و حتی بعضی سیاسیون فرانسوی مواجه گردید.
نتانیاهو عزیمت خود را با هدف اخطار در مورد پیامدهای دستیابی تهران به جنگ افزار اتمی و سیاست های خاورمیانه ای جمهوری اسلامی به ویژه حضور در سوریه از روز دوشنبه شروع و با صدراعظم آلمان در این مورد صحبت کرد.
وی پس از آن به فرانسه و انگلستان رفت تا نگرانی های خود در مورد فعالیت های نظامی و منطقه ای تهران را با آنها در میان بگذارد و مانع از پشتیبانی آنها از توافق اتمی شود.
مقام های این کشورها به موازات تعارفات دیپلماتیک و بیان اینکه دغدغه های اسرائیل را در منطقه فهم می کنند دیگربار تصریح کردند تا زمان تعهد ایران به توافق اتمی به برجام وفادار خواهند ماند.
به گفته رهبران سه کشور، اروپا معتقد است پابرجایی برجام به صلح و امنیت منطقه و جهان کمک خواهد کرد و برای اسرائیل نیز دوام توافق اتمی خوب تر از فروپاشی آن هست.
رهبران انگلستان و فرانسه البته ناخشنودی خود را از کشتار موخر فلسطینیان در نوار غزه ابراز داشتند من جمله «امانوئل مکرون» رییس جمهوری فرانسه جشن گرفتن جابه جایی یک سفارت به قیمت خون ده ها فلسطینی را مورد انتقاد قرار داد؛ مواضعی که از دید ناظران جوابی به اعتراضات وسیع در اروپا نسبت به جنایت های موخر رژیم اسرائیلی بود.
عزیمت نتانیاهو به فرانسه طی روزهای موخر علاوه بر پاریس در چند شهر دیگر این کشور نیز منتج به برپایی تجمعاتی اعتراضی گردید؛ تجمعاتی که مثل موجی پشت سر نتانیاهو به انگلستان نیز رسید و زیادی از شهروندان این کشور جنایت های اسرائیل در غزه را محکوم نمودند.
این اعتراضات تنها به شهروندان عادی کشورهای اروپایی محدود نماند و گروهی از چهره های سیاسی نیز همزمان با حضور نخست وزیر رژیم اسرائیلی در اروپا، زبان به انتقاد از عزیمت وی و رایزنی با مقام های کشورشان گشودند من جمله سناتورهای فرانسوی که به صورت جدی خواستار توقف مراسم فرهنگی مشترک فرانسه و رژیم اسرائیلی بمناسبت هفتادمین سالگرد ایجاد این رژیم گردیدند.
در مورد عزیمت نتانیاهو به سه کشور اروپایی و موضع های سران این کشورها میتوان گفت: رایزنی های نتانیاهو همچنان که انتظار می رفت نتوانسته بر عزم سیاسی اروپایی های حاضر در توافق اتمی برای محافظت آن تاثیری بگذارد. با این وجود سران اروپایی کوشش کردند خود را شریک صهیونیست ها در آنچه «سیاست تهاجمی» و «تسلط فزاینده» تهران بر منطقه مطالعه می کنند نمایش دهند و همزمان در مورد توسعه توان صلح آمیز اتمی ایران اظهار نگرانی کنند.
بعضی مقام های اروپایی در حالی از بازی تهران با بعضی خطوط قرمز حرف بیان می کنند که گویا ایران به واقع سال ها امنیت خاورمیانه را با مخاطره رو به رو ساخته هست.
صرف توان اروپا برای اطمینان قسمتی امنیتی به صهیونیست ها در حالی صورت می پذیرد که کمتر کشوری از منطقه از تعرض و یورش های اسرائیل برکنار مانده هست؛ از سوریه و لبنان و اردن تا عراق و …

به این خاطر میتوان گفت هیچ رژیمی مثل اسرائیل در جنایت و اشغالگری از خطوط قرمز گذر نکرده و جامعه و قوانین جهانی را مورد بی توجهی مطلق قرار نداده هست.

پژوهش**۹۲۷۹**۱۶۰۱**

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا