آخرین خبرها

گرایش ایران به شرق برای مبارزه با فشارهای غرب

به گزارش تدبیرشرق به نقل از ایسنا، الجزیره در گزارشی درج کرد: در حالی که سرنوشت توافق اتمی نامعلوم هست و با توجه به عدم تمایل شرکت های اروپایی برای ادامه تجارت با ایران به دنبال اعمال تحریم های ثانویه از سوی آمریکا، تهران در حال یک چرخش ۱۸۰ درجه ای به سمت شرق در زمینه تقویت اقتصاد خود و مبارزه با فشار روزافزون از سوی قدرت های غربی هست.

روز جمعه حسن روحانی رییس جمهور ایران برای شرکت در نشست اقتصادی و امنیتی شانگهای به چین عزیمت کرده هست و قرار هست او اظهار کرد وگوهای دوطرفه ای را با شی جی پینگ همتای چینی خود درباره ارتباطات دوطرفه و نیز آینده برجام انجام دهد.

روزنامه گلوبال تایمز چین روز چهارشنبه گزارش تدبیرشرق به نقل از کرد که به دنبال عزیمت روحانی به این کشور و دیدار او با رییس جمهور چین ارتباطات استراتژیک جامع ایران و چین به فاز ی تازه ای وارد خواهد گردید.

از همین رو هوآ لیمینگ سفیر سابق چین در ایران در یک اظهار کرد وگوی رسانه ای تاکید کرد: برخلاف آمریکا چین بدعهدی نخواهد کرد و اطمینان می یابد که ارتباطات خود با ایران تحت تاثیر قرار نمی گیرد.

الجزیره در ادامه می نویسد: برای ایران، کشوری که خود را منسوب به شرق و غرب نمی داند، تصمیم دونالد ترامپ برای کنسل توافق اتمی برجام موجب شده هست تا سیاست های ایران دیگربار به شرق نزدیک گردد.

سی ان پی سی شرکت دولتی پتروشیمی چین از تمایل خود برای انجام بخش های باقی مانده از پروژه توتال در ایران اطلاع داد.

به گزارش تدبیرشرق به نقل از ایسنا،  دونالد ترامپ در اواسط ماه جاری اعلام نمود که آمریکا به صورت یک جانبه از برجام خارج خواهد گردید.

  سید عباس عراقچی نیز که قبل تر بیان کرد اروپایی ها باید در ازای تامین منفعت های ایران در برجام ضمانت دهند، بعد از مذاکره با اروپایی ها در جریان نشست کمیسیون برجام در وین از اراده مناسب دو طرف برای محافظت برجام اطلاع داد.

در همین راستا کمیسیون اروپا روز چهارشنبه از به روز رسانی «قانون مسدود کننده» اطلاع داد که به شرکت های اروپایی اذن می دهد با دور زدن تحریم های احتمالی آمریکا به تجارت خود با ایران دنبال کردند.

علاوه بر این ترزا می نخست وزیر انگلستان نیز در دیدار با نتانیاهو همتای صهیونیست خود با تاکید بر ضرورت محافظت برجام اظهار کرد: تا وقتی که ایران به برجام پایبند باشد، انگلستان به پایبندی خود در ازای توافق اتمی ادامه می دهد.

وی اضافه کرد: ما بهمراه آلمان و فرانسه همچنان اعتقاد داریم که برجام خوب ترین روش برای جلوگیری از دستیابی ایران به جنگ افزار اتمی هست.

انتهای پیام

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا